۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاسخ «شفارس» به سوالات مطرح شده بر روی تارنمای کدال/ تمرکز شرکت بر روی صادرات به کشورهای همسایه

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۹
کد خبر: 358922
پاسخ «شفارس» به سوالات مطرح شده بر روی تارنمای کدال/ تمرکز شرکت بر روی صادرات به کشورهای همسایه

توضیحات شرکت صنایع شیمیایی فارس در خصوص افزایش قیمت سهام این شرکت بر روی تارنمای کدال منتشر شد.نماد این شرکت که در بازار دوم بورس تهران با عنوان «شفارس» مورد داد و ستد قرار می گیرد پس از آن ملزم به برگزاری کنفرانس شفاف سازی در مورد نوسان قیمت سهام شد که قیمت سهام این شرکت بر روی تابلوی معاملات بورس تهران افزایشی قابل توجه را تجربه کرد. به طوری که در میانه‌های اردیبهشت ماه سال جاری از قیمت ۳۶۰ تومان به ۵۴۶ تومان در روز گذشته رسید.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ از جمله شرکت‌هایی که طی روز جاری به ارائه شفاف سازی و توضیحات در خصوص نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت سهام بر روی تارنمای کدال پرداختند می توان به شرکت صنایع شیمیایی فارس اشاره کرد. این نماد که در بازار دوم بورس تهران با عنوان «شفارس» مورد داد و ستد قرار می گیرد پس از آن ملزم به برگزاری کنفرانس شفاف سازی در مورد نوسان قیمت سهام شد که قیمت سهام این شرکت بر روی تابلوی معاملات بورس تهران افزایشی قابل توجه را تجربه کرد. به طوری که در میانه‌های اردیبهشت ماه سال جاری از قیمت ۳۶۰ تومان به ۵۴۶ تومان در روز گذشته رسید.

با توجه به اینکه شرکت موظف است تا سوالات مطرح شده از سوی سرمایه گذاران و ذینفعان در تارنمای کدال را پاسخ دهد، «شفارس» ضمن انتشار نامه‌ای به ارائه اطلاعات در پاسخ به سوال های مطرح شده اقدام کرده است.

این شرکت اعلام کرده است که در مورد قیمت مواد اولیه و قیمت فروش محصولات باید توجه داشت که در شش ماه دوم سال ۹۷ بر خلاف ۶ ماه اول روند نرخ ارز مسیر نزولی به خود گرفته است.این مسئله باعث شد که این کاهش قیمت به تبع بر قیمت مواد اولیه عرضه شده توسط پتروشیمی ها در بورس کالا و انرژی تأثیر بگذارد، در نتیجه باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات شرکت شد که در نهایت  موج شد تا قیمت فروش به نسبت قیمت تمام شده محاسبه و به بازار عرضه شود. «شفارس» در ادامه افزده است که نرخ فروش در سال ۹۸ نیز تابعی از نرخ ارز و همچنین قیمت عرضه ی مواد اولیه در بورس کالا و انرژی است .

«شفارس» همچنین در پاسخ به سوالی دیگر عنوان کرده است که نرخ فروش انواع پودر های قالبگیری مانند رزین ها متأثر از نرخ قیمت مواد اولیه پتروشیمی ها و هم چنین قیمت پالپ است. در سال ۹۸ متأثر از نرخ مواد اولیه و نرخ ارز خواهد بود. دلیل عمده افت فروش، رکود حاکم بر بازار و کشش بازار است که این شرکت نیز به نوبه خود از این رکود تأثیر می پذیرد. گفتنی است، مواد تهیه شده از پتروشیمی‌ها اغلب متانول-کریستال ملامین و اوره است که با نرخ های مصوب دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی شرکت ملی ایران بر اساس ۵ درصد زیر قیمت FOB خلیج فارس قیمت گذاری ‌می‌شود و دلار تعلق گرفته به پتروشیمی‌ها بر اساس دلار نیمایی است.

شرکت در توضیح مباحث و عملکرد مالی خود اظهار داشته است که دوره وصول مطالبات در سال گذشته حدود ۷۰ روز بوده است و با توجه به روند و رونق بازار می توان انتظار داشت که به سمت کاهش دوره وصول مطالبات در سال ۹۸ برویم .

«علت استقراض از سیستم بانکی جهت تأمین سرمایه در گردش و هم چنین ایجاد دارایی ثابت در شرکت بوده است ، کما اینکه سیستم فرمالین جدید شرکت و پارافرمالدئید از طریق مشارکت بانک سپه ایجاد گردیده اند ، هم چنین با توجه به افزایش روز افزون قیمت مواد اولیه و با توجه به رشد شدید نرخ ارز در سالهای گذشته و سال قبل باعث ایجاد استقراض از سیستم بانکی جهت ایجاد سرمایه در گردش موجود بوده است ، شرکت بنا دارد در سال جاری و سالهای آتی از میزان وام های شرکت و هم چنین هزینه های مالی مرتبط با آن بکاهد. وضعیت صادرات شرکت با توجه به تحریم ها و شرایط موجود در برگشت ارز با مشکلات عدیده ای رو به رو بوده است لیکن شرکت سعی نموده در چنین شرایطی صادرات خود را کماکان ادامه بدهد مقاصد صادراتی بیشتر کشورهای همجوار می باشد در صورت تسهیل شرایط تحریم می توان از افزایش صادرات شرکت به دیگر کشورها به عنوان برنامه های آتی شرکت نام برد.»