۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قرعه نخستین عرضه اولیه سال 98 به نام «تاصیکو»/ شاخص بورس تهران 220 هزار واحدی شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 350515
قرعه نخستین عرضه اولیه سال 98 به نام «تاصیکو»/ شاخص بورس تهران 220 هزار واحدی شد

در هفته‌ای که گذشت بورس تهران به کسب بازدهی هشت درصدی نائل شد و توانست برای اولین بار در تاریخ معاملات بازار سهام کشور خود را به سطح ۲۲۰ هزار واحدی شاخص کل برساند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ دومین هفته از اردیبهشت ماه نیز با رشد شتابان نماگرهای بازار سرمایه به پایان رسید. طی این هفته جریان ورود نقدینگی که در ما هفته‌های ابتدایی سال جاری به طور پیوسته تشدید می شد به سیر صعودی خود ادامه داد و موجب شد تا طی هفته جاری شاهد ثبت رکورد جدید جدیدی در شاخص بورس تهران باشیم.

شاخص بورس تهران که سیر هفتگی خود را از سطح ۲۰۳ هزار و ۷۷۷ واحد در ابتدای معاملات روز شنبه آغاز کرده بود در طی هفته و به موجب حجم سنگین تقاضا و قالب نمادهای بازار به رشد خود ادامه داد و در نهایت توانست برای اولین بار در تاریخ معاملات بورس تهران خود را به سطح ۲۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد برساند.

رشد ۱۶ هزار و ۳۳۲ واحدی نماگر اصلی بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت، بازده متوسط ۸ درصدی را برای نمادهای مورد معامله در بورس به ارمغان آورد و سبب شد تا تاریخچه معاملات بازار سهام هفته پر رونق دیگری را تجربه کند.

با نگاهی به گذشته داد و ستد ها در بورس تهران از اردیبهشت سال گذشته تا کنون می توان دریافت که صعود هفتگی شاخص  در هفته جاری موجب شده تا بازده یک ساله بورس تهران به میزان ۱۳۶ درصد بالغ شود و نماگر اصلی بازار طی این مدت به میزان ۱۲۷ هزار واحد رشد از خود نشان دهد.

صعود یاد شده که به موجب بهبود عوامل موثر بر تحلیل و وجود شرایط روانی مورد نیاز برای رونق سرمایه گذاری در بازار سهام شکل گرفته بود در هفته جاری نیز با تداوم شرایط مناسب در بازار کار مدیریتی ها و خوش بینی به آینده سود سازی ریالی شرکتها تداوم یافت و موجب شد تا در این هفته شاهد رشد قابل توجه نمادهای پتروپالایشی  فلزی معدنی و بسیاری از نماد هایی باشیم که اگر چه به تنهایی توان افزایش شاخص کل بورس را ندارند اما به دلیل وجود فشار تقاضا توانستند نقشی قابل توجه در اوج گیری دماسنج اصلی بازار سهام ایفا کنند.

همین امر سبب شده تا در کنار رشد شاخص اصلی بازار شاهد اوج یادگیری  بیش از پیش شاخص هم وزن در هفته اخیر باشیم.

با اندکی تامل می توان دریافت شرایط به وجود آمده روند صعودی شکل گرفته در بازار سهام که تقریباً تمامی گروه ها را شامل می شود بیش از  هر چیز دیگری مرهون افزایش میزان معاملات خرد در ماه های اخیر و شتاب گرفتن روند صعودی آن در هفته گذشته است.

 

اولین عرضه اولیه امسال رکورد شکست

در هفته اخیر ورود نقدینگی به بازار سهام به حدی بود که حتی با عرضه اولیه تاصیکو ۴۴۰ میلیارد تومانی نیز نتوانست عاملی منفی بر سر راه رشد قیمت ها در بازار باشد. بر این اساس عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین و شروع معاملات آن در بورس تهران روز دوشنبه در حالی آغاز شد که ۴۰۸ هزار کد معاملاتی در این روز موفق به دریافت حدوداً ۴۹۰۰ از سهام این شرکت شدند.  گفتنی است، این اولین باری بود که این مقدار کد حقیقی برای شرکت در عرضه اولیه نام نویسی می کردند. عرضه یاد شده منجر به فروش ۲ میلیارد سهم از سهام تا تاصیکو طی یک روز شد، نتوانست خللی در روند معاملات در روزهای بعد ایجاد کند.

همین امر سبب شد تا سهام یاد شده که به ازای هر سهم در عرضه اولیه قیمت ۲۲۰ تومانی از بازار گرفته بود تعداد روز بعد به راحتی به رشد خود ادامه دهد و معاملات هفتگی خود را در حالی به اتمام برساند که قیمت هر سهم آن تا ۲۳۶ تومان رشد داشته است.

 

«وگردش» پس از 284 روز معامله شد

در آخرین روز معاملات بازار پایه فرابورس شاهد یک بازگشایی نیز بود. در این بازگشایی نماد معاملاتی بانک گردشگری (وگردش) پس از ۲۸۴ روز به جمع نمادهای قابل معامله بازار سهام  پیوست. به موجب این بازگشایی وگردش با افزایش ۷۹ درصدی قیمت نسبت به آخرین معامله خود در سطح قیمتی ۷۵ تومان و چهار ریال به قیمت ۱۳۵ تومان افزایش یافت.