۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مجوز افزایش سرمایه دو شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 339557
مجوز افزایش سرمایه دو شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

بازار سهام که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظار تعیین و تکلیف افزایش سرمایه‌های بسیاری را می‌کشد، در ساعات گذشته شاهد خبر صدور مجوز افزایش سرمایه دو نماد «لکما» و «شپترو» بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ تارنمای کدال امروز هم همچون بسیاری از روزهای دیگر شاهد درج اطلاعات متنوعی در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها است. با این حال تعداد شفاف سازی‌های انجام شده در این خصوص نسبت به روزهای قبلی اندکی بیشتر است. بازار سهام که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظار تعیین و تکلیف افزایش سرمایه‌های بسیاری را می‌کشد، در ساعات گذشته شاهد خبر صدور مجوز افزایش سرمایه دو نماد «لکما» و «شپترو» بود.

بر این مبنا سازمان بورس اعلام کرده که تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (لکما) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس رسیدگی انجام شده و مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقرّرات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده است.  از این رو سازمان انجام افزایش سرمایه را برای شرکت در صورت رعایت قوانین و مقرّرات مربوطه، بلامانع دانسته است. افزایش سرمایه یاد شده که به منظور خروج از شمولیت مادۀ 141 قانون تجارت انجام می‌شود، سرمایه ثبت شده «لکما» را از مبلغ 140 میلیارد تومان به 183 میلیارد و 358 میلیون تومان افزایش می‌دهد. افزایش سرمایه یاد شده که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی اعمال می‌شود با هدف استفاده از معافیت مالیاتی مقرر در بند (ز) تبصره 10 از مادۀ واحدۀ قانون بودجۀ سال 1397 کل کشور، انجام خواهد شد.

«شپترو» نیز موقعیتی مشابه «لکما» دارد. این نماد که به شرکت پتروشیمی آبادان تعلق دارد در روز گذشته یک قدم به افزایش سرمایه نزدیک تر شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که بر اساس موافقت حاصله از سوی سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرکت، «شپترو» سرمایه خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش خواهد داد. افزایش سرمایه یاد شده که مبلغی 289 میلیارد تومانی دارد، سرمایه شرکت را از مبلغ 630 میلیارد تومان به 919 میلیارد تومان خواهد رساند.

در متن اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال آمده است که «با عنایت به اینکه بخش عمده‌ای از مبلغ افزایش سرمایه (مبلغ حدود 661ر1 میلیارد ریال) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر است، در صورت انجام افزایش سرمایه از محل مزبور، هزینه استهلاک در حالت انجام افزایش سرمایه نسبت به عدم انجام آن افزایش خواهد یافت. از این‌رو توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران را به تأثیرات افزایش سرمایه بر هزینه استهلاک سال‌های آتی شرکت (افشا شده در گزارش توجیهی و بیانیه ثبت افزایش سرمایه) توجه کنند.»

گفتنی است، افزایش سرمایه یاد شده که به دلیل اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت مادۀ 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، انجام می‌شود، تا 60 روز قابل اجرا بوده و در صورت پایان مهلت مقرر، شرکت باید مجددا برای اخد مجوز های لازم اقدام کند.