۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش ارزش معاملات خرد به 760میلیارد تومان/ «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 365038
کاهش ارزش معاملات خرد به 760میلیارد تومان/ «خساپا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد

داد و ستدهای امروز بورس تهران با کاهش ارزش معاملات خرد این بازار به 760 میلیارد تومان خاتمه یافت. در این روز حجم سنگین معاملات خودروسازانی نظیر «خساپا» سبب شد تا ارزش داد و ستدها گروه خودروسازی به بالای 100 میلیارد تومان برسد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛  معاملات امروز بورس تهران امروز به رشد هزار و دو واحدی شاخص بورس تهران انجامید. در این روز رونق معاملات اگرچه به افزایش چشمگیر قیمت‌ها و یا صف خرید شدن نمادهای نام‌آشنای بازار منتهی نشد، با این حال تقاضا به حدی بود که تبادل دو میلیارد و 617 میلیون سهم به ارزش هزار و 226 میلیارد تومان انجامید. ارزش معاملات بازار یاد شده نسبت به روز گذشته افزایشی بود، با این حال بررسی معاملات خرد حاکی از آن است که ارزش 760 میلیارد تومانی داد و ستدهای خرد بازار در روز جاری نسبت به دیروز کمتر شده است. به نظر می‌رسد که سرمایه گذاران در حال حاضر و پس از آنکه در ماه‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در قیمت اغلب نمادها بوده‌اند، حالا برای رشد بیشتر قیمت‌ها به دنبال دلایل بیشتری می‌گردند. همین امر سبب شده تا کاهش تقاضا در بسیاری از نمادها با افزایش عرضه همسو نشود و معاملات امروز در حالی خاتمه یابد که ارزندگی سهم‌ها مانع از عرضه آنها به متقاضیان باشد.

ارزش معاملات در هر یک از گروه‌های بورسی نیز امروز وضعیتی مشابه معاملات خرد داشت. در حالی که دیروز ارزش معاملات خودرویی‌ها و شیمیایی‌ها بالای 100 میلیارد تومان بود، امروز فقط نمادهای حاضر در گروه «خودرو وساخت قطعات» بودند که ارزش داد و ستدهای آنها بیشتر از رقم یاد شده بود. در این روز ارزش معاملات گروه مورد بحث به دلیل تبادل بیش از 195 میلیون سهم «خساپا» به 101 میلیارد تومان رسید. معاملات نماد معاملاتی گروه خودرو سازی سایپا به تنهایی بیش از 32 میلیارد تومان از این رقم را در بر می‌گرفت.

دیگر نمادهایی که پس از گروه خودرویی در رده دوم ارزش معاملات قرار گرفتند به گروه شیمیایی تعلق داشتند. این نمادها، امروز را در حالی به اتمام رساندند که کاهش عرضه سبب شد تا تقاضای اندک این نمادها به رشد قیمت آنها بیانجامد. ارزش معاملات نمادهای یاد شده در روزی که گذشت از 85 میلیارد تومان فراتر نرفت. امروز «شیران» بیشترین ارزش معاملات در گروه خود را داشت و معاملاتش در حالی خاتمه یافت که تبادل 14 میلیون سهم در این نماد ارزشی فراتر از 17 میلیارد تومان نیافت.

سایر گروه‌های پر معامله بازار را در جدول زیر مشاهده کنید:

WhatsApp Image 2019-07-07 at 05.04.15(1)