۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد اندک شاخص بورس در آخرین روز هفته/ کوچکترها همچنان در مرکز توجه بازار سهام

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۰
کد خبر: 332935
رشد اندک شاخص بورس در آخرین روز هفته/ کوچکترها همچنان در مرکز توجه بازار سهام

روز جاری با رشد 142 واحدی شاخص بورس به پایان رسید. این رشد که بیش از هر چیز در دقایق پایانی و به دلیل افت قیمت «وتجارت» محدود شد، در نهایت موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه در سطح 160 هزار و 294 واحد متوقف شود.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص بورس تهران با رشد 142 واحدی به کار خود پایان داد. این شاخص که همچون روزهای گذشته در دقایق ابتدایی معاملات افزایش بیشتری را از خود نشان داده بود در ادامه معاملات و تحت تاثیر نمادهای همچون «وتجارت» و «تاپیکو» از سقف روزانه خود عقب نشینی کرد. با این حال امروز همانند روزهای قبل نماگر اصلی بازار تصویری جامع از وضعیت همه نمادها ارائه نمی‌داد، چرا که به رغم معاملات کم رمق نمادهای سنگین وزن، امروز هم همچون روزهای گذشته روز کوچکترها بود. در این روز نمادهای حاضر در گروه سیمانی، انبوه سازی و تعدادی از نمادهای حاضر در گروه غذایی و فلزات اساسی، آنچنان خوش درخشیدند که در نهایت روز جاری با رشد 206 واحدی شاخص هموزن به پایان رسید.

در این روز نمادهای دلاری که همیشه بیشترین وزن را بر فراز و فرود شاخص دارند، معاملات متفاوتی را از خود به نمایش گذاشتند. در گروه فرآورده‌های نفتی که از نمادهای پالایشی و تولیدکننده روان کار تشکیل شده‌اند، امروز جو معاملات منفی بود.

این گروه که در روند معاملات خود همواره نیم نگاهی هم به قیمت جهانی نفت دارد امروز و همزمان با کاهش اندک قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی، با افت قیمت مواجه شد. با این حال افت یاد شده آنقدر نبود که تاثیری با اهمیت در عملکرد شاخص بورس ایجاد کند. در این میان، «شپنا» و «شسپا» که در روزهای اخیر به دلیل انتشار خبر افزایش سرمایه‌شان از محل سود انباشته با استقابل بازار مواجه شده بودند، امروز نتوانستند سوار بر موج خوشبینی‌ها به افزایش سرمایه به رشد خود ادامه دهند. به این ترتیب، معاملات امروز این دو نماد در حالی پایان یافت که «شپنا» در آخرین معامله خود با افت ناچیز 0.11 درصدی و «شسپا» با کاهشی 4.51 درصدی در معاملات خود مواجه شدند. گفتنی است، ارزش معاملات گروه فرآورده‌های نفتی در روز جاری 18.7 میلیارد تومان بود که کاهشی قابل توجه را نسبت به هفته‌های قبل نشان می‌دهد.

در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها روز جاری را سبز به پایان بردند. این نمادها که در شرایط عادی با افزایش قیمت‌ها در بازارها جهانی با رشد مواجه می‌شوند، این روزها به دلیل تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی که  از این بابت گریبان گیر قیمت فروش این شرکت‌ها شده، راه خود را از بازارهای جهانی تقریبا جدا کرده‌اند. همین امر باعث شده تا افزایش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی تاثیری مستقیم بر قیمت نمادهای مرتبط در گروه فلزات اساسی نگذارد. با این حال امروز حال اکثر نمادها در این گروه خوب بود. «فولاد» که در روز گذشته خبر از موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه 73 درصدی این شرکت از محل سود انباشته خبر داده بود، امروز با افزایش قیمت رو به رو شد. البته در این روز «فولاد» مهم‌ترین نماد سبزپوش در گروه خود نبود. در این روز «فباهنر»، «فایرا» و «فمراد» هر سه  در سقف قیمت روزانه به معاملات خود پایان دادند. «فروس» نیز تنها نماد از این گروه بود که در حداقل قیمت مجاز روزانه معامله شد.

 

بازگشت «خودرو» و «خساپا» به معاملات گروه خودرو

گروه خودرو و ساخت قطعات که در روز گذشته به کلی قرمز پوش بود امروز جوی آرام تر را سپری کرد. این گروه که دیروز به دلیل توقف معاملات «خساپا» و «خودرو» با افتی چشمگیر در ارزش معاملات خود مواجه شده بود، امروز دوباره پس از گروه بانکی در جایگاه دوم ارزش معاملات نشست. این دو شرکت که در روز گذشته به دلیل اعلام خبر عدم تغییر قیمت محصولات تا پایان دی ماه سال جاری و لزوم شفاف سازی در این خصوص متوقف شده بودند، امروز در حالی بازگشایی شدند که «خساپا» با افت قیمت بیش از یک درصدی و «خودرو» با افزایش قیمت چهار درصدی مواجه شد.

به نظر می رسد افزایش قیمت سهام «خودرو» در ادامه رشد روزهای قبل بوده باشد. این نماد که چندوقتی است سهامداران خود را به افزایش سرمایه از مجل تجدید ارزیابی دلگرم کرده، حتی در روزها منفی گروه خودرو نیز با حجم خوبی از تقاضا مواجه بوده است. معاملات امروز را نیز می‌توان در همین جهت تفسیر کرد.

 

کوچکترها امروز هم قد کشیدند

 نمادهای معاملاتی حاضر در صنعت سیمان و انبوه سازی امروز هم به پیش روی خود ادامه دادند. این نمادها که چند روزی است در غیاب نمادهای بنیادی بازار با رشد قیمت مواجه‌اند. امروز هم در حداکثر قیمت‌های مجاز خود معامله شدند و نقشی پر رنگ بر رشد 206 واحدی شاخص بورس ایفا کردند. با این حال مهم ترین نماد در این دو گروه را می‌توان «ثنوسا» دانست که دلیلی مهم‌تر از اما و اگر برای رشد خود داشت. شرکت نوسازی ‌و ساختمان ‌تهران (ثنوسا) امروز در حالی معاملات خود را با صف خرید به پایان برد که در روز جاری خبر افزایش سرمایه 251 درصدی آن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بازار مخابره شد. 

آمار و ارقام بازار

در اخرین روز هفته شاخص بورس تهران به مسیرصعودی خود ادامه داد و رشدی 142 واحدی در کارنامه امروز خود ثبت کرد. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 160 هزار و 294 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت ر نماد «وتجارت» محدود شد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 763 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 482 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 72 میلیارد و  705 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، اطلاعات و ارتباطات، سیمان، شیمیایی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «فارس» و «خودرو» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی 17 واحدی مواجه شد. این شاخص که بیشترین تاثیر را همچون نماگر بورس از نمادهای دلاری پذیرفته است، توانست تحت تاثیر سهم‌هایی همچون «مارون»، «دماوند» و «هرمز» توانست رشد کند. ارزش معاملات فرابورس طی امروز 346 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 888 میلیون سهم بود.