۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«خساپا» پرتقاضاترین نماد بازار سهام/ رشد هزار و 222 واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۹
کد خبر: 356446
 «خساپا» پرتقاضاترین نماد بازار سهام/ رشد هزار و 222 واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته

شاخص بورس تهران در آخرین روز کاری هفته رشد هزار و ۲۲۲ واحد رشد کرد و به سطح ۲۲۴ هزار و ۴۷۶ واحد رسید. در پایان معاملات امروز نمادهای «اخابر»، «وبملت» و «مبین» بیشترین تاثیر را در رشد ۰.۵۵ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات آخرین روز هفته نیز با اوج گیری هزار و 222 واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. بر این اساس بازار سهام امروز را در حالی آغاز کرد که بسیاری از نمادهای بازار سهام به پیروی از رشد قیمت‌ها در روز گذشته از همان ابتدا در محدوده مثبت قیمت معاملات خود را آغاز کردند. با این حال این رشد آنچنان که در روز گذشته شاهد آن بودیم دنبال نشد و افت نسبی تقاضا در مقایسه با روز گذشته در نهایت سبب شد تا شاخص کل از سطح 225 هزار واحد که در میانه معاملات به آن رسیده بود فراتر نرود.

فعالیت روزانه بازار سهام در روز جاری با تداوم رشد قیمت نمادهای فلزی – معدنی در کنار برخی سهم‌ها از گروه بانکی، خودرویی و نمادهایی از سایر گروه‌ها شروع شد. در این میان نمادهای فلزی نظیر «فولاد» و «فملی» که در روز گذشته صف خرید بودند و تقاضای سنگینی که در معاملات آنها شکل گرفته بود سبب شد تا گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته را به ثبت برسانند نتوانستند به قوت روز قبل به داد و ستدهای خود ادامه دهند و اندکی پس از شروع معاملات از صدر نمادهای موثر بر شاخص بورس خارج شدند. این رویداد باعث شد تا به رغم آنکه در خلال معاملات روز جاری شاهد شکل گیری صف خرید در نمادهای خودروساز بودیم، دماسنج اصلی بازار نتواند رشد نزدیک به دو هزار واحدی را که در میانه روز جاری به ثبت رسانده بود ماندگار شود. همین امر سبب شد تا عملکرد روزانه شاخص کل بورس تهران در نهایت از سطح 224 هزار و  477 واحد فراتر نرود.

با نگاهی به روند معاملات در چند روز گذشته و تحلیل آن در امتداد رشد ماه‌های اخیرمی‌توان دریافت که بازار سهام کشور به دلیل وجود عوامل متعددی همچون خوشبینی به تاثیر تغییرات ارزی و تفاوت نرخ ارز نسبت به سال گذشته و شواهدی که از افزایش قیمت کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی وجود دارد، فعالان بازار همچنان به رشد قیمت سهام امیدوارند. گواه این امر را می‌توان در ارزش معاملات خرد بورس تهران جست و جو کرد که درهفته‌های اخیر به رغم آنکه رشد قیمت‌ها همانند ماه‌های فروردین و اسفند دنبال نشده، کاهش نشان نیافته است. علاوه بر این، گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی ارائه شده شرکت‌ها در تارنمای کدال نیز حکایت از افزایش سودهای ریالی شرکت‌ها نسبت به سنوات قبلی دارد. عوامل ذکر شده باعث می‌شود تا بتوان با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به آینده بازار سهام نگریست و تداوم روند رو به رشد بازار سهام را امری دور از انتظار در نظر نگرفت.

 

تداوم رونق خودرویی‌ها و شکل گیری صف‌ سنگین در «خساپا»

نمادهای گروه خودرویی که در روزهای گذشته به واسطه افزایش قیمت در نمادهای خودرو ساز رونق قابل توجهی را پشت سر گذاشته بودند و به همین دلیل هم همواره در رتبه‌های نخست ارزش معاملات داد و ستد می‌شدند امروز نیز شاهد صف خریدهای قابل توجه در نمادهایی نظیر «خپارس» و «خودرو» را تجربه کردند. با این حال صف خرید «خساپا» در بین نمادهای خودروسازی از همه سنگین‌تر بود. نمادهای خودرویی که همواره به دلیل افزایش شایعات و خوشبینی معامله‌گران ریسک پذیرتر بازار به افزایش سرمایه آنها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه بازار قرار می‌گیرند، امروز نیز با معامله 717 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد و 482 میلیون تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان تمامی گروه‌های بازار به خود اختصاص دادند. در میان تمامی این نمادها صف خرید 380 میلیونی «خساپا» از اهمیت بیشتری برخوردار بود. همین امر سبب شد تا در روز جاری در بین تمام شرکت‌های این گروه نماد معاملاتی گروه خودرو سازی سایپا با ثبت 20 میلیارد تومان به عنوان ارزش معاملات، رکوردار ارزش معاملات شود.

 

نوسان 10 درصدی قیمت هر سهم «ستران» تنها در یک روز/ بزرگ سیمانی صف فروش شد

یکی از پدیده‌های مهم امروز بازار سهام که مدت‌ها بود به شکستن رکورد قیمت خود در تابلوی معاملات ادامه می‌داد و بی وقفه درحال افزایش قیمت بود، نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران بود که در ابتدای معاملات امروز قیمتش به هزار و 104 تومان نیز رسید. با این حال به دلیل شفاف سازی که در روز گذشته از سوی شرکت منتشر شده بود این رشد قیمت پایدار نماند.

در نامه شفاف سازی «ستران» آمده که «این شرکت در حال حاضر هیچ گونه برنامه و اقدامی در خصوص واگذاری زمین واحد هشتم ندارد ، فلذا کلیه شایعات مربوط به شناسایی سود و از این قبیل موارد اساسا کذب است، در صورت هرگونه اقدام موثر یا رخداد با اهمیت در این خصوص ، مراتب از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم فعالان محترم بازار سرمایه و سهامداران محترم خواهد رسید.»

سیمان تهران در ادامه گزارش خود نیز اعلام کرده در حال حاضر برنامه‌‌ای برای انجام افزایش سرمایه ندارد. همین امر سبب شد تا امروز صف خرید «ستران» در عرض یک ساعت به صف فروش تبدیل شود و معاملات این نماد در حالی به اتمام برسد  که قیمتی بهتر از 999 تومان به ازای هر سهم نداشت.

 

آمار و ارقام بازار

صعود هزار و 222 واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد 0.55 درصدی این نماگر نسبت به روز گذشته انجامید. در این روز نمادهای «اخابر»، «وبملت» و «مبین» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 224 هزار  و 476 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی بانکی، خودرویی و شیمیایی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 457 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 267 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 126 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرویی با مجموع ارزش معاملات 124 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های بانک‌ها، فلزات اساسی، سیمانی و سرمایه گذاری نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی 12.5 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند »، «کگهر» و «زاگرس» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «هرمز»، «مارون» و «ذوب» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو  میلیارد و 819 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 404 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 742 میلیارد تومان رسیده است.