۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه دار شدن حرکت الاکلنگی شاخص بورس در پی افت قیمت نمادهای سنگین وزن/ قرعه بیشترین تقاضا امروز نیز به نام بانکی‌ها افتاد

۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 332184
ادامه دار شدن حرکت الاکلنگی شاخص بورس در پی افت قیمت نمادهای سنگین وزن/ قرعه بیشترین تقاضا امروز نیز به نام بانکی‌ها افتاد

بازار سهام کشور امروز را در حالی به پایان برد که جو منفی حاکم بر بیشتر نمادهای گروه فلزات اساسی و پتروپالایشی توانست صعود ضعیف شاخص را در نهایت به ریزشی سنگین تبدیل کند. در این روز افت دماسنج بازار سرمایه هزار و 680 واحدی شد و این شاخص با از دست دادن کانال 161 هزار واحد، به سطح 160 هزار و 797 واحد تنزل یافت. همین امر نیز باعث شد تا هیجان فروش در نمادهای شاخص ساز، علاقه معامله‌گران را به سمت نمادهای کوچک بازار سوق دهد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات بورس تهران امروز در شرایطی آغاز شد که عقبگرد شاخص کل در روز گذشته حکایت از ضعف نمادهای شاخص‌ساز برای فتح قیمت‌های بالاتر در روز جاری داشت. همین امر نیز باعث شد تا در روز جاری به رغم رشد شاخص در دقایق ابتدایی شروع به کار بازار، شاهد افت نسبتا سنگین نماگر اصلی بازار در روز جاری باشیم. بدون شک مهمترین گروهی که امروز توجه بازار را به خود جلب کرد، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود که به دلیل معاملات قابل توجه نمادهایی همچون «وبصادر»، «وتجارت» و «وبملت» توانست همانند روزهای گذشته سهم عمده‌ای در ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دهند. با این حال معاملات خوب و سبز رنگ نمادهای بانکی حریفی در مقابل ریزش شاخص بورس نشد و در نهایت دماسنج اصلی بازار سهام تحت تاثیر وزن سنگین نمادهای دلاری ریزشی هزار و 680 واحدی را تجربه کرد.

افت شاخص که به دلیل هیجانات منفی حاکم بر بازار روی داد موجب شد تا تمامی نمادهایی که در روزهای گذشته گزارش‌های 9 ماهه و ماهانه خوبی داده بودند، نیز قربانی جو منفی بر نماگر اصلی بازار شوند و نتوانند در معاملات خود حرکتی رو به جلو را از خود به نمایش بگذارند. با این حال می‌توان گفت که اغلب نمادهای سیمانی و غذایی امروز روی بهتری از خود به نمایش گذاشتند و توانستند بر خلاف جهت معاملات بازار سود خوبی را نصیب سهامداران خود کنند. همین امر سبب شد تا همزمان با کاهش شاخص کل شاهد رشد 30 واحدی شاخص هموزن در روز جاری باشیم.

 

«وبصادر» در اوج / خیز ضعیف نمادهای بانکی به سمت صف خرید ناکام ماند

نمادهای مستقر در گروه بانکی امروز، روز به نسبت خوبی را سپری کردند. این نمادها در ماه‌های اخیر همواره تحت تاثیر اخبار مربوط به تسعیر نرخ ارز و خوشبینی‌ها در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی، صف‌های سنگینی را به خود دیده‌اند. همین امر نیز باعث شد تا امروز ارزش معاملات این گروه 346 میلیارد تومان برسد که رقم  کم سابقه‎‌ای برای معاملات این گروه طی هفته های اخیر است. در روز جاری نیز متاثر از خبر افزایش سرمایه بانک تجارت ، روز پر رونقی را سپری کردند. به موجب این گزارش معاملات امروز «وتجارت» با حجم زیادی از تقاضا مواجه شد و همین امر باعث شد تا سایر نمادهای این گروه نیز با تقاضاهای خوبی در بازار امروز رو به رو شوند. یکی از این نمادها که بیشتر ازبقیه مورد توجه بازار قرار گرفت «وبصادر» بود.

معاملات امروز نماد معاملاتی بانک صادرات (وبصادر) امروز تحت تاثیر نزدیک شدن «وتجارت» به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بیشتر ساعات معاملاتی خود را با صف خرید سپری کرد. این نماد امروز در حالی صف خرید 180 میلیونی را به خود دید که اگرچه  همچون «وتجارت»  در انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است، با این حال  در این مدت نسبت به نماد بانک تجارت با رشد چندانی رو به رو نبوده است.

همین امر باعث شده تا در روز جاری، بانک صادرات که میانگین معاملاتی 124 میلیون سهمی دارد تا پایان مهلت معاملاتی بازار شاهد داد و ستدهایی به حجم  567  میلیون سهم  و ارزش 78 میلیارد تومان در نماد خود باشد .

گفتنی است، این بانک که شرایطی همچون بانک تجارت دارد، برای رهایی از ماده 141 قانون تجارت نیازمند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است و در صورت حصول نتیجه تا پنج سال معاف از مالیات خواهد بود. با این حال به رغم این تشابه معاملات «وتجارت» امروز به شکل دیگری دنبال شد. نماد معاملاتی بانک تجارت امروز را درحالی به پایان برد که حجم 831 میلیون سهمی معاملات آن ارزشی بالغ  بر 155 میلیارد تومانی را برای داد و ستدهای این بانک به ارمغان آورد.

تمامی عوامل که به آن اشاره کردیم باعث شد تا امروز سهامداران حقیقی، حدود 70 میلیارد تومان نقدینگی تازه نفس وارد نمادهای بانکی کنند، آنچه که در این میان قابل توجه است معاملات «وپاسار» به عنوان تنها نمادی است که در میان سنگین وزن‌های بانکی با خروج نقدینگی از جانب سهامداران حقیقی مواجه بوده است. این نماد که حالا تنها نماد مورد حمایت حقوقی در گروه باد شده است امروز با خروج 3.5 میلیارد تومان نقدینگی مواجه شد. این نماد معاملات خود را در حالی به پایان برد که در نزدیکی کف قیمت روزانه معامله می‌شد.

 

آمار و ارقام بازار

در دومین روز از معاملات هفته جاری، شاخص بورس تهران در مسیر آغاز شده در روز قبل قدم برداشت و با افتی هزار و 679 واحدی به کار خود پایان داد. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 160 هزار و 797 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای دلاری، اتفاق افتاد. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد ناچیز 30 واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از امیدواری بیشتر بازار به نمادهای کوچکتر دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و 208 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 714 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 346 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر منفی بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «پارسان» و «فارس» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با کاهشی 20 واحدی مواجه شد. این شاخص که بیشترین تاثیر مثبت را از «دماوند» پذیرفته بود، تحت تاثیر نمادهایی همچون «زاگرس»، «مارون» و «هرمز» محدود شد. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 419 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 627 میلیون سهم بود.