۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیمانی‌ها در صدر ارزش معاملات/ شاخص بورس از ماندگاری در کانال 250هزار واحدی بازماند

۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۲
کد خبر: 363380
سیمانی‌ها در صدر ارزش معاملات/ شاخص بورس از ماندگاری در کانال 250هزار واحدی بازماند

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته ۴۵ واحد افت کرد و به سطح ۲۴۸ هزار و ۵۳۲ واحد رسید. این شاخص که در ساعات ابتدایی معاملات برای اولی بار در تاریخ محاسبه به سطح ۲۵۰ هزار واحد رسیده بود، در ادامه معاملات تحت تاثیر نمادهایی همچون «فولاد»، «پارسان» و «رمپنا» تثبیت شود.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات نخستین روز از هفته با نوسان هزار و 500 واحدی شاخص بورس تهران پایان یافت. بازار سهام که در هفته گذشته روزهای پر رونقی را پشت سر گذاشته بود طی این روز، فعالیت خود را در مسیر رشد آغاز کرد و شاهد رشد حدود هزار و500 واحدی نماگر بورس تهران در ساعت نخست معاملات بود. همین امر سبب شد تا طی روز جاری شاهد آن باشیم که شاخص کل این بازار برای اولین بار در تاریخ محاسبه آن به سطح 250 هزار واحدی برسد. با این حال رشد یاد شده پایدار نماند و در نهایت به افت 44 واحدی منتهی شد.

به نظر می رسد که نوسان امروز شاخص های بورس نیز در راستای حرکت کلی این بازار در روزهای اخیر بوده و تنها عکس العملی به بازده 5.8 درصدی کسب شده به روزهای اخیر است. طبیعی است که در این شرایط برخی از معامله‌گران کوتاه مدتی که دیدی بلند مدت به روند معاملات ندارند در صدد خروج از معاملات خود باشند. بنابراین بی راه نخواهد بود که در شرایط فعلی هر کاهش اصلاح رشدهای اخیر است و معامله گران همچنان کلیت بازار را رو به جلو ارزیابی می‌کنند. برای اثبات این مدعا بهتر است به ارزش معاملات خرد در بازار امروز بپردازیم. ارزش داد و ستدهای حقیقی طی این روز حکایت از پایداری دید مثبت فعالان بازار به آینده سهام موجود دارد. در این روز اگرچه کلیت معاملات حاکی از آن بود که جریان تقاضا در بسیاری از نمادهای شاخص ساز مغلوب عرضه شده است با این حال ارزش هزار و 53 میلیارد تومانی معاملات خرد، حکایت از تداوم رویکرد مثبت سرمایه گذاری در روز جاری دارد.

از شاخص اصلی بورس تهران که بگذریم وضعیت برای شاخص کل هموزن اندکی بهتر بود. در این روز نماگر هوزن که بر بر دارنده تمامی نمادهای بورسی بدون در نظر گرفتن حجم آنها نسبت به کل بازار است 226 واحد به پیش رفت و تغییری 0.39 واحدی را شاهد بود. در این روز نمادهای سیمانی که در بیشتر ساعات معاملات تماما سبزپوش بودند به همراه قندی‌ها نقش مهمی در رشد شاخص یاد شده ایفا کردند.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز با صدر نشینی گروه سیمان در فهرست ارزش معاملات بورس تهران به پایان رسید. در این روز نمادهای گروه یاد شده با مجموع ارزش معاملات 132 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز گروه‌های «استخراج ذغال سنگ»، «حنل و نقل» و «سیمان، آهک و گچ » پر بازده ترین بودند. این گروه‌ها امروز به ترتیب 3.76،  3.37 و 3.19 درصد رشد داشتند. این در حالی است که گروه‌های «ساخت دستگاه‌های ارتباطی»، «انتشار، چاپ و تکثیر» و «خودرو و ساخت قطعات» و نیز به ترتیب 4.21، 3.52 و 2.93 درصد از قیمت سهامشان کاسته شد.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 210 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 189 میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و 53 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «خساپا»، «سفارس» و «جم پیلن» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود 15.68 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «شراز» و «زاگرس» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «کگهر»، «کرمان» و «هرمز» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 442 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به 520 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 752 میلیارد تومان رسیده است.