۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 2.61 درصدی شاخص بورس تهران همزمان با افزایش تقاضا در نمادهای فلزی/ خودرویی‌ها همچنان مورد توجه بازار

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبر: 356203
رشد 2.61 درصدی شاخص بورس تهران همزمان با افزایش تقاضا در نمادهای فلزی/ خودرویی‌ها همچنان مورد توجه بازار

معاملات امروز بازار سهام، با صعود پنج هزار و 680 واحدی شاخص بورس پایان یافت و به موجب این رشد بورس تهران بازدهی 2.61 درصدی را در کارنامه عملکرد روزانه خود به ثبت رساند. نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر رشد نماگر اصلی بازار سهام داشند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ داد و ستدهای امروز بازار سهام از بدو شروع معاملات رنگ و بویی متفاوت نسبت به روزهای قبل داشت. در این روز افزایش تقاضا در نمادهای دلاری، بازدهی 2.61 درصدی را برای بورس تهران به ارمغان آورد و رشد سه هزار و 680 واحدی شاخص کل بورس نماگر اصلی بازار را به 223 هزار و 254 واحدی رساند. همزمان با این رشد، به واسطه صعود قیمت‌ها در نمادهای کوچک‌تر بازار سطح شاخص کل هموزن با هزار و 102 واحد افزایش به 50 هزار و 800 واحد رسید.

معاملات امروز بازار سهام از همان ابتدا با رونق معاملات در گروه‌های فلزی – معدنی آغاز شد. به موجب همین رشد در نمادهای یاد شده بود که کلیت بازار سهام  در ساعات بعدی معاملات سمت و سویی مثبت به خود گرفتند و در جهت رشد گام برداشتند. بورس تهران که به واسطه افق سودسازی خوب نمادهای ساکن در آن ماه‌های اخیر را با رشدی مناسب سپری کرده بود، پس از آنکه در در آغاز نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری با افتی بی سابقه مواجه شد، روزهای گذشته را به طور تقریبی با ضعف تقاضا در نمادهای شاخص ساز پشت سر گذاشت. همین امر سبب شد تا رشد امروز که به منزله افزایش 2.6 درصدی ارزش بورس تهران بود از دید بسیاری از سهامداران با اهمیت تلقی شود.

 

روز گرم معاملات در نمادهای فلزی – معدنی

 

در روز گذشته خبر افزایش قیمت سنگ آهن که به دلیل کاهش ذخیره چین بازارهای جهانی را درنوردید، موجب شد تا در روز جاری شاهد افزایش قیمت در تمامی نمادهایی باشیم که هر کدام به نوبه خود از قیمت این ماده با اهمیت در رشد اقتصاد جهانی تاثیر می‌پذیرند. به دنبال همین امر امروز شاهد شکل گیری صف خرید در نمادهایی همچون «فولاد» و «فملی» بودیم. معاملات امروز در حالی به اتمام رسید که 190 میلیون سهم «فولاد» امروز به ارزش 85 میلیارد و 620 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در «فملی» نیز وضعیت مشابه فولاد بود. این نماد امروز را در حالی به اتمام رساند که در سقف قیمت روزانه یعنی نزدیک به 420 تومان معامله می‌شد. در این روز 156 میلیون سهم «فملی» به ارزش 65 میلیارد و 660 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس نمادهغای فلزی معدنی که در ماه‌های اخیر موتور محرک نماگرهای بازار سرمایه بودند، امروز نیز به مسیر خود ادامه دادند، چراکه گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز امروز تقریبا وضعیتی مشابه داشت و شاهد رشد قیمت در نمادهایی نظیر «کگل» بود. همین امر سبب شد تا در روز جاری گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.

 

خودرویی‌ها همچنان مورد توجه بازار

دیگر نمادهایی که امروز مورد توجه بازار قرار گرفتند، خودرویی‌ها بودند. معاملات امروز خودرو سازها در حالی به پایان رسید که رشد قیمت در نمادهای «خساپا» و «خپارس» سبب شد تا هر دو این دو نماد در سقف قیمت روزانه به معاملات خود خاتمه دهند. نمادهای «خودرو» و «خزامیا» نیز امروز با رشد قیمت به معاملات خود خاتمه دادند با این حال افزایش قیمت در این نمادها امروز در حدی نبود که دادو ستدهایشان با صف خرید به پایان برسد. به موجب رونق همین نمادها و معاملات آنها بود که امروز گروه خودرو پس از نمادهای فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به ثبت رساند. در این روز نزدیک به 76 میلیون سهم در نمادهای خودرویی مورد داد و ستد قرار گرفت که جمعا ارزشی بالغ بر 142 میلیارد تومان را در کارنامه گروه خودرو ثبت کرد.

 

 

آمار و ارقام بازار

صعود پنج هزار و 680 واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد 2.61 درصدی این نماگر نسبت به روز گذشته انجامید. در این روز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 223 هزار  و 254 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر فلزی – معدنی پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران پنج میلیارد و 200 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزارو 124 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 360 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات 215 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، بانک‌ها و مواد دارویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی 72 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «ذوب» و «زاگرس» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «بزاگرس»، «بکهنوج» و «دی» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. موثر ترین نماد در شاخص فرابورس امروز «کگهر» بود که پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با رشد چهارده درصدی قیمت مواجه شد. حجم معاملات این بازار بالغ بر سه  میلیارد و 320 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 461 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 757 میلیارد تومان رسیده است.