۰ نفر

صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران در پاسخ به پرسش اقتصاد آنلاین؛

قوانین پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران در حال اصلاح است/ «تاصیکو» چهارشنبه عرضه اولیه نمی‌شود

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹
کد خبر: 348630
قوانین پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران در حال اصلاح است/ «تاصیکو» چهارشنبه عرضه اولیه نمی‌شود

روز جاری نشست خبری علی صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه «فاینکس 2019» برگزار شد و وی به سوالات خبرنگاران بازار سرمایه پاسخ داد.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ مدیر عامل شرکت بورس تهران طی این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین در رابطه با اصلاح قوانین پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران گفت: قوانین و مقررات پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران در حال اصلاح و بازنگری بوده و این اصلاح در حوزه تغییر اعضای هیئت پذیرش و افزایش تعداد اعضا و همچنین تغییر قوانین پذیرش شرکت‌ها است.

همچنین ضمن رد عرضه اولیه تاصیکو در روز چهارشنبه، افزود: تا زمانیکه شرکت ها اطلاعات خود را شفاف اعلام نکنند عرصه اولیه نمی شوند و صرف اینکه مدیرعامل یک شرکت اعلام کند عرضه اولیه در فلان روز انجام می شود ملاک نیست واصل بر انتشار اطلاعیه رسمی عرضه اولیه در سایت بورس تهران است.

صحرایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر اقتصاد آنلاین در رابطه با تامین مالی صنایع از بورس تهران گفت: در حال حاضر بازار سهام نقش بسیار بیشتری نسبت به گذشته در حوزه تامین مالی برعهده گرفته و این امر روز به روز در حال افزایش است

وی افزود: در سالجاری ۱۵ شرکت در صف پذیرش، ۸شرکت در صف عرضه اولیه و ۴ شرکت آماده انتقال از فرابورس به بورس هستند.

صحرایی با اشاره به راه اندازی  معاملات استقراضی در بورس تهران، گفت: مطالعات این امر از گذشته انجام شده  و این معاملات به دوشیوه معاملات آبشن و وکالت و تعهد می‌توان آن را انجام داد، اما در این رابطه معاملات تعهد نامه را قصد داریم برای معاملات استقراضی به کار گیریم و در این زمینه مجوزهای آن از کمیته فقهی سازمان بورس اخذ شده و بعد از تدوین مقررات اقدامات زیر ساختی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، اینکه معاملات استقراضی بر روی چه نمادهای  اجرایی شود، هنوز این امر مشخص نشده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در مورد اختلالات هسته مرکزی معاملات بورس تهران نیز  گفت: این سامانه مربوط به دونسل قبل سامانه های معاملاتی ومحصول کشور فرانسه است، اما قصد داریم با تکیه بر توان داخلی سامانه جدیدی را راه اندازی کنیم و زمانی‌که تست های فنی مربوط به آن انجام شد و آن ها موفقیت آمیز بود سامانه جدید عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه ارزش کل معاملات بورس تهران در سال ۹۷ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسید،گفت: این میزان نسبت به سال ۹۶ افزایش ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد

 به گفته وی، میزان تامین مالی بورس تهران در سال گذشته به رقم ۲۷۱ هزار میلیارد تومان رسید.

 صحرایی ادامه داد: ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ برابر با ۴۲۸ هزار میلیارد تومان  است که ۶۲ درصد کل ارزش بازار را تشکیل داده است.

‎ صحرایی با اشاره به اینکه‌ ارزش صندوق های قابل معامله در سال گذشته۹ هزار میلیارد تومان بوده است،گفت: ‎بورس تهران در سال گذشته۱۲ تفاهم نامه با بورس های مختلف جهان امضا کرد و هم اکنون نیز تفاهم نامه با بورس شانگهای در حال نهایی شدن است.

‎صحرایی افزود: ‎عدد شاخص هم وزن در فروردین ۹۸ از  ۳۲ هزار و ۹۶۸ در مدت مشابه سال گذشته به ۴۰ هزار و ۶۵۳ واحد رسیده است که رشد ۲۳ درصدی را نشان می دهد .

‎ وی ادامه داد: در همین مدت ارزش معاملات از ۲۱ هزار میلیارد در سال ۹۷  به ۱۶۰ هزار میلیارد رسیده که حاکی از رشد ۶۶۲ درصدی است.