۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر جهت قیمت‌ها در نخستین روز هفته/ شاخص بورس تهران 1.41درصد افت کرد

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 364792
تغییر جهت قیمت‌ها در نخستین روز هفته/ شاخص بورس تهران 1.41درصد افت کرد

شاخص بورس تهران در پایان معاملات نخستین روز هفته سه هزار و ۴۹۸ واحد افت کرد و به ۲۴۵ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. این شاخص بیشترین تاثیر را از کاهش قیمت در نمادهایی نظیر «فارس»، «فولاد» و «تاپیکو» پذیرفت.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات نخستین روز از هفته از همان ابتدا با عقبگرد قیمت‌ها در اغلب نمادهای بازار آغاز شد. در این روز شاخص‌های بورس و فرابورس که در دو روز پایانی هفته رشد ضعیفی را به نمایش گذاشته بودند، همگی با افت مواجه شدند. بر این اساس کاهش قیمت در اغلب نمادهای بورسی و فرابورسی سبب شد تا در این روز شاهد تشدید عرضه‌ در اغلب نمادها باشیم؛ عرضه‌ای که به افت قیمت حداکثری در بسیاری از نمادها منتهی شد.

به دنبال این اتفاقا شاخص بورس تهران که در ابتدا افتی اندک را شاهد بود در نهایت به میزان سه هزار و 498 واحد افت کرد و به سطح 245 هزار و 445 واحد رسید. به موجب این کاهش، ارزش بورس تهران در پایان معاملات امروز به میزان 1.41 درصد کاهش یافت. به موجب این کاهش ارزش بورس که در هفته گذشته تا 940 هزار میلیارد تومان نیز افزایش یافته بود امروز به 911 هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص بورس تهران که در ماه‌های گذشته به دلیل خوشبینی شکل گرفته در خصوص چشم انداز فعالیت شرکت‌های فلزی – معدنی و پتروپالایشی رشد قابل توجهی را شاهد بود در این روز بیشترین تاثیر را از همین نمادها پذیرفت. به نظر می‌رسد که پس از یک رشد قابل توجه، حالا روند کلی قیمت‌ها با اندکی ضعف مواجه شده و برای رشد مضاعف به دلایل بیشتری احتیاج دارد.

اما در دیگر نماگر مهم بازار یعنی شاخص کل هموزن نیز وضعیت مشابه شاخص‌های بورس و فرابورس بود. این نماگر نیز امروز را با کاهش 0.61 درصدی به اتمام رساند. دلیل افت اندک شاخص هموزن نسبت به شاخص کل بورس را می‌توان در معاملات سبز رنگ نمادهای کوچک‌تر بازار جست و جو کرد. در این روز اگرچه بسیاری از نمادهای موثر بر شاخص با افت مواجه شدند اما در گروه‌های کم وزن بازار شاهد کاهش قیمت اندک نمادها بودیم و حتی سهم‌هایی نیز بودند که «ختراک»، «قنیشا» و ... به سقف قیمت روزانه رسیدند.

ترین‌های بازار

رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات طی روزی که گذشته به گروه خودرو رسید. داد و ستدها در این گروه امروز با تبادل 532 میلیون سهم پایان یافت که ارزشی بالغ بر 107 میلیارد تومان را شامل می‌شد. پس از این گروه نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی، مواد دارویی و فرآورده‌های نفتی قرار داشتند.

فراز و فرود قیمت‌ها و معاملات در روز جاری حاکی از آن است که گروه‌های «ماشین آلات برقی»، «زراعت» و « استخراج معادن » بیشترین بازده را در روز جاری کسب کرده‌اند. طی معاملات امروز گروه‌های یاد شده به ترتیب به میزان 4.05، 3.25 و 2.22 بازده کسب کرده‌اند. در مقابل این نمادهای گروه‌های «ساخت دستگاه‌های ارتباطی»، «استخراج ذغالسنگ» و «استخراج ذغال سنگ» قرار داشتند که هریک به میزان 4.71، 4.4 و 3.86 درصد از بهای خود را از دست دادند.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 925 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و124 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان 912 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «ثمسکن»، «شسپا» و «شاراک» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با کاهش 20.72 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «ذوب» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «حخزر»، «دی» و «وهور» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر سه میلیارد و 163 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 621 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 142 میلیارد تومان رسیده است.