۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین تحولات واگذاری سرخابی‌ها؛ از واگذاری سهام 5 درصدی در فرابورس تا بلوک 51 درصدی مالکیت/ اهلیت‌ها در گذشته به دلیل تشخیص سلیقه‌ای رد شدند

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 329915
آخرین تحولات واگذاری سرخابی‌ها؛ از واگذاری سهام 5 درصدی در فرابورس تا بلوک 51 درصدی مالکیت/ اهلیت‌ها در گذشته به دلیل تشخیص سلیقه‌ای رد شدند

بار دیگر و بعد از سه سال قرار است استقلال و پرسپولیس دوباره به بخش خصوصی واگذار شوند، اما با این تفاوت که علاوه بر اینکه در هرباشگاه یک شخص 51 درصد سهام را در اختیار می گیرد، مابقی سهام به صورت خرد در فرابورس به تدریج عرضه خواهد شد و از طرف دیگر دولت نیز سهم 20 درصدی خود را نیز حفظ خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین - رامین بیات؛ امروزه در بسیاری از کشورهای جهان فوتبال به عنوان پدیدهای شناخته میشود که فراتر از یک ورزش به آن نگریسته می‌شود و ابعاد بسیار گسترده و پیچیده‌ای به خود گرفته است، در کشورمان نیز فوتبال طرفداران بسیار زیادی دارد و در این رابطه می‌توان گفت دو تیم استقلال و پرسپولیس به عنوان سمبلها و نمادهای فوتبال وطنی به حساب می‌آیند، این در حالی است که مالکیت این دو باشگاه در اختیار دولت است و قرار بود طی چند نوبت مزایده این تیم‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند، اما هر بار بنا به دلایلی این اتفاق روی نداد و منتفی شد.

 

مزایده نافرجام واگذاری سرخابی‌ها

آخرین بار ابتدای سال 94 به شکل جدی، مزایده واگذاری سرخابی‌ها توسط سازمان خصوصی سازی منتشر شد و متقاضایان پاکت‌های پیشنهادی خود را به این سازمان فرستادند، در ادامه برای تیم پرسپولیس پیشنهاد خریدار مورد قبول قرار گرفت، اما در نهایت اهلیت آن مورد تائید قرار نگرفت و دوباره پرونده خصوص سازی استقلال و پرسپولیس بسته شد.

 

چرا ترس از واگذاری وجود دارد؟

علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه میلِ داشتنِ این دو باشگاه در دولت صفر نشده، ولی بخش مثبتش سنگینی می‌کند، اظهار داشت: اینکه این دو باشگاه در سال‌های قبل واگذار نشدند، فکر نکنیم که همه‌اش تقصیر شخص خاصی بود. یک عده معتقدند اگر این دو باشگاه را به دست بخش خصوصی بدهیم مشکل امنیتی برای کشور به وجود می‌آورند و در انتخابات‌ها دخالت می‌کنند.

 

 آنها که باید میامدند، جلو نیامدند

 رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه در چهار مزایده‌ای که برگزار کردیم آنهایی که دوست داشتیم بیایند، جلو نیامدند که باشگاه را خریداری کنند، گفت: بعضی از آنهایی که در مزایده آخر آمدند، تحمیلی، توصیه‌ای و سفارشی جلو آمدند.

 به گفته پوری حسینی، آنهایی که با ورزش بزرگ شدند و ورزش را درک می کنند باید دست به کار شده و پیشنهاد خود را برای در اختیار گرفتن سرخابیها ارائه دهند.

 

تعیین اهلیت سلیقه‌ای است

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه تعیین اهلیت بحث بسیار پیچیده‌ای است و اکثر فسادهایی که در مزایده‌ها به وجود می‌آید و تیشه به ریشه خصوصی‌سازی می‌زند، همین کلمه اهلیت است، اذعان داشت: اهلیت یعنی اینکه یک چاقوی تیز را دست هر کس بدهی که هر جایی را که دلش خواست قطع کند. حق تشخیص به عده‌ای می‌دهید.

وی با اشاره به اینکه در مزایده‌های استقلال و پرسپولیس سه اهلیت جدید برای خریداران گذاشتیم، گفت: یکی از مواردش این بود که از نظر امنیتی تایید شود. تشخیص این سه مورد را به سه بزرگوار دادیم که افراد فرهیخته‌ای هم بودند، وزیر ورزش، وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد آن سه شخص بودند ولی آنها متر مشخص و تعریف‌شده‌ای برای تشخیص آن موارد نداشتند. وقتی ما یک تعریف جامع و مانع برای اهلیت نداریم، تهش این می‌شود که از هر کس خوشمان بیاید برنده‌اش می‌کنیم و از هر کس خوشمان نیاید برنده‌اش نمی‌کنیم و این یعنی مزایده کشک است! ما این کارها را در سازمان خصوصی‌سازی انجام ندادیم.

 

شرایط جدید واگذاری 

حال قرار است در آینده نزدیک دوباره آگهی مزایده سرخابیها منتشر شود، اما مزایده جدید یک تفاوت ماهوی با دفعات قبلی دارد که در این زمینه رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید: سه سال قبل برند به علاوه یک ورزشگاه می‌فروختیم ولی الان داریم شرکت می‌فروشیم که بدهی، تعهدات و ذخایر هم در آن هست. یعنی هر کس این دو باشگاه را بخرد مسئول بدهی‌های احتمالی هم هست.

 

 عرضه سهام 5 درصدی در فرابورس

علاو بر عرضه بلوکی و مزایده ای استقلال و پرسپولیس، قرار است سهام خرد آن ها در فرابورس عرضه شود، در همین رابطه رحیم زارع عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸  با اشاره به مصوبه این کمیسیون برای واگذاری سرخابی‌ها، اظهار داشت: سال آینده پس از پذیرش سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس و عرضه ۵ درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت، باید ۵۱ درصد سهام آنها به‌صورت بلوکی و مابقی سهام به‌صورت خرد عرضه شود.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان مکلف شد با همکاری سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریورماه سال 98 شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند.

 

واگذاری به یک شخص رانت و فساد به دنبال دارد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ بیان اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس به یک شخص رانت و فساد به دنبال دارد، گفت: بر این اساس لازم است هرچه سریعتر زیرساخت درآمدی ایجاد و سپس این دو باشگاه در فرابورس ورود کنند که ترکیبی از سهامداران مختلف نیز باید مالک این دو باشگاه باشند.