۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش یک درصدی شاخص بورس طی یک روز/ کاهش قیمت دلار بلای جان بازار شد

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 339846
ریزش یک درصدی شاخص بورس طی یک روز/ کاهش قیمت دلار بلای جان بازار شد

شاخص بورس تهران در خلال معاملات امروز یک هزار و 645 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و با رسیدن به سطح 1632 هزار و 593 واحد به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران امروز طی یک ریزش هزار و 645 واحدی به سطح 142 هزار و 593 واحد رسید. بازار امروز که در ابتدای معاملات با رشدی اندک همراه شده بود، با ادامه دار شدن ظعف خریداران، قربانی نبود نقدینگی و ترید معامله گران نسبت به آینده بازار شد و در نهایت با غلبه فروشندگان بر خریداران بسیاری از نمادها را در محدوده قرمز رنگ قیمت راهی فردا کرد. طی این روز اگرچه تمامی نمادهای شاخص ساز بازار با کاهش قیمت مواجه شدند اما این افت در قیمت به صف فروش شدن هیچ یک از نمادهای موثر در شاخص نیانجامید. اما دلیل این ریزش قیمت‌ها چیست و تا کجا می‌تواند ادامه دار شود؟

کاهش نماگرهای بورس و فرابورس امروز پس از آن صورت می‌گیرد که افت قدرتمند قیمت دلار تنها در یک روز موجب شد تا آن دسته از فعالان بازار سهام که به امید همگرایی میان رشد قیمت سهام بادلار، وارد چرخه معاملات شده بودند، از آن خارج شوند. سرمایه گذاران که خاطره خوش همراهی قیمت سهم‌های بورسی و فرابورسی با افزایش قیمت دلار را از تابستان امسال به یادگار دارند، امروز در حالی دست به فروش هیجانی در نمادهای بنیادی زدند که قیمت سکه و ارز برای چندمین روز متوالی کاهش یافت و تابلوی صرافی بانک ملی رقم 12 هزار و 600 تومان را برای بهای هر دلار آمریکا اعلام کرد. همین امر کافی بود تا بازار که واهمه ریسک‌های سیستماتیک پیش رو و سایر عوامل نظیر تسویه‌های اعتباری در اسفندماه را در داد و ستدهای خود لحاظ می‌کند، با بردباری نسبت به عرضه‌های شکل گرفته بر خورد نکند و ضمن تشدید عرضه تا آنجا پیش برود که برخی از نمادهای کوچک تر بازار را به صف فروش بکشاند. بر اساس آنچه که گفته شد، دور از انتظار نخواهد بود که در روزهای آتی نیز در صورتی که قیمت دلار و سکه در بازار با کاهش مواجه شوند بازار در پاسخی روانی به این رویداد دست به عرضه سهام در قیمت‌های پایین تر بزند. با این حال توجه به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که در همین قیمت‌ها هم بسیاری از تحلیلگران بنیادی قیمت خیلی از نمادها را مناسب می‌دانند؛ عاملی که باعث شده تا در روزهای اخیر شاهد شکل گیزی صف فروش در نمادهای دلاری نباشیم.

 

توجه بازار به گروه لاستیکی/ «قپیرا» گل سر سبد گروه قندی شد

بازار که روزهای گذشته توجهی پایدار از خود نسبت به نمادهای قندی نشان داده بود امروز از علاقه خود به گروه قندی کاست و با سبزپوش کردن نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک توانست این گروه را به سبزترین گروه بازار بدل کند. بر این اساس معاملات امروز بازار در حالی پایان یافت که نمادهای «پسهند»، «پکویر»، «پتایر» و «پدرخش» وتناستند معاملات خود را در سقف قیمت روزانه به پایان ببرند. این در حالی بود که نمادهای گروه قندی که در روزهای گذشته اغلب در سقف قیمت معامله می‌شدند، امروز نسبت به قبل معاملات متعادل تری داشتند. این نمادها که در روزهای پیشین به لطف افزایش قیمت شرکت و خوشبینی به آینده بنیادیشان با تقاضای بازار مواجه بودند امروز به جز دو نماد «قشهد» و «قلرست» همگی یا در محدوده منفی داد و ستد شدند و یا با افزایش اندک قیمت روز خود را به پایان بردند. با الین حال گروه قندی اکروز یک پدیده هم داشت. نماد معاملاتی فرآورده‌های‌غدایی ‌و قند پیرانشهر (قپیرا) پس از آنکه بازگشایی شد تا صقف 30 درصدی قیمت مجاز در روز جاری به پیش رفت و با ثبت بهای 1600 تومانی برای هر سهم، رکورددار کسب بازده در گروه خود شد.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز همچون روز گذشته با افت مواجه شد. این پیشروی در نهایت به افت  هزار و 645 واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 162 هزار و 593 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد نسبی قیمت در نمادهای شاخص ساز روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد  و 260 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 778 میلیارد تومان بوده که از این میان 421 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

 ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 61 میلیارد  و 396 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های خودرو، شیمیایی، فلزات اساسی و قند و شکر نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فملی»، «وامید» و «کگل» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با کاهش 26 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «میدکو»، «هرمز» و «کگهر» و بیشترین تاثیر مثبت را از «دماوند» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 199 میلیارد تومان رسید.