۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 0.47درصدی شاخص بورس تهران پس از 2روز ریزش/ همنوایی فلزی‌ها با بازارهای جهانی

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۶
کد خبر: 363885
رشد 0.47درصدی شاخص بورس تهران پس از 2روز ریزش/ همنوایی فلزی‌ها با بازارهای جهانی

شاخص بورس تهران بر خلاف دو روز گذشته امروز هزار و ۱۵۳ واحد رشد کرد و به سطح ۲۴۸ هزار و ۲۷۶ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «فولاد» و «امید» بیشترین اثر را بر عملکرد امروز نماگر اصلی بورس تهران داشتند.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ یک روز معاملاتی دیگر نیز در بازار سهام کشور پایان یافت. در این روز شاخص بورس تهران که در دو روز گذشته مسیری کاهشی را آغاز کرده بود امروز به مسیر افزایشی خود بازگشت و به در نهایت به میزان هزار و 153 واحد رشد کرد. به موجب این پیشروی 0.47 درصدی که بیش از هر چیز از سوی نمادهای «فارس»، «وامید» و «تاپیکو» حمایت می‌شد، نماگر یاد شده برای بار دوم وارد کانال 248 هزار واحد شد و در سطح 248 هزار و 276 واحد قرار گرفت.

نماگر هم وزن نیز در این روز عملکردی مشابه داشت. این شاخص که در برگیرنده تمامی نمادهای مورد معامله در بازار بدون در نظر گرفتن وزن آنها امروز به میزان 1.2 درصد صعود کرد و ضمن ثبت رشد 713 واحدی به سطح 59 هزار و 206 واحد رسید. دلیل رشد شاخص هموزن در روز جاری رشد قیمت در اکثر نمادهای بورسی به خصوص نمادهای دارویی، ساختمانی و قندی بود. جریان معاملات امروز با افزایش پر قدرت تقاضا در بسیاری از نمادهای گروه‌های یاد شده به اتمام رسید. تقاضا در نمادهای دارویی و قندی به حدی بود که اکثریت غریب به اتفاق آنها در این روز به سقف قیمت مجاز روزانه رسیدند. همین امر باعث شد تا در روز جاری شاهد ثبت تبادل 20 میلیون سهم به ارزش 47 میلیارد تومان در گروه دارویی باشیم.

با نگاهی به معاملات نمادهای سنگین وزن‌تر بازار من جمله «فولاد» و «فملی» و برخی از پتروپالایشی‌ها می‌توان دریافت که اگرچه در روز گذشته، نمادهای دلاری بازار در مواجه با افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی مسیری متفاوت را پیش گرفتند با این حال امروز به رسم روزهای گذشته به همونوایی با تغییرات قیمت در بازارهای کالایی عمده دنیا ادامه دادند. در این روز افت قیمت محصولاتی نظیر مس، آلومینیوم و نفت سبب شد تا شاهد کاهش قیمت در نمادهای پالایشی و برخی فلزی – معدنی‌ها باشیم.

ترین‌های بازار

رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات طی روزی که گذشته به گروه شیمیایی رسید. داد و ستدها در این گروه امروز با تبادل 188 میلیون سهم پایان یافت که ارزشی بالغ بر 128 میلیارد تومان را شامل می‌شد. پس از این گروه نمادهای خودرو، بانک‌ها، سیمان و فلزات اساسی قرار داشتند.

فراز و فرود قیمت‌ها و معاملات در روز جاری حاکی از آن است که گروه‌های «زراعت»، «استخراج معادن» و «ساخت دستگاه‌های ارتباطی» بیشترین بازده را در روز جاری کسب کرده‌اند. طی معاملات امروز گروه‌های یاد شده به ترتیب به میزان 4.92، 4.9 و 4.21 بازده کسب کرده‌اند. در مقابل این نمادهای گروه‌های «رایانه»، «انتشار، چاپ و تکثیر» و «فلزات اساسی» قرار داشتند که هریک به میزان 1.68، 1.58 و 1.1 درصد از بهای خود را از دست دادند.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 822 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و98میلیارد تومان ثبت شد که از این میان 914 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «ذوب»، «خساپا» و «جم‌پیلن» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایش 12.7 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «مارون» و «کرمان» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «میدکو»، «ذوب» و «کگهر» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 695 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 500 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 867 میلیارد تومان رسیده است.