۰ نفر

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس؛

دامنه نوسان یک ریال در بازار پایه، طی روز‌هایی که کشف قیمت انجام نمی‌شود/ معامله در بازار پایه مشروط به شرکت در آزمون می‌شود

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 338582
 دامنه نوسان یک ریال در بازار پایه، طی روز‌هایی که کشف قیمت انجام نمی‌شود/ معامله در بازار پایه مشروط به شرکت در آزمون می‌شود

محسنی با اشاره به اینکه در بازار پایه فرابورس شرکت‌ها از هیچ فیلتری عبور نمی‌کنند، گفت: در بازارهای اصلی هیئت پذیرش روند ورود شرکت‌ها به بازارسهام را بررسی می‌کنند، به صورت تخصصی، اما در بازار پایه چنین روندی وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ با توجه به تغییرات بازار پایه که دچار اصلاحات بسیار زیادی شده است، بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس این اصلاح قوانین و مقررات را در نشستی خبری تشریح کرد.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس با اشاره به اینکه مقررات جدید بازار پایه ازخردادماه سال آینده اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در این آیین‌نامه جدید، تابلو «الف» حذف شده و تابلو »ب« تبدیل به تابلو «زرد»  و تابلو «نارنجی» هم به جای تابلو «ج»  به فعالیت خواهد پرداخت.

 وی با بیان اینکه تابلو «قرمز» نیز به عنوان یک تابلوی جدید در بازار پایه ایجاد شده است، افزود: در این تابلو شرکت‌هایی که احکام ورشکستگی را دریافت کرده‌ و یا اینکه منحل شده‌اند و یا سه سال متوالی اطلاعات مالی خود را منتشر نکرده‌اند، سهام آن‌‌ها مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.

محسنی با اشاره به اینکه دامنه نوسان قیمت در مراحلی که معاملات به صورت پیوسته انجام می‌شود در اصلاحات بازار پایه مورد بازنگی جدی قرار گرفته است، گفت: بر این اساس از خرداد ماه دامنه قیمت پایانی روز قبل + یک ریال خواهد بود. که با این کار نوسان معاملات پیوسته گرفته می‌شود.

 معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ادامه داد: در این آیین‌نامه جدید طی همه روز‌های معاملاتی، نمادهای بازار پایه معامله ‌می‌شو‌ند، اما کشف قیمت در تابلو زرد دو روز در هفته، در تابلو نارنجی یک روز در هفته و در تابلو قرمز یک روز در ماه، امکان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در قوانین جدید معاملات بازارپایه، سفارش‌ها به مانند مظنه‌های خریدوفروش در روش بوک‌بیلدینگ منتشر نخواهد شد.  

محسنی همچنین با تاکید بر اینکه از سال آینده معامله گران  بازار پایه باید برای انجام داد و ستد آزمون آنلاین بدهند، گفت: در این آزمون، قوانین و مقررات پایه، اطلاعات شرکت‌ها و ناشران وبرخی اطلاعات دیگر که مورد نیاز انجام معامله در بازار پایه است، از معامله گران پرسیده می‌شود و در صورتیکه آنان در این آزمون قبول شوند، اجازه معامله‌گری خواهند داشت.