۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 8697واحدی بورس طی یک هفته/ بازار سهام همچنان در حال صعود

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبر: 346098
رشد 8697واحدی بورس طی یک هفته/ بازار سهام همچنان در حال صعود

شاخص بورس تهران طی هفته‌ای که گذشت ضمن ثبت رشد هشت هزار و 697 واحدی، 5.5 درصد به ارتفاع خود افزود و توانست با همراهی تمامی نمادهای پتروپالایشی، فلزی - معدنی، بانکی، خودرویی و نمادهایی از سایر گروه‌ها خود را به سطح 193 هزار و 974 واحدی برساند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ سومین هفته معاملاتی فروردین ماه سال ۹۸ نیز به پایان رسید. طی این هفته شاخص بورس تهران که سفر خود را از سطح ۱۸۵ هزار و ۲۸۱ واحد آغاز کرده بود توانست با دستیابی به سطح ۱۹۳ هزار و 974 واحدی خود را بیش از پیش به سقف تاریخی شاخص که در اواخر تابستان سال ۹۷ نزدیک کند. صعود ۸۶۹۷ واحدی که به منزله کسب بازده پنج و نیم درصدی برای مهمترین بازار سرمایه کشور بود، در امتداد خیز اسفند ماه ۹۷ بازار سهام روی داد.

رشد یاد شده که در ابتدا بیش از هر چیز تحت تاثیر گزارش‌های ماهانه منتشر شده از سوی شرکت‌ها در ماه های پایانی سال ۹۷ قرار داشت، در ادامه و پس از آن که سرمایه گذاران بازار سهام تحت تاثیر افزایش نرخ دلار نیمایی عواملی نظیر تداوم رشد قیمت‌های جهانی قرار گرفتند در روزهای ابتدایی بهار سال جاری بیش از پیش تسریع شد.

آغاز صعودی شاخصها در نخستین روز معاملاتی سال جاری سبب شد تا بازار این سبز پوشی را به فال نیک بگیرد و معامله گران حقیقی که مدتها بود سرمایه خود را در معاملات بازار سهام کاهش داده بودند، بار دیگر با این بازار آشتی کنند. در پی همین آشتی بود که در معاملات نخستین روز هفته جاری شاهد افزایش نقدینگی در بسیاری از نمادها بودیم؛ روالی که تا آخرین روز هفته ادامه یافت و نه تنها توانست بسیاری از نمادهای دارای پشتوانه بنیادی را به سمت اهداف قیمتی بالاتر سوق دهد بلکه با ورود به نمادهای سبک تر بازار، که بعضی شرایط بنیادی مناسبی ندارند توانست بر پایه اما و اگرها قیمت‌ها را افزایش دهد و موجب شکل گیری صف خریدهای قدرتمند شود.

بازار سهام کشور که همواره به یمن تورم و افزایش درآمد شرکت‌ها از محل رشد نرخ ارز، سود های خوبی را نصیب سرمایه گذاران کرده بود، در آغاز فصل بهار و به لطف افزایش مجدد قیمت دلار همچنین خوش‌بینی به میزان فروش شرکت‌ها دلیلی مناسب برای تقویت رشد خود یافت. با این حال همان طور که انتظار می رود این رشد کاملاً یکدست نبود و در روزهای مختلف خود را در برخی صنایع بیش از سایر گروه‌های حاضر در بازار نشان داد.

بازار که نشان داده بود در مواقع قرار گرفتن در موقعیت صعود هر نشانه‌ای برای رشد بیشتر قیمت را به فال نیک می‌گیرد، افزایش قیمت محصولاتی نظیر شکر را گواهی برای رشد سودآوری شرکت های قندی در سال پیش رو در نظر گرفت و موجب شد تا بسیاری از نمادهای این گروه مانند قهکمت قنیشا و سایرین معاملات خود در هفته جاری را با پیشروی در سقف قیمت های روزانه پی بگیرد. همین هم سبب شد تا در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه شاهد توقف ناشی از نوسان ۵۰ درصدی قیمت در نماد معاملاتی چند شرکت از گروه یاد شده باشیم.

در گروه سیمانی نیز واگذار رنگ و بوی مشاوره گروه قندی داشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران که در روزهای گذشته خرابی های به بار آمده از سیل های جاری شده در نواحی غربی و شمالی کشور را شاهد بودند، این بلایا را گواهی بر افزایش مقدار فروش شرکت های سیمانی به منظور را بازسازی خرابی ها تلقی کنند. و این عامل را در کنار عاملی مهم تر یعنی همان خوش بینی به افزایش نرخ سیمان در سال جاری قرار دهند؛ تعبیری که نه تنها موجب افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر شد بر که توانست با تشدید تقاضا در این نماد ها موجب افزایش ۵ درصدی قیمت به طور پی در پی در بسیاری از سهم های سیمانی شود.

با این حال همانطور که در شفاف سازی نماد «ستران» به آن اشاره شده، خوشبینی‌ها به افزایش نرخ سیمان دست کم فعلا به دلیل مازاد عرضه چندان عملی نیست و این شرکت‌ها باید برای افزایش نرخ، مدت زمان بیشتری را تحمل کنند. گفتنی است، عواملی از این دست سبب شده تا درآخرین روز از معاملات هفته‌ای که گذشت، به رغم آنکه تقاضا در نمادهای دیگر نیز به اندازه کافی و مطلوبی وجود داشت، شاهد رشد ارزش معاملات نمادهای سیمانی تا میزان 132 میلیارد تومان و قرار گرفتن معاملات این گروه در رتبه دوم ارزش معاملات روز چهارشنبه باشیم.

آنچه که بیش از پیش حائز اهمیت است این است که رشد نقدینگی موجود در بازار در حال حاضر منجر به افزایش تقاضا برای بسیاری از نمادها شده است. افزایشی که همچون روزهای گرم شهریور ماه 97 به خرید بی تحلیل بسیاری از نمادها دامن زده و منجر شده رفته رفته تقاضا در نمادهای کمتر ارزنده بازار فرونی یابد؛ رخدادی که می‌تواند ریسک معاملات در نمادهای یاد شده را افزایش دهد.