۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزش معاملات هر روز کمتر از دیروز/ شاخص بورس به نزدیکی کانال 155 هزار واحد رسید

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 336506
ارزش معاملات هر روز کمتر از دیروز/ شاخص بورس به نزدیکی کانال 155 هزار واحد رسید

بازار سهام امروز را با افت قابل توجه در بسیاری از شاخص‌ها به پایان برد. طی این روز که از ابتدا با عقب نشینی نماگر اصلی بازار آغاز شد، شاخص بورس تهران کاهشی 958 واحدی را تجربه کرد و با نزدیک شدن به کانال 154 هزار واحدی در سطح 156 هزار و 155 واحد، به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز در حالی آغاز شد که شیب منفی حرکت شاخص کل از همان ابتدا نشان از داد و ستدهای قرمز و میل بیشتر به خروج از بازار سهام داشت. کاهش آرام و ادامه دار شاخص بورس که در این روز نشان از نبود جوی منفی برای فروش در بسیاری از نمادها داشت سبب شد تا شاهد صف فروش در نمادهای شاخص ساز بازار نباشیم و داد و ستدها بدون حواشی خاصی دنبال شود. با این حال نبود هیجان فروش در نمادهای سنگین وزن به معنای نبود صف فروش در سایر نمادها نبود. طی این روز نمادهای بعضا کوچکتر بازار همچون «فاراک» و «شکربن» صف فروش شدند و توانستند توجه بازار را به خود جلب کنند. البته این صف‌های فروش تنها محدود به این دو نماد نبود و در بسیاری از نمادهای دیگر همچون سیمانی‌ها و تک سهم‌های ساکن در سایر گروه‌ها نیز دیده شد. در مورد بسیاری از نمادها به نظر می‌رسد بازار همان طور که در روزهای رکود با مورد توجه قرار دادن شایعات و اخبار کمتر موثق اقدام به صف خرید کردن بسیاری از نمادها کرده بود، حال با ادامه دار شدن رخوت در معاملات و  نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اقدام به فروش این قبیل سهم‌ها می‌کند. همین رویداد هم سبب شد تا در روز جاری شاهد افت 232 واحدی شاخص هم وزن باشیم.

 

شنای نمادهای دلاری همچنان بر خلاف جهت بازارهای جهانی

این روزها نبود نقدینگی کافی و مبهم بودن آینده برای سرمایه‌گذارانی که در بازار سهام داخلی فعالیت دارند سبب شده تا نمادهای بنیادی بازار که اغلب درآمدزایشان در گرو رونق بازارهای جهانی قرار دارد نیز با کاهش قیمت مواجه شوند. این امر تا آنجا ادامه یافته که بسیاری از این نمادها در شرایط فعلی به رغم آنکه بازار فروش بهتری را نسبت به ماه‌های گذشته تجربه می‌کنند، نتوانند خود را با قیمت نهاده‌های فلزی – معدنی، پتروشیمی و یا نفتی در بازارهای جهانی تطبیق بدهند. اتفاق مورد اشاره سبب شده تا نمادهای یاد شده همچون «فملی»، «شپدیس»، «جم» و ... امروز همراه با نمادهای خودرویی، بانکی، سیمانی وانبوه سازی با کاهش قیمت مواجه شوند؛ کاهشی که اگرچه از یک جنس و به یک دلیل نیست اما حاکی از میل بیشتر سرمایه گذاران به حفظ سرمایه است تا افزایش آن. با این حال این تمام دلیل افت قیمت‌ها و میل خروج سرمایه از بازار سهام نیست. همان طور که پیشتر نیز اشاره شد بسیاری از نمادهای بنیادی بازار چون تحت تاثیر اوضاع سیاسی و تحریم‌ها هستند، به دلیل افزایش نگرانی‌ها که ناشی از بیشتر شدن ریسک‌ها سیاسی و تشدید تحریم‌ها، فعلا در حاشیه نگاه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند، به طوریکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران کوتاه مدتی تر با افزایش قیمت دلار فعلا توجه خود را به دارایی‌هایی بیرون از بازار سرمایه معطوف کرده‌اند.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در دومین روز هفته افتی 958 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 156 هزار و 155 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه کاهش قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 318 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 338 میلیارد تومان بوده است که از این میان 242 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بورس در روز جاری بوده است.

 

 ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 36 میلیارد و 800 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «ومعادن»، «رمپنا» و «وبملت» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  11 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «دماوند» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  424 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 616 میلیون سهم بود.