۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افت فرسایشی بازار سهام ادامه‌دار شد/ شرکت‌های سیمانی در مرکز توجه فعالان بورس

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 335462
افت فرسایشی بازار سهام ادامه‌دار شد/ شرکت‌های سیمانی در مرکز توجه فعالان بورس

طی معاملات امروز در بازار سهام شاخص بورس با افت 0.3 درصدی (معادل 495واحد) مواجه شد و در ارتفاع 157 هزار و 972 واحد ایستاد. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن به دلیل رشد قیمت در نمادهای کوچکتر بازار عملکردی مثبت از خود به جای گذاشت و 0.22 درصد رشد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معاملات بازار سهام امروز گویی هنوز تحت تأثیر تعطیلات این هفته قرار داشت. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس و فرابورس به زحمت به 460میلیارد تومان رسید. از این میزان 300میلیارد تومان به نمادهای بورسی و 160 میلیارد تومان به نمادهای فرابورسی اختصاص داشت.

این ارزش نازل معاملات در حالی رقم می‌خورد که بازار سهام در روزهای اوج خود (شهریور و مهر امسال) به طور میانگین شاهد ارزش معاملات بیش از هزار و 500 میلیارد تومانی در روز بود. حالا اما ارزش معاملات به زحمت به 500 میلیارد تومان در طول روز می‎رسد.

افت شدید ارزش معاملات طی چند ماه گذشته باعث افت معنادار تقاضا در تمام نمادهای بازار شده است. در نتیجه شاخص بورس تهران از اوج خود در مهر ماه امسال (195هزار واحد) تا کنون افتی 20درصدی را به نمایش گذاشته است.

ادامه ضعف تقاضا در نمادهای بزرگ بازار

فهرست نمادهای دارای بیشترین ارزش معاملات امروز به وضوح نشان می‌دهد که فعالان بازار سهام این روزها کمتر به نمادهای بزرگ بازار توجه نشان می‌دهند. قرار گرفتن نام نمادهایی مانند «شپلی»، «شکربن»، «کترام» و «فبیرا» در فهرست نمادهای دارای بیشترین ارزش معاملات در بازار سهام امروز، نشان از انتقال نقدینگی به نمادهای کوچکتر بازار دارد.

پرارزش ترینها

به عبارت دقیق‌تر، این روزها فعالان بازار یا دست به معامله نمی‌زنند، یا در نمادهای کوچکتر بازار اقدام به معامله می‌کنند. تجربه نشان داده است در روزهای کم‌رونق بازار سهام، توجه سفته‌بازان به نمادهای کوچکتر (که معمولا نوسانی‌تر و پرریسک‌تر هستند) بیشتر می‌شود.

اگرچه به نظر می‌رسد عملکرد بنیادین نمادهای بزرگ بازار از جمله نمادهای پتروشیمی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی چندان نگران‌کننده نیست، اما هراس از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا باعث کاهش میل سرمایه‌گذاران به خرید سهام بنیادی شده است. از طرف دیگر با ثبات گرفتن بازار ارز، خوشبینی‌ها به افزایش ادامه‌دار سود ریالی شرکت‌های صادراتی کاهش یافته است.

خوشبینی به نمادهای سیمانی

در میان شرکت‌های کوچکتر بازار سهام، امروز سهام سیمانی‌ها بیش از سایرین مورد توجه بازار بود. این روزها سه عامل عمده سبب شکل‌گیری تقاضای موثر در نمادهای سیمانی شده است. اولا فعالان بازار سهام به اخذ موجز افزایش نرخ توسط شرکت‌های سیمانی امیدوار هستند. در همین رابطه پیشتر عبدالرضا شیخان به اقتصاد آنلاین گفته بود تا انتهای بهمن ماه افزایش نرخ محصولات سیمانی تعیین تکلیف خواهد شد.

اما این تمام دلیل بازار برای توجه به نمادهای سیمانی نیست. توافقات اقتصادی ایران و سوریه و امضای تفاهم‌نامه برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور باعث افزایش امیدواری‌‎ها به رشد صادرات سیمان شود. در سال‌های ابتدای دهه 90 خورشیدی، ایران در زمره بزرگترین کشورهای صادرکننده سیمان قرار داشت. اما رفته‌رفته با بروز ناامنی در کشور عراق، میزان صادرات سیمان ایران به شدت کاهش یافت. پس از دفع خطر داعش در عراق اما، با تغییر استراتژی کشور عراق درباره صنعت سیمان، کاهش صادرات سیمان ایران به عراق ادامه‌دار شد. حالا اما با شکل‌گیری پتانسیل‌های جدید برای همکاری با کشور سوریه، فعالان صنعت سیمان به افزایش دوباره صادرات سیمان خوش‌بین شده‌اند.

سومین عاملی که سبب جذابیت سهام شرکت‌های سیمانی شده است، افزایش ارزش جایگزینی صنعت سیمان به دلیل جهش نرخ ارز است. اگرچه این عامل نمی‌تواند به عنوان محرکی کوتاه‌مدت بازار سهام را رونق بخشد، اما در کنار سایر امیدواری‌ها به صنعت سیمان می‌تواند اثرگذار باشد.

این سه عامل مهم این روزها سبب شکل‌گیری تقاضایی قدرتمند در نمادهای سیمانی شده است. امروز در بازار سهام تمام نمادهای سیمانی با رشد قیمت مواجه بودند و تعداد قابل توجهی نیز صف خرید داشتند.

گروه‌های بانکی و خودرویی، فراموش‌شدگان بزرگ

مدت زیادی از زمانی که خودرویی‌ها و بانکی به صورت الاکلنگی مورد توجه فعالان بازار سهام قرار داشتند نگذشته است. سود قابل توجه احتمالی از محل تسعیر دارایی‌ها ارزی و همچنین پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ترتیب بانک‌ها و خودرویی‌ها جزو گروه‌های پرطرفدار بازار سهام کرده بود. این روزها از طرفی خبر تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها تکراری شده و تأثیر آن بر انتظارت فعالان بازار سهام به اتمام رسیده است، از طرف دیگر عملکرد نگران‌کننده خودرویی‌ها با زیان‌های سنگین، سهامداران خودرویی را ناامید کرده است. همین موضوع سبب شده که روز به روز از ارتفاع شاخص‌های بانکی و خودرویی کاسته شود. امروز نه تنها ارزش معاملات سهام خودرویی و بانکی کاهش چشم‌گیری داشت، بلکه عمده نمادهای بانکیو خودرویی در محدوده منفی معامله شدند.

دوقلوهای سنگ آهنی و افزایش قیمت جهانی سنگ آهن

نمادهای معاملاتی شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر، از معدوده نمادهای بزرگ مثبت امروز بودند. افزایش قیمت جهانی سنگ آهن با وجود تعطیلی بازارهای چینی باعث پررنگ‌تر شدن خوشبینی‌ها درباره دوقلوهای سنگ آهنی شده است. اما باید توجه داشت که رشد قیمت جهانی سنگ آهن در این مقطع زمانی به دلیل شکستن سد باطله واله در برزیل است. در نتیجه به نظر می‌رسد رشد فعلی قیمت‌ها مقطعی است و نمی‌تواند محرک خوبی برای ادامه‌دار شدن افزایش قیمت سهام شرکت‌های سنگ آهنی شود.