۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت دو هزار و 189 واحدی شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته/ لنگر فلزی بازار مانعی بر سر راه رشد قیمت‌ها

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 352625
افت دو هزار و 189 واحدی شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته/ لنگر فلزی بازار مانعی بر سر راه رشد قیمت‌ها

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته با افت دو هزار و 189 واحدی به کار خود پایان داد. این نماگر که در ساعت ابتدایی معاملات بیش از هزار واحد رشد کرده بود، در نهایت با کاهشی یک درصدی مواجه شد. نمادهای «فولاد»،«کگل» و «فملی» بیتشرین تاثیر را بر افت امروز شاخص داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات چهارشنبه هفته گذشته با رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص بورس پایان یافت همین امر سبب شد تا در ساعت اولیه معاملات امروز هنگامی که افزایش قیمت‌ها در بازار سهام به رشد بیش از هزار واحدی شاخص بورس منتهی شد، این گمان که بازار دوباره به فاز صعودی برگشته در ذهن‌ها تقویت شود. با این حال رشد یاد شده دیری نپایید و نماگر اصلی بازار در نهایت تسلیم فشار عرضه در نمادهای شاخص ساز شد.

معاملات امروز بورس تهران در حالی آغاز شد که بازار تحت تاثیر نمادهایی همچون «شخارک» و «رمپنا» در مسیر رشد گام بر می داشت با این حال در ادامه معاملات افزایش میزان عرضه در نمادهایی همچون «فولاد» و «فخوز» به عقب نشینی شاخص بورس از سطوح فتح شده انجامید و در نهایت منجر به افت دو هزار و 189 واحدی شاخص بورس شد. سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام که همواره برای سنجش روند کلی معاملات در هر روز نیم نگاهی به شاخص بورس تهران دارند امروز تحت تاثیر قرمز پوشی نمادهای فلزی معدنی قرار گرفتند و همگی بر دستورهای فروش خود افزودند. همین امر موجب شد تا در نهایت بسیاری از نمادهای حاضر در بورس و فرابورس تا کف قیمت روزانه افت کنند و حتی صف فروش شوند.

البته باید بخاطر داشت که در این روز تمامی نمادهای بازار سهام قرمزپوش نبودند. رشد 590 واحدی شاخص کل هموزن در روز جاری دلالت بر آن دارد که در روز جاری بسیاری از نمادهای کم وزن تر بازار که رشدشان در شاخص کل بورس دیده نمی شود، امروز مورد توجه معامله گران قرار گرفته اند. از این میان این نمادهای می‌توان به «فنورد»، «وپترو»، «ثاباد» و بسیاری نماد دیگر اشاره کرد که امروز توانستند معاملات خود را در سقف قیمت روزانه به اتمام برسانند.

به نظر می‌رسد بازار سهام که در روزها و هفته های گذشته رشدی یک نفس و سریع را پشت سر گذاشته بود حالا در راه اصلاح جهش قیمتی گذشته گام بر می دارد. از این رو افت قیمت در نمادهای یاد شد امر دور از انتظار نیست. با این حال شاید بتواند اندکی از افت قیمت یاد شده در روزهای گدذشته و امروز را ناشی از اثر روانی تحریم‌های جدیدی دانست که اگرچه تاثیر گذار بودن آنها در مقام عمل به گفته بسیاری از مفسران امری دور از انتظار به نظر می رسد با این وجود هرچه که باشند نمی‌توان گفت که اندکی از معامله گران مرعوب آن نشده‌اند. دلیل این گفته را می توان در محدودیت‌های بانکی که پیش تر بر نقل و انتقال پول با طرفین تجاری ایران اعمال شده است جست و جو کرد. به نظر نمی‌آید در حالی که فشار وارده از این طریق در ماه‌های گذشته بر داد و ستدهای تجاری اعمال شده است اعمال تحریم‌هایی که صرفا تاثیری کاغذی دارند و به نظر نمی‌آید آسیبی جدی به فروش محصولات فلزی معدنی وارد کنند، در روند سودآوری شرکت‌ها انچنان مهم باشند.

 

آمار و ارقام بازار

کاهش دو هزار و 189 واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش 1.04 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. صعود یاد شده به واسطه رشد دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد»، «کگل» و «فملی» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 209 هزار  و 155 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران شش میلیارد و 21 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 184 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 94 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرو با مجموع ارزش معاملات 156 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افت 16 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مادیرا»، «کرمان» و «شپاس» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون»، «ذوب» و «هرمز» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 836 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 470 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 706 میلیارد تومان رسیده است.