۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 682 واحدی شاخص بورس به کمک عصای فلزی/ قندی‌ها همچنان در اوج

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 336958
رشد 682 واحدی شاخص بورس به کمک عصای فلزی/ قندی‌ها همچنان در اوج

بازار سهام امروز همچون روز گشته مسیری صعودی را پیمود. طی این روز شاخص بورس تهران توانست طی رشدی 682 واحدی 0.44 درصد افزایش یابد و به سطح 157 هزارو 387 واحد برسد. همسو با این افزایش در روزجاری شاخص هموزن صعودی 117 واحدی را برای خود به ثبت رساند که حاکی از رشد 0.4 درصدی در این نماگر بازار بود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در پایان معاملات امروز بورس تهران شاخص کل که در روز گذشته رشدی 550 واحدی را تجربه کرده بود امروز نیز به مسیر آغاز شده در روز گذشته ادامه داد و با رشدی 682 واحدی به سطح 157 هزار و 387 واحد رسید. بازار امروز که رشد یاد شده را بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای «فملی» و «فخوز» به ثبت رساند، در شرایطی شروع به کار کرده که از ابتدا تحت تاثیر دو نماد یاد شده و نمادهای «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» قرار داشت. با این حال در ادامه معاملات افزایش قیمت نمادهای بانکی نامبرده نسبت به دقایق ابتدایی با کاهش مواجه شدند و جای خود را به نمادهایی از سایر صنایع دادند.

از آنجا که در حال حاضر نقدینگی اندکی بازار راهی جز نقل و انتقال دائمی از صنعتی به صنعت دیگر ندارد همین امر باعث شده تا امروز نیز شاهد نبود یک حرکت صعودی منسجم در نمادهای بنیادی بازار سهام باشیم. بر همین اساس امروز هم افزایش قیمت در غالب نمادهای یک صنعت بزرگ در بورس غیر ممکن به نظر می‌آمد و همین دلیل نیز باعث شد تا در روز جاری به جز در نمادهای قندی تمامی سهم‌های درحال رشد به دلایلی انفرادی در این مسیر قرار بگیرند و شاهد صعود کلی قیمت‌ها در گروه‌های بزرگ بازار نباشیم.

در این روز فشار خرید ایجاد شده در نمادهای قندی و سیمانی که در روز گذشته ایجاد شده بود، در نمادهای سیمانی راهی معکوش پیش گرفت و در نمادهای قندی با شدت قبلی ادامه یافت. به طوریکه «قشکر» تنها نماد منفی در گروه قندی بود. بر این اساس امروز تمامی نمادهای قندی به جز «قشکر» معاملات خود را با صف خرید و یا در مثبت کامل به اتمام رساندند وبرای دومین روز متوالی توانستند سهامداران خود را رضایت راهی فردا کنند.به نظر می‌رسد نمادهای این گروه در شرایط کاهش نقدینگی در کلیت بازار و حالا که معامله‌گران امیدی به رشد مناسب قیمت در نمادهای سنگین وزن ندارند، وردو به نمادهای کوچکی همچون شرکت‌های قندی را راه خوبی برای کسب سود و نوسان‌گیری در روزهای پایان سال قلمداد کرده‌اند.

 

رونق معاملات فلزی در بورس کالا دلیل اقبال بازار به چند نماد

امروز دو نام از ابتدا تا انتهای معاملات بازار صدر نشین فهرست تاثیر در شاخص بورس بودند. «فملی» و «فخوز» پیش‌تر نیز به تاثیر آنها بر رشد امروز شاخص اشاره شد، در روز جاری تحت تاثیر معاملات خوب انجام شده در بورس کالا با افزایش تقاضا و رسیدن به سقف قیمت روزانه معامله شدند. البته رونق امروز معاملات نمادهای فلزی تنها به این دو نماد محدود نماند. در این روز «کاوه» نیز تحت تاثیر همین افزایش تقاضا در بورس کالا با رشد مناسب قیمت مواجه شد، به طوریکه در تمامی ساعات معاملاتی امروز دادو ستدهای خود را با صف خرید پی گرفت، با این وجود حجم معاملات این نماد به حدیب نبود که موجب رساندن قیمت پایانی به حداکثر قیمت مجاز روزانه شود.

در همین راستا آنچه که حائز اهمیت است، امکان پیروی معاملات امروز محصولات پتروشیمی در بورس کالا از محصولات فلزی است. از آنجا که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و بیم از پرواز دوباره قیمت ارز، سرمایه گذاری بر روی کامادیتی‌ها را نسبت به گذشته جذاب تر کرده است. هم اکنون می‌توان این انتظار را داشت که با تدام شیب صعودی معاملات دلار شاهد روزنق معاملات در تالار نقره‌ای باشم؛ امری که بدون شک در صورت وقوع تاثیری چشمگیر بر معاملات سهم‌های دلاری در بورس و فرابورس خواهد داشت.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروزرشد 682 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 157 هزار و 387 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افزایش قیمت در نمادهای «فملی»و «فخوز» و افت قیمت در «ومعادن» روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 249 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 437 میلیارد تومان بوده است.

 

 ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات 52 تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. رونق معاملات این گروه امروز باعث شد تا پس از مدت‌ها گروه بانک‌‌ها و موسسات اعتباری از صدر فهرست بیشتر ارزش معاملات به رتبه سوم نزول کند. گروه سرمایه‌گذاری‌ها، شیمیایی و خودرو دیگر گروه‌های پر معامله بودند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد 18 واحدی مواجه شد. این شاخص که بیشترین تاثیر را «ذوب»، «میدکو» و «زاگرس» پذیرفته است، توانست افزایش 0.93 درصدی را نسبت به روز گذشته تجربه کند. ارزش معاملات فرابورس طی امروز 627 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 688 میلیون سهم بود.