۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بانک ملی در مسیر خروج از بنگاه‌داری/ 7.5درصد از سهام «وبانک» به فروش می‌رسد

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 362328
بانک ملی در مسیر خروج از بنگاه‌داری/ 7.5درصد از سهام «وبانک» به فروش می‌رسد

اطلاعیه عرضه عمده 7.5 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری بانک ملی بر روی تارنمای شرکت بورس تهران قرار گرفت. قرار است در این عرضه میزان یک میلیارد و 218 میلیون و 750 هزار سهم از سهام «وبانک» به ارزش پایه 586 میلیارد تومان در تاریخ 12 تیرماه در معرض عرضه به خریداران قرار گیرد.

 اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ در ساعات پایانی روز گذشته اطلاعیه عرضه 7.5 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری بانک ملی بر روی تارنمای شرکت بورس واوراق بهادار تهران درج شد. بر اساس این اطلاعیه بانک ملی ایران در نظر دارد تا بخشی از سهام خود را در راستای خروج بانک از بنگاه داری برای فروش بگذارد. مطابق با این منظور یک میلیارد و 218 میلیون  و 750 هزار سهم از سهام «وبانک» توسط این بانک برای فروش گذاشته شده است.

برخلاف عرضه‌های آگهی شده در روزهای اخیر که به دو شرکت از زیر مجموعه‌های شستا تعلق داشت، می‌توان گفت که بانک ملی برای عرضه بلوک 7.5 درصدی سهام «وبانک» شرایط منصفانه تری را در نظر گرفته است. در حالی که سرمایه گذاری تامین اجتماعی «تیپیکو» و «تاصیکو» به صورت یک جا و نقد برای فروش گذاشته است، بانک ملی برای تسویه ثمن معامله شرایط تسویه نقد و یا تسویه 90 درصد مبلغ طی 15 روز را پیش پای خریدار گذاشته که وضعیتی به مراتب منطقی تر عرضه‌های یاد شده دارد.

با  تامل در اطلاعیه این عرضه می‌توان دریافت که با در نظر گرفتن میزان عرضه شده و قیمت 481 تومان اعلام شده از سوی بانک ملی به ازای هر سهم، خریدار احتمالی به  586 میلیارد و 340 میلیون تومان برای خرید سهام یاد شده احتیاج خواهد داشت. اگر این میزان را مبنای معامله در نظر بگیریم و قیمت مورد بهای مورد توافق برای هر سهم از قیمت پایه فراتر نرود، مبلغ پیشنهادی از سوی فروشنده در حدود 80 درصدNAV  به ازای هر سهم «وبانک» خواهد بود؛ رقمی که در مقایسه با قیمت 448 تومانی این نماد بر روی تابلوی معاملات چندان هم بی راه به نظر نمی‌رسد.

آنطور که در شرایط معامله ذکر شده است، در صورتی که خریدار تمامی مبلغ مورد توافق را نقدا پرداخت کند باید تا حداکثر دو روز پس از انجام معامله وجه آن را به فروشنده بپردازد. اما اگر خرید به شکل شرایطی انجام شود 10 درصد نقد و 90 باقیمانده باید ظرف 15 روز در قالب یک فقره چک از بانک‌های معتبر نزد بانک مرکزی پرداخت ‌شود. گفتنی است با توجه به اینکه تنها 13 روز بین نحوه خرید نقدی و شرایطی این نماد در نظر گرفته شده، باید گفت که تفاوت چندانی بین خرید نقد یا شرایطی آن وجود نخواهد داشت، با این حال فرصت مناسبی را برای نقد کردن دارایی به متقاضی سهام «وبانک» می‌دهد.