۰ نفر

در ابزار نوین مالی فرابورس انجام می‌شود؛

عرضه ۵ هزار میلیارد ریال صکوک اجاره

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 327991
عرضه ۵ هزار میلیارد ریال صکوک اجاره

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، مرحله دوم انتشار صکوک مبتنی بر سهام شرکت توسعه اعتماد مبین(سهامی خاص) به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به منظور تامین سرمایه در گردش جهت بازپرداخت بدهی از طریق بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران در نمادهای مبین۰۱۴، مبین۰۱۵ و مبین۰۱۶ از روز چهارشنبه مورخ ۱۹ دی ۹۷ لغایت یکشنبه مورخ ۲۳ دی ۹۷ صورت خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، به نقل از شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، سهام مبنای انتشار مرحله دوم صکوک اجاره ۵ هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه اعتماد مبین (سهامی خاص) تعداد ۲,۲۲۴,۱۱۹,۲۸۹ سهم شرکت مخابرات ایران با قیمت هر سهم ۲,۲۴۸ ریال است که به مدت چهار سال به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی اسفند دوم(با مسئولیت محدود) واگذار میشود.

این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۶ درصد است و اجاره بهای مربوط هر شش ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز می شود.

ضامن این اوراق، بانک تجارت و عاملیت فروش آن بر عهده شرکت کارگزاری پارسیان(سهامی خاص) است. پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق را کنسرسیومی از شرکت های تامین سرمایه لوتوس پارسیان به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال، تمدن و امید هر یک به مبلغ یک هزار میلیارد ریال بر عهده دارند.

از مزایای اوراق اجاره مبتنی بر سهام می توان اشاره داشت که چنانچه بانی، دارایی فیزیکی باکفایتی برای انتشار اوراق اجاره در اختیار نداشته یا تمایلی به انتشار اوراق اجاره از محل دارایی های فیزیکی خود نداشته باشد، می تواند به جای دارایی فیزیکی از سهام استفاده کند. در این اوراق، نیازی به تهیه گزارش کارشناس رسمی دادگستری در خصوص ارزش گذاری دارایی مبنای انتشار نبوده ، بنابراین هزینه تامین مالی برای بانی کاهش پیدا می کند. همچنین به دلیل اینکه دارایی مبنای انتشار اوراق نیز سهام است، نقل و انتقال دارایی از بانی به شرکت واسط مالی بدون درگیر کردن دفاتر اسناد رسمی با سرعت بیشتری انجام می شود.