۰ نفر

همزمان با ورود دومین شرکت تامین سرمایه به بورس بررسی شد؛

«لوتوس» 205 تومانی روانه بازار سرمایه شد/ آیا شرکت‌های تامین سرمایه ارزش ریسک کردن دارند؟

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۵۵
کد خبر: 331415
«لوتوس» 205 تومانی روانه بازار سرمایه شد/ آیا شرکت‌های تامین سرمایه ارزش ریسک کردن دارند؟

در روز جاری تعداد شرکت‌های بورسی به 529 رسید. در این روز 10 درصد از سهام شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نماد «لوتوس» به قیمت هر سهم 205 تومان عرضه شد که با شکستن رکورد کدهای شرکت کننده و رسیدن آن به تعداد 360 هزار، به هر شخص هزار و 439 سهم تعلق گرفت.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز بورس تهران در حالی پایان یافت که نمادمعاملاتی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نماد «لوتوس» به عنوان پانصد و بیست و نهمین نماد بورسی، عرضه اولیه شد. معاملات این نماد که از روز شنبه در بخش دیده بان بازار شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، زیر گروه «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» قابل رویت خواهد بود، امروز در حالی کلید خورد که قیمت هر سهم 205 تومانی این نماد نشان از نسبت قیمت به درآمد (P/E) پنج برای هر سهم این شرکت داشت. این شرکت که در بورس تهران با شرکت تامین سرمایه امید هم‌گروه است امروز توانست با ثبت 360 هزار کد، رکورد تقاضاهای عرضه اولیه را بشکند و آن را به نام خود به ثبت برساند. گفتنی است در این عرضه به هر شخص هزار و 439 سهم تعلق گرفته است.

 

نگاهی به عملکرد شرکت و دارایی‌ها

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان که در سال 1390 تاسیس شده است با سرمایه‌ای 500 میلیارد تومانی، دارای 10 صندوق سرمایه گذاری با رویکردهای مختلف است که از شناخته شده ترین آنها می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس(طلا) در بورس کالا و صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس 70 درصد تأدیه (رویش) در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس اشاره کرد.

لوتوس با پیگیری سیاست ثبات درآمد ها و تمرکز بر کسب سود از انجام خدمات مالی، روند سودآوری مطلوبی در ۷ سال گذشته داشته است به طوریکه ۴۹ میلیارد تومان درآمد شرکت در سال ۹۳ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. این شرکت که سال مالی آن در 30 دیماه هر سال پایان می‌یابد امسال نیز همچون سال‌های گذشته عملکردی مثبت را به ثبت رسانده و انتظار می‌رود که در مجمع عمومی سالانه شرکت بتواند سودی حدودا 40 تومانی را میان سهامداران خود تقسیم کند.

 

ترکیب سهامداران «لوتوس»

در ترکیب سهامداری این شرکت بانک پارسیان دارای 12.5 درصد از سهام شرکت است که با در نظر گرفتن 35 درصد سهمی که گروه مالی بانک پارسیان در این شرکت دارد می‌توان گفت که بانک یاد شده کلیدی ترین نقش را در اداره شرکت دارد. همچنین گروه سرمایه گذاری سایپا، گروه سرمایه گذاری تدبیر و شرکت مخابرات ایران نیز هر کدام سهمی 17.5 درصدی در مالیکت شرکت تازه وارد بورسی دارند.

 

خرید سهام لوتوس جذاب است؟

 با بررسی اساسنامه این شرکت و همچنین نگاهی به ماهیت فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه می‌توان گفت که این صنعت را به دلیل ماهیت روشن و اساسنامه های مشخصی که دارد، می‌توان درزمره گزینه‌های کم ریسک برای سرمایه گذاری در نظر گرفت؛ عاملی که در عین مزیت بودن، می‌تواند با توجه به تورمی بودن اقتصاد کشور افقی منفی را نیز در بلند مدت برای این شرکت‌ها ترسیم کند. از آنجا که این شرکت‌ها مطابق با اساسنامه و وظایف ذاتی که برایشان تعریف شده بیشتر دارایی خود را در سپرده‌های بانکی و اوراق با در آمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند و تنها اندکی از سرمایه‌‌شان در سهام، دارایی‌هایی همچون طلا و سایر فعالیت‌های جسورانه سرمایه گذاری می‌شود، از این رو دارایی ریالی بسیاری دارند که در صورت شوک‌های تورمی ریسک زیادی را متوجه آنها می‌کند. همین امر باعث شده تا این شرکت‌ها به هنگام بروز شرایط تورمی نتوانند همچون سایر شرکت‌ها به واسطه افزایش ارزش ذاتی، تغییر مناسبی در قیمت سهام خود را شاهد باشند.

دیگر عاملی که نقشی منفی در معاملات این سهم در روزها و ماه‌های آینده ایفا خواهد کرد کم بودن نقدشوندگی معاملات نماد یاد شده خواهد بود. از انجا که نماد «لوتوس» متعلق به یک شرکت تامین سرمایه است و این شرکت‌ها به واسطه کم ریسک بود فعالیتشان ثبات درآمدی قابل توجهی دارند، نمی‌توان نوسان قابل توجهی را برای قیمت سهام این شرکت در بورس تهران متصور بود، چراکه قابل پیش بینی بودن جریان درامدهای ان به علاوه عدم تاثیرپذیری ان از نرخ تورم هر گونه تغییر قیمت آن را به واسطه تغییر در ارزش ذاتی دارایی‌ها و یا جریان درآمدهای آتی آن غیر ممکن می‌کند.

این ثبات که در نهایت باعث جذب سرمایه‌گذاران ریسک گریز بازار می‌شود در نهایت به عنوان عاملی منفی در معاملات این سهم عمل خواهد کرد چراکه عدم وجود رویدادهای با اهمیت در یک سهم منجر به نبود بازدهی سرمایه‌ای (Capital Gain) برای معامله‌گران خواهد شد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سهام یک شرکت تامین سرمایه در طول دوران معاملاتی خود از نوسانی جذاب برای سرمایه گذاران کوتاه مدتی برخوردار باشد؛ عاملی که در نهایت به کاهش نقد شوندگی این نمادها منجر خواهد شد.

در پایان آنچه که می‌تواند نقش منفی مضاعفی در روند معاملات «لوتوس» ایفا کند عدم وجود یک برنامه بلندمدت از سوی سهامدار عمده این نماد است. بانک پارسیان که به طور مستقیم و غیر مستقیم جمعا کنترل 47.5 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد به این دلیل اقدام به عرضه اولیه این نماد کرده است که بتواند رفته رفته سهم خود را در این دارایی به صفر برساند. این بانک که بر اساس الزامات بانک مرکزی در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه داری، ملزم به فروش دارایی‌های خود شده است. بنا بر گفته علی روحی نماینده این بانک در جلسه معارفه عرضه اولیه «لوتوس» این بانک در نظر دارد تا در بلند مدت از این دارایی خارج شود و بنابراین نمی‌توان بر حضور بلند مدت این بانک و زیر مجموعه آن در این شرکت تامین سرمایه دلخوش کرد. همین امر باعث می‌شود تا حمایت‌های مورد نیاز حقوقی در روز های پس از عرضه اولیه با ابهام مواجه شود.