۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزش معاملات سهام افزایش یافت/ شمارش معکوس برای فتح قله‌های تازه بورسی

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۵
کد خبر: 365242
ارزش معاملات سهام افزایش یافت/ شمارش معکوس برای فتح قله‌های تازه بورسی

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد بیش از 2هزار و 800 واحدی به کانال 249 هزار واحد بازگشت. این اولین بار است که شاخص کل بورس در کانال 249 هزار واحد بسته می‌شود.

اقتصادآنلاین - گودرز درخشان؛ در نتیجه معاملات امروز در بازار سهام، عمده شاخص‌ها در مسیر صعودی قرار گرفتند. شاخص کل بورس برای اولین بار در تاریخ، در کانال 249 هزار واحد بسته شد، شاخص هم‌وزن برای اولین بار به سطح 61هزار و 300 واحد رسید و شاخص فرابورس نیز با 17 واحد رشد، به سطح 3هزار و 219 واحد رسید.

ارزش معاملات در مسیر صعود

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس امروز به 2هزار و 253 میلیارد تومان رسید. از این میزان 1122 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس اختصاص یافت. همچنین ارزش معاملات خرد سهام در فرابورس نیز بالغ بر 600 میلیارد تومان شد. به عبارت دقیق‌تر فعالان بازار سهام امروز بیش از هزار و 700 میلیارد تومان سهام خرد را معامله کردند. این حجم بالا از معاملات نشان‌دهنده ادامه اقبال فعالان به بازار سهام است.

میانگین ارزش معاملات روزانه خرد بورسی و فرابورسی  از ابتدای خرداد ماه سال جاری در محدوده هزار و 500 میلیارد تومان قرار دارد. اما در هفته‌های اخیر میانگین ارزش معاملات روزانه تا حدودی افت کرده بود. افزایش ارزش معاملات در این مقطع و در حالی ک شاخص‌ها در محدوده سقف میان‌مدت قرار دارند، می‌تواند نشانه‌ای مثبت از ادامه حرکت روند صعودی بازار باشد.

شمارش معکوس برای فتح قله‌های جدیدتر

همانطور که اشاره شد، شاخص کل بورس تهران، امروز برای اولین بار در کانال 249 هزار واحدی بسته شد. این در حالی است که در نهم تیر ماه جاری، شاخص برای لحظاتی در کانال 250 هزار واحد هم قرار گرفته بود اما در سطح باقی نماند.

درست 9 روز کاری است که شاخص کل بورس تهران در محدوده 245 تا 250 هزار واحدی در حال نوسان است. بورس زمان قابل توجهی را در این محدوده گذارنده و حال به نظر می‌رسد زمان تعیین مسیر بعدی شاخص‌ها فرارسیده است.

ارزش بالای معاملات و سرعت دست به دست شدن سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی از یک طرف، و چشم‌انداز مناسب بنیادین شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز از طرف دیگر، احتمال ادامه رشد قیمت‌های سهام را بیشتر از احتمال افت‌شان می‌کند.

امروز ارزش معاملات خرید سهام در نمادهای عادی در سطح امیدوارکننده‌ای قرار گرفت. ضمنا همین موضوع که شاخص‌ها در سقف تاریخی با ثبات نشان داده‌اند و خبری از افزایش قابل توجه فشار فروش نیست، نویدبخش ادامه حرکت صعودی بازار است.

پیش‌دستی کوچکترها

شاخص کل هم‌وزن این روزها رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند. این شاخص که نشان‌گر متوسط قیمت‌های سهام بدون در نظر گرفتن وزن شرکت‌هاست، امروز در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفت. به طور معمول شاخص کل هم‌وزن چابک‌تر و سریعتر از شاخص بورس حرکت کرده است و نوسان آن را می‌توان پیشنگر نوسان شاخص کل اصلی در نظر گرفت.