۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

بورس، سودآورترین بازار در شرایط فعلی است/ سودمرکب یکی از معضلات نظام بانکی برای تولیدکنندگان

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۶
کد خبر: 368662
بورس، سودآورترین بازار در شرایط فعلی است/ سودمرکب یکی از معضلات نظام بانکی برای تولیدکنندگان

بسیاری از مردم جامعه تصور می‌کنند که استفاده از سود بانکی روشی مطمئن برای کسب درآمد است، از طرفی نوسان‌های بازار ارز، منجر خواهد شد تا مبلغ دریافتی از سوی بانک‌ها صرف سایر هزینه‌ها شود. در عین حال تعدادی از کارشناسان مطمئن‌ترین راه برای کسب سود را ورود مردم به بازار سرمایه می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد نوعی، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه پایش ضمن توضیح درباره راهکار‌های عمومی جهت ورود به بازار سرمایه گفت: با ارائه برنامه‌های صحیح و به موقع می توان بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد. البته نکته حائز اهمیت در شرایط فعلی هدایت شرکت‌های تولیدی به این بازار است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تفاوت های بورس و سود بانکی گفت: بسیاری از مردم جامعه تصور می‌کنند که استفاده از سود بانکی مطمئن است. در حالی که با نوسان‌های موجود در بازار ارز، همان سود دریافتی از بانک‌ها صرف سایرهزینه می‌شود، اما اگر در خریداری سهام عرضه اولیه شرکت‌ها اقدام کنیم، می توان سودی بالای 700 درصد را هم دریافت کرد به علاوه در چندماه اخیر بورس سودآورترین بازار کشور بوده است.

 وی افزود: به طور مثال اگر فردی ابتدای سال 97 مبلغ یک میلیون تومان سهام عرضه اولیه را خریداری می‌کرد، تا پایان سال مبلغ 7 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کرد.

نوعی اضافه کرد: سال گذشته بورس شاهد ورود 27 شرکت تولیدی به بازار سرمایه بود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، امکان دارد در بین این تعداد شرکت عرضه اولیه یک یا دو شرکت هم 5 درصد زیان کنند که با وجود درصد بالای سود این شرکت‌ها به خریداران ضرر وارد نمی‌شود.

نوعی با بیان اینکه از ابتدای سال 98 تعداد 8 شرکت تولیدی وارد بازار سرمایه شده و عرضه اولیه انجام داده اند، گفت: فردی که ابتدای سال یک میلیون تومان سهم خریداری کرده بود هم اکنون این مبلغ تبدیل به 2 میلیون و 32 هزار تومان شده است.

وجاهت قانونی به سود مرکب از سوی نمایندگان مجلس

در بخش دوم این مصاحبه، از طریق ارتباط تلفنی با یک کارشناس حقوقی به موضوع سود مرکب و اقدامات جهت حذف آن پرداخته شد.

وی در ارتباط با این موضوع گفت: یکی از مشکلاتی که نظام بانکی برای تولیدکنندگان و سایر مشتریان خود ایجاد کرده، سود مرکب است. یعنی بانک، اصل، سود و خسارت تسهیلات پرداختی به مشتریان را با هم جمع می‌کنند و به اصل تسهیلات پرداختی به مشتری تبدیل می‌کنند. بنابراین این تسهیلات هیچ وقت از سوی مشتری پرداخت نمی‌شود.

وی در توضیح این مسئله افزود: ممکن است کسی 500 میلیون تومان وام گرفته باشد، ولی به دلیل عدم توان پرداخت و فرآیندی که بانک انجام می دهد، 2 میلیارد تومان پرداخت نماید.

این کارشناس حقوقی ضمن تاکید بر اینکه مجلس باید با این مسئله برخورد کند، اظهار داشت: این عمل خلاف بخشنامه 1751 بانک مرکزی است، اما نمایندگان با عبارت اعطای تسهیلات جایگزین به آن وجاهت بخشیدند که تعجب آور است. این عمل خلاف ایجاد رونق تولید است.

اقدام بانک در جمع کردن اصل سود و خسارت و تجمیع آن در قرارداد جدید تسهیلات، امری خلاف قانون است. مجلس نه تنها این مسئله را اصلاح نکرد بلکه وجاهت نیز به آن داد.