۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سهام آماده برای رشد بیشتر/ عوامل بنیادی به نفع افزایش قیمت‌ها تمام می‌شود؟

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 341714
بازار سهام آماده برای رشد بیشتر/ عوامل بنیادی به نفع افزایش قیمت‌ها تمام می‌شود؟

بازار سهام کشور در هفته‌ای که گذشت توانست مسیری صعودی را بپیماید و شاخص بورس تهران ضمن شکست مقاومت 167 هزار واحدی با آرام گرفتن در سطح 169 هزار و 115 واحد، بازدهی3.86 درصدی را برای این بازار به ارمغان بیاورد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ یک هفته دیگر نیز به اتمام رسید و طی آن شاخص بورس تهران توانست با کسب بازده‌ای 3.86 درصدی بار دیگر سهامداران خود را خوشحال کند. طی این هفته شاخص کل بورس تهران که مسیر صعودی خود را از سطح 162 هزار و 827 واحد آغاز کرده بود، توانست به لطف بهبود جو روانی حاکم بر یازار سهام و کم رنگ شدن آثار ریسک‌های سیاسی موجود، اصلاح هفته پیش را خاتمه دهد و با قرار گرفتن مجدد در مسیر صعود، رشدی شش هزار و 288 واحدی را برای هفته جاری به ثبت برساند و با قرار گرفتن در سطح 169 هزار و 115 واحدی، راه خود را برای رشد بیشتر هموار کند.

نمادهای شاخص ساز بورسی که همواره تحت تاثیر تغییر قیمت‌ها در بازارهای جهانی قرار دارند در هفته اخیر نیز، با نیم نگاهی به افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و انتشار پیش بینی‌های خوشبینانه در مورد روند قیمتی فلزات اساسی و فرآوردهای نفتی، به صعود آغاز شده در هفته‌های قبل ادامه دادند و سطوح قیمتی بالاتری را در تابلوی معاملات بورس و فرابورس فتح کردند. همین امر باعث شد تا در سایه آرام شدن جو سیاسی و نبود اخبار منفی و همچنین نبود فشار عرضه به دلیل تسویه‌های اعتباری که نقشی منفی در ذهنیت سرمایه گذاران داشت، جوی مناسب برای سرمایه گذاری در هفته گذشته به وجود آید.

 

خوشبینی بازار عاملی برای رشد قیمت‌ها

معاملات این هفته بازار سهام، در حالی به اتمام رسید، که طی این هفته ارزندگی سهام‌های بنیادی بازار سبب شد تا همراهی قیمت‌های جهانی، دلیلی قانع کننده پیش روی فعالان بازار بگذارد، تا با دیگر به افزایش میزان سرمایه گذاری خود در بورس و فرابورس روی آورند و با افزایش تقاضا برای نمادهای دلاری باالاخص فلزی معدنی‌ها حجم معاملات بازار سهام را به طور قابل توجهی افزایش دهند. همین امر نیز سبب شد تا در طول هفته نمادهایی نظیر «فولاد» و «فملی» نقشی موثر بر شکل گیری سمت و سوی حرکتی شاخص بورس داشته باشند و با کسب بازده‌های رضایت بخش هم به تلخ کامی سهامداران خود در ماه های اخیر پایان دهند هم با جذب نقدینگی نقشی موثر در رونق دوباره معاملات بازار سهام ایفا کنند. البته باید به خاطر داشت که تمام بار رشد شاخص‌های بازار به عهده این نمادها نبود. چرا که در این هفته شاخص هموزن نیز رشدی مناسب را از خود به ثبت رساند که حاکی از افزایش تقاضا در نمادهای کوچک تر بازار بود.

معاملات این هفته در شرایطی آغاز شد که اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ناکارآمدی 4200 تومانی و عواقبی که به واسطه آن دامن گیر اقتصاد کشور شده است، سبب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران خود را در پایان دوره رانت ارزی بیابند. این امر باعث شد تا این افزاد با امیدی که شاید بتوان آن را در خصوص برخی از نمادها کاذب ارزیابی کرد، به افزایش تقاضا در نمادهایی روی آورند که ممکن است با افزایش قیمت ارز از این رویداد سود ببرند. همین عامل دلیلی شد تا در روزهای ابتدایی هفته، شاهد اوج گیری قیمت در نمادهای گروه غذایی، ماشین آلات برقی و ماشین آلات و تجهیزات باشیم.

 

شاخص کل بورس و گذر از یک مانع دیگر

همانطور که پیش تر نیز گفته شد در پایان معاملات این هفته شاخص کل بورس تهران در سطح 169 هزار و 155 واحد متوقف شد. طی این حرکت نماگر اصلی بازار توانست با شکست پر قدرت مقاومت خود در سطح 167 هزار واحدی راه خود را برای رشد بیشتر هموار کند. این شاخص که پس از بازگشت قدرتمند خود از حوالی سطح 197 هزار واحدی راهی طولانی را تا 154 هزار و 580 واحدی پیموده بود، از ابتدای دی ماه و مقارن با رسیدن به کف یاد شده، تلاش خود برای رشد را آغاز کرد، اما نتوانست از سطح 167 هزار واحدی فراتر رود.

این بازگشت که برای دومین بار تکرار می‌شد سبب شد تا اغلب معامله گران، به سطح 167 هزار واحدی به عنوان مقاومت نگاه کنند. برخورد یاد شده که یک بار دیگر نیز پس از شکستن خط روند نزولی شاخص کل و در تاریخ ششم اسفندماه تکرار می‎‌شد سبب شد تا اهمیت این مقاومت بیش از پیش برای فعالان بازار آشکار شود، با این حال افت کم شیب شاخص پس از برخورد سوم، حاکی از نبود دلیل کافی برای فروش بیشتر و خوشبینی به آینده قیمت‌ها در میان فعالان بازار بود. همین خوشبینی سبب شد تا در روزهای بعدی شاهد تداوم افزایش قیمت در نمادهای شاخص ساز و بازگشت دماسنج اصلی بازار به مدار صعود باشیم؛ صعودی که نه تنها موفق به شکست سطح 167 هزار واحدی به عنوان یک مقاومت قدرتمند شد، بلکه توانست سرمایه گذاران را به صعودی شدن قیمت در اوایل سال آتی نیز امیدوار کند. حال انتظار می‌رود، مهم ترین نماگر بازار سهام که هم خط روند نزولی را پشت سر گذاشته و هم سطح مقاومتی مهمی را رد کرده، به واسطه ورود نقدینگی رشدهای بیشتری را در آینده تجربه کند و به سوی ثبت قله‌های مهم تر گام بردارد.

شاخص کل بورس