۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بی‌تفاوتی بازار سهام به تحولات سیاسی/ پیشروی هزار واحدی شاخص بورس تهران همزمان با کاهش تعهدات برجامی

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 365006
بی‌تفاوتی بازار سهام به تحولات سیاسی/ پیشروی هزار واحدی شاخص بورس تهران همزمان با کاهش تعهدات برجامی

شاخص بورس تهران پس از آنکه در روز گذشته ۱.۴۱ کاهش یافت، امروز هزار واحد رشد کرد و به سطح ۴۴۷ واحد رسید. نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تاثیر را بر رشد نماگر اصلی بازار داشتند.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ یک روز دیگر نیز در بازار سهام به پایان رسید. در این روز شاخص بورس تهران که در روز گذشته به میزان سه هزار و 498 واحد افت کرده بود، تغییر جهت داد و به میزان هزار و دو واحد رشد کرد. به موجب افزایش 0.41 درصدی این نماگر بازار به سطح 246 هزار و 447 واحد رسید و ارزش بورس تهران نیز از 921 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به نظر می‌رسد که افت نفس گیر قیمت‌ها در روزهای گذشته کلیت معامله‌گران را بر آن داشته تا افت سنگین قیمت‌ها در روز گذشته را به منزله فرصت خرید تلقی کنند و با افزایش تقاضا در روز جاری سبب افزایش نماگرهای بورس و فرابورس شوند.

به موجب همین افزایش تقاضا بود که در روز جاری شاهد افزایش حداکثری قیمت در نمادهای حاضر در گروه‌های لیزینگی، سرمایه گذاری، دارویی و غذایی و بسیاری از نمادهای دیگر بودیم. پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای این نمادها سبب شد تا امروز شاخص کل هموزن نیز به میزان 547 واحد رشد کند. بازار سهام که تاثیر پذیری بالایی نسبت به بازارهای جهانی دارد به نظر می‌رسد حالا پس از یک روز تاخیر به محرک‌های بیرونی شکل گرفته در این بازارها پاسخ داده است. چراکه در این روز نمادهای پالایشی و کلا دلاری‌ها شرایط خوب بازار جهانی و رشد قیمت در روز جمعه را امروز در قیمت‌های خود لحاظ کردند. این ادعا از آنجا ناشی می‌شود که در داد و ستدهای روز جاری نمادهای پالایشی بیشترین تاثیر را بر رشد دماسنج اصلی بازار سرمایه داشتند.

نکته دیگری که در معاملات امروز حائز اهمیت بود، بی تفاوتی بازار نسبت به تحولات سیاسی بود. در این روز با اینکه اعلام شده بود، با اتمام مهلت 60 روزه ایران، کشورمان وارد مرحله دیگری از کاهش تعهدات برجامی می‌شود، با این وجود، بازار بی تفاوت به این خبر به مسیر صعودی خود ادامه داد. به نظر می‌رسد که حالا پس از تقریبا یک سال از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، اثرات روانی سنگ اندازی‌ها بر سر راه تاوفق هسته‌ای به شدت کاهش یافته است.

ترین‌های بازار

رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات طی روزی که گذشته به گروه خودرو رسید. داد و ستدها در این گروه امروز با تبادل 497 میلیون سهم پایان یافت که ارزشی بالغ بر 101 میلیارد تومان را شامل می‌شد. پس از این گروه نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها قرار داشتند.

فراز و فرود قیمت‌ها و معاملات در روز جاری حاکی از آن است که گروه‌های «محصولات غذایی»، «محصولات کاغذی» و «سرمایه گذاری‌ها» بیشترین بازده را در روز جاری کسب کرده‌اند. طی معاملات امروز گروه‌های یاد شده به ترتیب به میزان 2.76، 2.52 و 2.52 بازده کسب کرده‌اند. در مقابل این نمادهای گروه‌های «استخراج ذغالسنگ»، «حمل و نقل» و «سیمان، آهک و گچ» قرار داشتند که هریک به میزان 1.50، 1.35 و 1.03 درصد از بهای خود را از دست دادند.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 617 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار 226 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان 912 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «ثمسکن»، «شسپا» و «شاراک» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با کاهش 20.72 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «ذوب» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «حخزر»، «دی» و «وهور» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر سه میلیارد و 163 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 621 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 142 میلیارد تومان رسیده است.