۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص بورس تهران در حال درجا زدن/ خودرویی‌ها همچنان وزن کم می‌کنند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 354202
شاخص بورس تهران در حال درجا زدن/ خودرویی‌ها همچنان وزن کم می‌کنند

شاخص بورس تهران امروز را با رشد 103 واحدی پایان برد و در سطح 212 هزار و 851 واحد قرار گرفت. این رشد 0.05 درصدی بیش از هر چیز تحت تاثیر افت قیمت در نماد «فارس» و افزایش قیمت در نمادهای «پارس» و «همراه» قرار داشت.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ بازار سهام امروز را در حالی به پایان برد که بسیاری از نمادهای بنیادی طی روز جاری با تغییرات اندک قیمت مواجه شدند. معاملات روز جاری از همان ابتدا در حالی آغاز شد که روند کاهش و افزایش قیمت در بسیاری از نمادها به گونه‌ای نبود که تاثیری جدی و بر فراز و فرود شاخص بورس بگذارد. نماگر از اصلی بازار که در دقایق ابتدایی معاملات تحت تاثیر تقابل افزایش قیمت در نمادهای سبک وزن تر و اقت بهای نمادهایی همچون «فولاد» و «رمپنا» نتوانسته بود رشدی جدی را تجربه کند در ادامه معاملات نیز متاثر از فروکش کردن عرضه در کلیت بازار و نبود تقاضای جدی بالاخص در نمادهای دلاری به در جا زدن در کانال 212 هزار واحدی ادامه داد. بر این اساس شاخص بورس تهران در حالی روز جاری را به پایان برد که با به ثبت رساندن رشد اندک 103 واحدی نتوانست جایگاهی بهتر از سطح 212 هزار و 851 واحدی برای خود کسب کند.

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره شد به نظر می‌رسد پس از یک افت سهمگین در دو هفته اخیر از آنجا که بسیاری از نمادها از ارزندگی لازم برای دست یابی به سودهای ریالی معقول برخوردارند، سرمایه گذاران لزوم به فروش بیشتر در مقاطع فعلی نمی‌بینند. همین امر سبب شده تا در روزهای اخیر شاهد فشار فروش و شکل گیری صف خرید در بسیاری از نمادها نباشیم. با این حال طرف تقاضا نیز در روزهای گذشته انگیزه جندانی برای رقابت بر سر قیمت‌های بالاتر و شکل دهی به صف خرید در نمادهای سنگین وزن بازار از خود نشان نداده است. دلیل این امر را می‌توان در رویکرد کوتاه مدت خریداران نسبت به جو کلی بازار جست و جو کرد. بازار سهام که در دو هفته اخیر از سطح 227 هزار واحدی سقوطی قابل توجه را به نمایش گذاشته بود، هم اکنون به نظر بسیاری از تحلیلگران تکنیکی با سطح حدودی 196 واحدی که مهم ترین حمایت پیش روی شاخص را است فاصلی دارد. همین امر سبب شده به رغم ثبات قیمت و ارزان تر شدن بسیاری از نمادها در مقایسه با ماه‌های اخیر، سرمایه گذاران دست به عصاتر عمل کنند.

 

خودروسازها در سراشیبی افت/ حال خوب نمادهای قطعه‌ساز

به رغم آنچه که در خصوص نمادهای دلاری که شامل پترو پالایشی‌ها و فلزی – معنی‌ها گفته شد، امروز معاملات نمادهای خودرو ساز آرام دنبال نشد. در حالی که بسیاری از نمادهای بازار به خصوص قطعه سازها که هم گروه نمادهای خودرویی هستند عمدتا در محدوده مثبت قیمت پیگیری می‌شد نمادهای خودروساز که در ساعات نخستین معاملات شرایط بهتری داشتند کم کم با افت قیمت مواجه شدند و تا آنجا پیش رفتند که به کف قیمت مجاز روزانه رسیدند. این نزول قیمت در نهایت تا جایی تداوم یافت که به صف فروش «خزامیا» و «خساپا» انجامید. به موجب همین کاهش قیمت بود که قیمت هر سهم «خساپا» و «خزامیا» به ترتیب 129 و 123 تومانی شدند و «خودرو» به ازازی هر سهم قیمتی بهتر از 428 تومان نیافت. در طرف قطعه سازهای باز اما اوضاع با نمادهای خودرو ساز به شکل بسیاری متفاومت بود. امروز اگرچه نماد قرمزپوش نیز در میان نمادهای قطعه سازی دیده می‌شد با این حال نمادهایی نظیر «خلنت»، «خموتور»، «خمحرکه»، «ختوقا» و «خرینگ» در سقف قیمت روزانه همگی با پنج درصد افزایش قیمت روز خود را به اتمام رساندند. برآیند معاملات همه این نمادها در روز مقدار 119 میلیارد تومانی ارزش معاملات بود که حاصل تبادل حدود 70 میلیون سهم در این گروه بود.

 

نگاهی به معاملات گروه فرآورده‌های نفتی

در میان نمادهای موثر بر شاخص معاملات نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی امروز با سبزپوشی تمامی سهم‌های مستقر در این گروه به اتمام رسید. این گروه که در روزهای اخیر تحت تاثیر افزایش نرخ روانکار رشد قیمت نمادهای تولیدکننده روغن موتور را شاهد بودند، طی روز جاری شاهد همنوایی نمادهای پالایشی با تولیدکنندگان روانکار بودند. در این روز پالایشی ها که همراه با ریزش شاخص در دو هفته قبل واردی میری کاهشی شده بودند افزایش قیمتی یک تا سه درصدی را شاهد بودند. این در حالی بود که نمادهای «شبهرن»، «شپارس» و «شنفت» همگی تا سقف قیمت روزانه رشد کردند.

 

آمار و ارقام بازار

رشد 103 واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش  0.05 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. در این روز نمادهای «فارس»، «پارس» و «همراه» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 212 هزار  و 851 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 344 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 58 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 40 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات 119 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند که بیشترین ارزش معاملات در آنها با 25 میلیارد و 800 میلیون تومان به نماد «خساپا» اختصاص داشت. گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود 21 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «دماوند» و «مارون» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «شراز»، «چکاپا» و «بزاگرس» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 774 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 425 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 710 میلیارد تومان رسیده است.