۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اصلاح نشدن ساختار مالی استقلال و پرسپولیس مهم‌ترین مانع خصوصی‌سازی/ عرضه سرخابی‌ها با شرایط فعلی ممکن نیست

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۳
کد خبر: 363917
اصلاح نشدن ساختار مالی استقلال و پرسپولیس مهم‌ترین مانع خصوصی‌سازی/ عرضه سرخابی‌ها با شرایط فعلی ممکن نیست

در حالی که بر اساس قانون بودجه سال جاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید امسال از طریق عرضه در فرابورس خصوصی می‌شدند، حال سخنان رئیس سازمان خصوصی سازی حکایت از آن دارد که به دلیل اصلاح نشدن ساختار مالی این دو باشگاه عرضه آنها در فرابورس ممکن نیست.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ مسائل مربوط به فوتبال و نحوه اداره باشگاه‌ها همواره یکی از مسائلی است که نه تنها برای فوتبال دوستان و بلکه برای مسئولین نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تاکنون تعداد بسیاری از مدیران و صاحب نظران در خصوص نحوه اداره فوتبال و باشگاه‌ها صحبت کرده‌اند. در این میان یکی از مهم‌ترین و بحث برانگیز ترین مسائلی که در طول سال‌های اخیر در مبحث فوتبال مطرح شده، خصوصی سازی باشگاه‌ها و نحوه انجام آن است.

در چنین شرایطی مسلما هنگامی که بحث از اداره باشگاه‌ها به میان می‌آید، مسائل و حواشی مربوط به اداره استقلال و پرسپولیس به دلیل میزان زیاد هوادارانی که دارند بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گیرد. جدا از مسائل فنی و تکنیکی باشگاه‌ها، خصوصی سازی این دو تیم که در سال‌های اخیر بیشتر در خصوص آن صحبت شده یکی از مباحث بحث برانگیز در روزهای جاری است. حالا به نظر می‌رسد نهاد دولت که در سال‌های گذشته به دلیل انجام غیر اصولی واگذاری بنگاه‌ها و خصوصی سازی بحران‌زا پیوسته مورد نکوهش منتقدین قرار گرفته سعی دارد تا این بار کج را هر طور شده سالم به مقصد برساند. از همین رو تاکنون سختگیری‌های انجام شده برای رهایی از شر فوتبال دولتی و مصائب آن،به سرانجام رسیدن این رویه را با دشواری مواجه کرده است.

امسال اما سختگیری‌ها و محدودیت‌های انجام شده شکلی تازه به خود گرفت و لزوم واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس آن هم از طریق فرابورس و در چهارچوب بازار سرمایه کار را سخت‌تر کرد. حالا از یک سو مجلس شورای اسلامی مهلت تعیین شده برای واگذاری این دو تیم به بخش خصوص را تا پایان سال جاری اعلام کرده و از سوی دیگر استقلال و پرسپولیس که از دیرباز با مشکلات ساختاری و بدهی‌های مالی رو به رو بوده‌اند، راهی دشوار را برای تبدیل شدن به یک بنگاه اقتصادی که خصوصی سازی را تاب بیاورند دارند.

عواملی از این دست باعث شده تا میرعلی‌اشرف عبدالله ‌پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگوی تلفنی برنامه زنده شبکه از نبود امکان واگذاری این دو باشگاه تا پایان تابستان بگوید. بنا بر آنچه که وی در این مصاحبه مطرح کرده ساز و کار اعلام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و عدم اصلاح ساختارها و صورت‌های مالی دو باشگاه نامبرده موجب شده تا فروش تیم‌های یاد شده در حال حاضر ناممکن باشد.

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که مطابق با قانون بودجه ۱۳۹۸ کل کشور ، دولت باید زمینه واگذاری دو باشگاه فوتبالی استقلال و پرسپولیس را آن هم فقط در فرابورس ایران تا پایان شهریور امسال فراهم کند. بر اساس آنچه که پورحسینی بیان کرده حل و فصل نشدن مشکلات مالی و ناتوانی استقلال و پرسپولیس سبب این مشکل شده. به نظر می‌رسد از آنجا که مهم‌ترین دارایی این دو باشگاه «برند» آنهاست و این دارایی ملموس و خاصی ندارند، روند تبدیل شدن آنها به سهامی عام با دشواری مواجه شده باشد. از این رو تا زمانی که جزئیات مربوط به بدهی‌ها، دارایی‌ها و صوزت‌های مالی باشگاه‌ها اصلاح نشود نمی‌توان آنها را برای کشف قیمت و واگذاری به فرابورس عرضه کرد.