۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان سبز هفته در پی رشد قیمت‌های جهانی/ دلاری‌ها امروز هم شاخص بورس را افزایش دادند

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 327953
پایان سبز هفته در پی رشد قیمت‌های جهانی/ دلاری‌ها امروز هم شاخص بورس را افزایش دادند

معاملات امروز بازار سهام درحالی پایان یافت که اقبال بازار به نمادهای بزرگ و کوچک و حتی بعضاٌ گمنام بازار سبب شد تا در ساعات ابتدایی معاملات شاخص هموزن همچون شاخص بورس تهران حرکت صعودی خوبی را از خود به نمایش بگذارد. این رشد قابل توجه که در آخرین ساعت فعالیت بازار داوم نیاورد و موجب شد تا شاخص بورس تهران در نهایت با رشدی 862 واحدی به کار خود پایان دهد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران آخرین روز معاملاتی هفته را با رشدی 862 واحدی به پایان برد. این شاخص که هم اکنون در سطح 164 هزار و 829 واحد متوقف شده، بیشترین تاثیر را از نمادهای «مبین»،«کچاد» و «شپنا» پذیرفته است. معاملات امروز در حالی پایان یافت که رشد نماگر اصلی بازار سرمایه از دقایق آغازین معاملات، با قدرت خوبی پی گرفته شد. این رشد که بیش از هر چیز مرهون اقبال معامله گران از نمادهای فلزی - معدنی و پتروپالایشی بود، اگرچه توانست ارتفاع شاخص را تا دو هزار واحد نیز افزایش دهد اما نتوانست ماندگاری شاخص را در کانال 166 هزار واحد تثبیت کند. 

به هر روی از ارتفاع شاخص چه کم شود چه زیاد دلیل آن را نباید در جایی به جز وقایع اقتصادی و رویدادهای موثر بر درآمدزایی سهم‌های دلاری جست و جو کرد. این نمادها که بیشترین اثر را بر فراز و فرود شاخص‌های بازار سرمایه می‌گذارند امروز هم تحت تاثیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بهبود چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشورهای مطرح، با رشد مواجه شدند.

 

مروری بر اتفاقات بازارهای جهانی/ کاهش تنش تجاری میان چین و آمریکا چه تاثیر بر آینده نمادهای دلاری خواهد داشت؟

در روز گذشته و حد فاصل تعطیلی بازار سهام کشور تا بازگشایی آن در روز جاری اتفاقات قابل توجهی در صحنه بازارهای مالی و عوامل موثر بر آن‌ها رخ داد. دونالد ترامپ که در سال گذشته میلادی به دلیل ایجاد جنگ تجاری و  به سبب آن تیره کردن افق سرمایه گذاری و مبادلات تجاری در آمریکا و سایر کشورهای جهان موجب نوسان‌های شدید در قیمت کامادیتی‌ها شده بود؛ در روز گذشته طی ارسال تویتی در خصوص مذاکرات تجاری با چین و ابراز رضایت از خوب بودن سطح این مذاکرات باعث شد تا دلار امریکا در مقابل سایر ارزهای قدرتمند تقویت شود. 

این امر که عموما منجر به تضعیف محصولات فلزی و نفتی می‌شود در روز گذشته راهی متفاوت را پیمود و موجب شد تا افزایش شاخص یاد شده در همسویی با رشد قیمت‌های جهانی رخ دهد. یکی از دلایل مهم این اتفاق آن بود که کاهش قیمت کامادیتی‌هایی نظیر نفت در سال میلادی گذشته افت رشد اقتصادی پیش بینی شده برای کشورهایی نظیر چین، آمریکا و سایر مصرف کنندگان بزرگ بود که باعث می‌شد تا تقاضا را برای این محصولات در سال جاری را با کاهش قابل توجه مواجه کند. حال با افزایش امیدواری نسبت به بهبود مناقشات تجاری میان چین و آمریکا می توان این انتظار را داشت که کاهش رشد اقتصادی پیش بینی شده تا حدی تعدیل شود و مصرف کنندگان عمده کامادیتی تقاضای بیشتری نسبت به آنچه که پیش بینی می‌شد داشته باشند؛ عاملی که می‌تواند وضعیت فلزی – معدنی‌ها و تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی را با افق سود آوری بهتری مواجه کند.

 

حال خوب پالایشی‌ها امروز هم ادامه یافت

در روز جاری قیمت جهانی نفت که در هفته‌های اخیر کاهش‌های نفس گیر و دور از انتظاری یافته بود، برای چندمین روز متوالی به رشد آهسته و پیوسته خود ادمه داد و توانست به سطح 59 دلار به ازای هر بشکه نفت برنت برسد. همین امر باعث شد تا امروز هم نمادهای تاثیرپذیر از قیمت نفت با افزایش تقاضا مواجه شوند و بخشی دیگر از ریزش‌های اخیر را جبران کنند.

در این روز نمادهایی نظیر «شپنا»، «شبندر» و «شبریز» بازهم نماگر اصلی بازار سرمایه را تقویت کردند و توانستند کام سهامداران خود را شرین‌تر کنند. معاملات این گروه در روز جاری حجمی 29 میلیون سهمی داشت که ارزش 25 میلیارد و 513 میلیون تومانی را برای داد و ستدهای این گروه به ارمغان آورد.

 

چگونه فلزی- معدنی‌ها شاخص را بالا می‌کشند؟

در بازار فلزات و کانه‌های معدنی هم قضیه چندان با وضعیت پتروپالایشی‌ها متفاوت نیست. این نمادها که محصولات خود را یا در بازارهای جهانی می‌فروشند و یا برای قیمت گذاری در بازارهای داخلی و تخمین درآمدهای خود گوشه چشمی به عرضه و تقاضای محصولات فلزی در سایر نقاط دنیا دارند، این روزها به واسطه افزایش تقاضا و روشن‌تر شدن افق روابط تجاری میان قدرت‌های عمده در اقتصاد جهانی با رشد قیمت مواجه شده‌اند و همچون نمادهای نفتی توانسته‌اند بخشی از کاهش قیمت خود در ماه‌های گذشته را جبران کنند.

نمادهای «کچاد» و «فملی» از گروه کانه‌های فلزی و «فولاد» از گروه فلزات اساسی امروز نقشی پر رنگ بر افزایش شاخص بورس ایفا کردند. سهم‌های جای گرفته در این دو گروه که به واسطه عوامل یاد شده و خوشبینی به عدم کاهش چشمگیر مقدار فروش محصولات فلزی روزهای خوبی را در هفته جاری پشت سر گذاشتنه‌اند، تحت تاثیر سامانه کدال و اخبار منتشره در ان هم هستند.

«کچاد» امروز تحت تاثیرآنچه که پیش تر گفته شد و تغییر نرخ کنسانتر خشک از 13.8 درصد نرخ فروش محصول فولاد خوزستان به 15 درصد برای فولاد خوزستان و 15.5 درصد برای فولاد مبارکه توانست بر روی تابلوی معاملات خوب ظاهر شود. گفتنی است افزایش نرخ یاد شده که به واسطه اصلاح گزارش قبلی بر روی کدال رفت  تنها خبر مهم «کچاد» نبودو در گزارش جدید درآمد 9 ماه شرکت 513 میلیارد تومان افزایش یافته است. این نماد دومین نماد تاثیرگذار بر رشد امروز شاخص بود.

 

آمار و ارقام بازار

در واپسین روز هفته جاری شاخص بورس تهران توانست به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد و با افزایشی 862 واحدی، در سطح 164 هزار و 829 واحد برسد که حاکی از رشد 0.53  درصدی در مهم ترین نماگر بازار سرمایه است. این افزایش که در روزجاری از سوی بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار همراهی شد، باعث شد تا شاخص هموزن افزایشی 179 واحدی را به ثبت برساند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 838 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 443 میلیارد تومان بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات 96 میلیارد و 145 میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و فرآورده‌‎های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «کچاد»، «فولاد» و «شپنا» داشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که همچون شاخص بورس با افزایش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری رشدی 21.68 واحدی را تجربه کرد، بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «زاگرس»، «دماوند» و «ذوب» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 100 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر 898 میلیون سهم بود.