۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش ارزش معاملات به زیر هزار میلیارد تومان/ عقب‌نشینی 0.57درصدی شاخص کل بورس همزمان با رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹
کد خبر: 363635
کاهش ارزش معاملات به زیر هزار میلیارد تومان/ عقب‌نشینی 0.57درصدی شاخص کل بورس همزمان با رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی

شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز هزار و ۴۱۰ واحد کاهش یافت و ضمن افت ۰.۵۷ درصدی به سطح ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فارس» و «شتران» بیشترین تاثیر را بر عملکرد امروز این نماگر داشتند.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ داد و ستدهای امروز بورس تهران با افت هزار و 410 واحدی نماگر اصلی این بازار به اتمام رسید. بازار سهام که در روز گذشته با ضعف تقاضا در معاملات مواجه شده بود و به همین دلیل شاهد نوسان حدودا 1500 واحدی نماگر اصلی بازار در حدود 44 واحد افت کرده بود. امروز را در حالی شروع کرد که کاهش تقاضا در بسیاری از نمادهای سنگین وزن بازار به افت شاخص بورس منتهی شد و بر منفی شد جو کلی بازار اثر گذاشت. افت قیمت‌ها در بازار سهام در نهایت موجب رسیدن ارزش بورس تهران به 939 هزار میلیارد تومان شد. بازار سهام که همواره به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی واکنش مثبت نشان می‌دهد امروز به رغم آنکه بازگشایی این بازارها در نخستین روز معاملاتی با رشد قیمت کامادیتی‌هایی نظیر نفت و فلزات همراه بود، از روند قیمتی آنها اثر نپذیرفت و مسیر کاهشی خود را رفت.

همین امر سبب شد تا در روز جاری شاهد افت اندک (0.17 درصد) شاخص کل هموزن باشیم. افت یاد شده حاکی از آن بود که نمادهای کوچکتر بازار که در روز گذشته برآیند معاملاتشان به افزایش قیمت در بسیاری از این نمادها انجامیده بود امروز همزمان با ضعف خریداران در مسیر افت قیمت قرار گرفتند. امروز شاهد کاهش قیمت در بسیاری از نمادهای سیمانی بودیم. از جمله گروه‌های دیگری که در این روز بیشتر نمادهایشان در محدوده منفی تابلو معامله شدند نیز می‌توان به نمادهای گروه‌ فرآورده‌های منفی اشاره کرد. در این روز نمادهای پالایشی نقش مهمی در کاهش شاخص بورس تهران داشتند به طوریکه در فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نام نمادهایی همچون «شتران»، «شبریز» و «شبندر» به چشم می‌خورد. در سایر گروه‌ها اگرچه قیمت برخی از نمادها نزولی بود با این وجود کاهش قیمت در آنها آنچان زیاد نبود که تاثیری جدی بر افت شاخص هموزن بگذارد.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز با صدر نشینی گروه خودرو در فهرست ارزش معاملات بورس تهران به پایان رسید. در این روز نمادهای گروه یاد شده با مجموع ارزش معاملات 117 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، سیمان، فلات و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز گروه‌های «استخراج سایر معادن»، «استخراج ذغال‌سنگ» و «زراعت» پر بازده ترین بودند. این گروه‌ها امروز به ترتیب 4.99،  4.06 و 3.77 درصد رشد داشتند. این در حالی است که گروه‌های «سیمان، آهک و گچ »، «محصولات کاغذی» و «لاستیک و پلاستیک» و نیز به ترتیب 3.32، 3.01 و 2.79 درصد از قیمت سهامشان کاسته شد.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 875 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 979 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان 850 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «جم‌پیلن»، «خساپا» و «ولساپا» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افت 8.8 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «هرمز» و «میدکو» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «دماوند»، «مارون» و «ذوب» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 886 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 622 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 19 میلیارد تومان رسیده است.