۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییرجریان نقدینگی به سمت نمادهای کوچکتر/ رشد ناچیز شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷
کد خبر: 354979
تغییرجریان نقدینگی به سمت نمادهای کوچکتر/ رشد ناچیز شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص بورس تهران آخرین روز هفته را با رشد 77 واحدی به اتمام رساند و به سطح 215 هزار و 168 واحد رسید. این رشد که به منزله افزایش 0.04 درصدی این نماگر بود بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهایی همچون «فارس»، «فملی» و «بفجر» روی داد.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ شاخص بورس تهران این هفته را در حالی به اتمام رساند که در آخرین روز آن نتوانست جایگاهی بهتر از سطح 215 هزار و 168 واحد را به دست آورد. این شاخص که در ابتدای معاملات روز جاری به دلیل رشد قیمت در نمادهای بنیادی بازار نظیر «کگل»، «بفجر» و «خودرو» تا میانه های کانال 215 هزار واحدی رشد کرده بود، در نهایت نتوانست رکوردی بهتر از رشد 77 واحدی را برای معاملات امروز خود به ثبت برساند و نهایتا به رشد چهار صدم درصدی در این روز اکتفا کرد.

معاملات امروز بازار سهام از همان ابتدا در تداوم جو خوش بینانه روز قبل آغاز شد و در بسیاری از نمادها رشد قیمت را به ارمغان آورد. با این حال در ادامه معاملات به دلایلی همچون احتیاط در خصوص عوامل پیش بینی نشده در آخر هفته و داغ بودن ریسک‌های پیش روی بازار، در ادامه معاملات از افزایش بیشتر قیمت‌ها باز ماند و نتوانست هفته جاری را ثبت یک رکورد خوب به اتمام برساند. با این حال طی این روز شاخص کل هموزن رشد به نسبت خوبی را از خود به ثبت رساند. این نماگر امروز را در حالی به پایان برده است که رشد 1.25 درصدی آن نشانگر افزایش 596 واحدی سطح این شاخص است.

آن طور که به نظر می‌آید ضعف معاملات نمادهای سنگین وزن این روزها به خصوص در پایان هفته، تقویت دوباره نمادهای کوچک‌تر بازار را در پی داشته است. در این روز شاهد آن بودیم که نمادهای گروه‌هایی نظیر قندی‌ها و بسیاری از نمادهای سیمانی و ساختمانی با افزایش قیمت رو به رو شدند و بسیاری حتی به صف خرید نیز رسیدند. دلیل این امر را می‌‍‌توان در کاهش میزان تقاضا در نمادهای بنیادی که عموما وزن بیشتری در معاملات دارند و به دلیل بیشتر بودن حجم مبنا با نقدینگی اندک قیمتشان افزایش نمی یابد، یافت. همین امر موجب شده تا معامله گران کوتاه مدتی که به دنبال کسب سود سریع الوصول از بازار سهام هستند به این نمادها روی بیاورند.

 

«ستران» پر معامله‌ترین سهم سیمانی

پر معامله ترین سهم در گروه سیمانی از ابتدای معاملات تا پایان آن نماد معاملاتی «ستران» بوده است. این نماد که به شرکت سیمان تهران تعلق دارد تا آخرین دقایق معاملات شاهد تبادل بیش از 21 میلیون و 525 هزار سهم بوده و در حالی در قیمت 917 تومان معامله شده است که بیش از پنج میلیون صف خرید داشته است. ارزش معاملات «ستران» نزدیک به 20 میلیارد تومان و ارزش بازار آن بالغ بر 1600 میلیارد تومان است.

رونق امروز معاملات تنها محدود به نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران نماند. طی این روز نمادهایی نظیر «سفارس»، «سشرق» و «سکرما» نیز به همراه بسیاری از نمادهای دیگر در سقف قیمت روزانه معامله شدند. و به جز چند نماد معدود مانند «سصفها» و «سنیر» که با افت قیمت امروز را به پایان رساندن همگی در محدوده مثبت قیمت بودند.

همین امر سبب شد تا در روز جاری شاهد آن باشیم که گروه سیمانی ضمن معامله 189 میلیون سهم به ارزش 68 میلیارد تومان در رتبه چهارم بیشترین ارزش معاملات قرار گیرد.

 

روز درخشان گروه محصولات کاغذی/ صف خرید چند میلیونی در «چکاپا»

نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) که در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود، در حالی امروز در سقف قیمت روزانه یعنی 527 تومان و شش ریال معامله شده است که 10 میلیون تقاضا برای خرید دارد. این نماد در حالی از ابتدای معاملات امروز در شاهد تشکیل شکل گیری صف خرید بوده که تا این لحظه 29 میلیون سهم به ارزش 15 میلیارد و 627 میلیون تومان در آن مورد داد و ستد قرار گرفته است. سایر نمادهای این گروه یعنی «چکارن» و «چکاوه» امروز را در سقف قیمت روزانه ایه پایان رساندند. هر دو این شرکت‌ها با صف خرید به انتظار معاملات در روز شنبه نشستند که انتظار می‌رود دلیل آن گزارش عملکرد آنها باشد.

 

آمار و ارقام بازار

رشد 77 واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش  0.04 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. در این روز نمادهای «فارس»، «فملی» و «بفجر» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 215 هزار  و 168 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و 893 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 837 میلیارد تومان بوده است که از این میان 810 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرو با مجموع ارزش معاملات 81.5 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند که بیشترین بهای معاملات در میان آنها با 24 میلیارد و 600 تومان به نماد «وتجارت» اختصاص داشت. گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، سیمان و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایشی 27 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «دماوند» و «هرمز» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «ذوب»، «زاگرس» و «کرمان» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 232 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 413 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به هزار و 66 میلیارد تومان رسیده است.