۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سبزپوشی یک دست نمادهای سیمانی در پی افزایش نرخ 37درصدی/ «خساپا» پرمعامله‌ترین نماد در بورس تهران

۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۷
کد خبر: 363417
سبزپوشی یک دست نمادهای سیمانی در پی افزایش نرخ  37درصدی/ «خساپا» پرمعامله‌ترین نماد در بورس تهران

طی روزی که گذشت ارزش معاملات بورس تهران به هزار و 119 میلیارد تومان رسید. نمادهای سیمانی ، خودرویی و شیمیایی بیشترین تاثیر را بر میزان ارزش معاملات در روز جاری داشتند.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز با افت 44 واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. در روزی که گذشت مجمع تمامی عرضه‌ها و تقاضاهای بورس تهران به تبادل اوراق بهاداری به ارزش هزار و 119 میلیارد تومان انجامید. ارزش هزار و 53 میلیارد تومانی معاملات خرد در این روز نشان داد که اگرچه طی روزی که گذشت فشار عرضه بر تقاضا غالب بود با این حال، از رغبت سرمایه گذاران یه سهامداری کم نشده و آنها منفی‌‌های بازار را به عنوان فرصت خرید تلقی می‌کنند.

با نگاهی به ارزش معاملات می‌توان در یافت که نمادهای حاضر در گروه سیمانی امروز محبوب ترین نمادهای بازار سهام بودند. این نمادها که در مقایسه با گروه‌های سنگین وزن نظیر گروه‌های شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی حجم و ارزش کمتری دارند، امروز طی یک اتفاق نادر بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران را به خود اختصاص دادند. دلیل اقبال سرمایه گذاران به نمادهای یاد شده در روز جاری خبر افزایش 37 درصدی قیمت سیمان بود.

در روزهای اخیر اعلام شد که نرخ سیمان جلسه هم اندیشی که با حضور کلیه مدیران عامل شرکت های تولیدکننده سیمان و کارشناسان این بخش برگزار شده بود، 37 درصد افزایش پیدا کرده است. همین امر سبب شد تا فعالان بازار که در روزهای گذشته انتظار افزایش 30 درصدی نرخ سیمان را داشتند، امروز با حضور سنگین در نمادهای سیمانی تقریبا تمامی این نمادها را تا سقف قیمت روزانه رشد دهند. در پی این اتفاق ارزش معاملات گروه سیمانی در رتبه نخست جدول ارزش معاملات قرار گرفت و بالاتر از گروه‌هایی نظیر خودرویی و شیمیایی ایستاد.

بر این اساس فعالیت امروز بازار سهام در حالی خاتمه یافت که 301 میلیون سهم به ارزش حدودی 132 میلیارد تومان در گروه سیمانی مبادله شد.

در نمادهای خودرویی اما شاهد قرمزپوشی اغلب سهم‌ها به خصوص خودروسازها بودیم. به طوریکه در این روز نمادهای «خساپا»، «خودرو» تا کف قیمت روزانه افت کردند. در این روز «خساپا» نه تنها بیشترین ارزش معاملات در گروه خودرویی بلکه بیشترین ارزش معاملات در میان تمامی نمادهای بورسی را دارا بود. در این روز حدود 300 میلیون سهم این نماد به ارزش 53 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. ارزش بالای معاملات در این گروه موجب شد تا خودرویی‌ها امروز پس از سیمانی‌ها در رتبه دوم ارزش معاملات قرار گیرند.

سایر گروه‌های پر معامله بازار را در جدول زیر ببینید:

WhatsApp Image 2019-06-30 at 05.41.46