۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​ادامه افت ملایم ارزش معاملات خرد بورسی/ گروه شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۴
کد خبر: 363926
​ادامه افت ملایم ارزش معاملات خرد بورسی/ گروه شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند

فعالیت روزانه بورس تهران با ثبت ارزش معاملات هزار و 98 میلیارد تومانی به پایان رسید که از این میان 914 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بود.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران با افزایش 0.47 درصدی شاخص این بازار به اتمام رسید. در این روز اگرچه کلیت قیمت سهم‌ها در این بازار مثبت بود با این حال رشد قیمت در تمامی نمادهای بازار به حدی فراگیر نبود که شاهد افزایش قیمت یک دست و پر قدرت در اکثر نمادهای بورسی باشیم. 

کاهش ارزش معاملات در این بازار که از هفته پیش شروع شده بود امروز نیز نسبت به روزهای اوج معاملات تداوم یافت و سبب شد تا ارزش داد و ستدهای بورس تهران نتواند از هزار و 89 میلیارد تومان فراتر برود. همین امر نیز باعث شده تا روند تقاضا به گونه‌ای که لازمه رشد پرقدرت نمادهای بورسی است، میسر نشود و ارزش 914 میلیارد تومانی معاملات خرد نتواند، قیمت نمادها را آنطور که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار دارند افزایش دهد.

 با اینکه این اعداد و ارقام و مقایسه‌شان با آمار معاملات در روزهای گذشته ممکن است در نگاه اول ناخوشایند باشد، با این حال در نظر گرفتن این حقیقت که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به دلیل قرار گرفتن در فصل مجامع، می تواند از بار منفی کاهش این ارقام کم کند. علاوه بر آن باید به خاطر داشت که ارزش معاملات اگرچه نسبت به روزهای گذشته کمتر شده است اما با این وجود، این کاهش نتوانسته ارزش معاملات را از میانگین ماهانه آن کمتر کند. اگر این عامل را در کنار رشد ارزش معاملات در چندماه اخیر در نظر بگیریم به ان نتیجه می‌رسیم که به رغم افت این میزان در روزهای پیش همچنان ارزش معاملات در سطح قابل قبولی قرار دارد و کم شدن آن به منزله ورود به دوره روکود بازار نیست.

نگاهی به ارزش معاملات گروه‌های بورسی

در جدول ارزش معاملات امروز بورس تهران، امروز شاهد بازگشت نمادهای شیمیایی به صدر ارزش معاملات روزانه بودیم. در این روز حجم نسبتا سنگین معاملات «جم‌پیلن» در کنار داد و ستدهای «فارس» سبب شد تا گروه شیمیایی ضمن تبادل 188 میلیون سهم به ارزش 128 میلیارد تومان در رتبه نخست ارش معاملات قرار گیرد. به نظر می‌‎‌رسد که نمادهای پتروشیمی که عمده معاملات این گروه را در بر می‌گیرند به دلیل رشد کمتری که در ماه‌های گذشته نسبت به فلزی – معدنی‌ها و پالایشی‌ها داشتند، این روزها میل چندانی به هماهنگ شدن با قیمت نمادهای یاد شده ندارند.

خودرویی‌ها دومین گروهی بودند که پس از شیمیایی‌ها معاملات زیادی داشتند. این نمادها امروز را با معامله 501 میلیون سهم به اتمام رساندند و به همین خاطر هم رقم 93 میلیارد تومان را در کارنامه معاملاتی خود ثبت کردند. به نظر می‌رسد حالا پس از چند روز نوسان اندک در محدوده‌های منفی تابلوی معاملات، خودرویی‌ها آمادگی بیشتری برای از سرگیری حرکت صعودی داشته باشند. سبزپوش ترین خودرو ساز بازار بدون شک امروز «خپارس» بود. این نماد که در روزهای قبل نوسان‌های فرسایشی را پشت سرگذاشته بود امروز با افزایش چشمگیر تقاضا رو به رو شد و در حالی که معاملاتش از 118 تومان آغاز شده بود روز خود را با صف خرید سنگین و در قیمت 122 تومان به پایان برد.

سایر گروه‌های پر معامله بازار را در جدول زیر ببینید:

WhatsApp Image 2019-07-02 at 06.10.17