۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«وزمین» به دنبال افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 337867
«وزمین» به دنبال افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه 100 درصدی بانک ایران زمین (وزمین) از محل آورده نقدی پس از تصویب هیات مدیره، حالا در گرو موافقت بازرس قانونی و سازمان بورس است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ تارنمای کدال که این روزها شاهد ترافیک گزارش‌های یک ماهه است، در روز جاری نیز به مانند روزهای قبل چند افزایش سرمایه را نیز اطلاعا بازار رسانده که آخرین آن افزایش سرمایه بانک ایران زمین (وزمین) بوده است. بر این اساس بانک یاد شده اعلام کرده است که با عنایت به ماده سه دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و به منظور بهبود ساختار مالی، افزایش سرمایه‌ای 100 درصدی را از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به تصویب هیات مدیره رسانده است.

این افزایش سرمایه که هدف اصلی انجام آن بهبود نسبت کفایت سرمایه ، دستیابی به نسبت داراییهای ثابت به حقوق صاحبان سهام مورد تایید بانک مرکزی، اصلاح ساختار مالی بانک است به منظور خروج بانک از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت به تایید هیات مدیره رسیده است. در حال حاضر این افزایش سرمایه در انتظار تایید بازرس قانونی است در صورتی که با موافقت آنها رو به رو شود، پس از موافقت سازمان بورس قابل اجرا خواهد بود. این سرمایه که هم اکنون 400 میلیارد تومان است پس از افزایش سرمایه 800 میلیارد تومان خواهد رسید.

از آنجا که افزایش سرمایه یاد شده به ورود جریان نقد جدید منجر خواهد شد «وزمین» در گزارش توجیهی خود ابراز امیدواری کرده تا بتواند در سال‌های اتی سود خود را افزایش دهد. بر همین اساس در گزارش توجیهی شرکت اعلام شده است که در صورت موافقت سازمان بورس و اعمال این افزایش سرمایه سود خالص بانک ایران زمین در سال‌های پیش رو رشدی معنادار خواهد داشت. این ادعا سبب شده تا در گزارش توجیهی بانک ایران زمین شاهد درج میزان پنج درصد به عنوان نرخ بازده داخلی باشیم. این بانک ادعا کرده که در صورت حصول نتیجه و محقق شدن افزایش سرمایه یاد شده، مبلغ دریافتی از سهامداران طی چهار سال و هفت ماه جبران خواهد شد که حاکی از دوره بازگشت سرمایه چهار سال و هفت ماهه برای این شرکت است.

گفتنی است، قیمت سهام این بانک که در بازار پایه ج فرابورس قابل معامله است، پس از درج پیشنهاد افزایش سرمایه بر روی سایت کدال با افزایش تقاضا مواجه شد و هم اکنون تا قیمت 111 تومان (معادل پنج درصد) افزایش یافته است.