۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فضای داغ معاملاتی بورس تهران در اولین هفته زمستان چگونه رقم خورد؟/ بانکی‌ها در صدر پُربازده‌ترین‌های هفته

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۴
کد خبر: 324924
فضای داغ معاملاتی بورس تهران در اولین هفته زمستان چگونه رقم خورد؟/ بانکی‌ها در صدر پُربازده‌ترین‌های هفته

در مجموع پنج روز کاری هفته جاری شاخص بورس تهران با توجه به داغ شدن فضای معاملات توانست پس از دو هفته نزول، مسیر صعودی را بپیماید. در این هفته با توجه به اقبال فعالان بازار به گروه بانکی، این گروه با رشد بازدهی 13 درصدی در صدر گروه‌های پُربازده قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین هفته از زمستان معاملات تالار حافظ به نحوی متفاوت از هفته های گذشته سپری شد. در ابتدای هفته شاهد  عقب نشینی یک درصدی شاخص کل در اثر افت قیمت نمادهای نفتی بودیم که اصلی ترین دلیل آن کاهش پنج درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. 

پس از آن اما از روز یکشنبه و با حمایت تمام قد اشخاص حقوقی از بازار شاهد رشد قیمت در اغلب نمادهای بورسی و فرابورسی بودیم. پس از این بود که اهالی بازار به رشد قیمت ها دلگرم تر شدند و همین امر سبب ورود مجدد اشخاص حقیقی به بازار شد.

این فضای گرم معاملاتی در روزهای پایانی هفته با انتشار اخبار مثبت در گروه بانک و خودرو ادامه یافت تا در روز چهارشنبه شاهد افزایش قابل توجه تقاضا در نماد بانک ملت بودیم و همین موضوع سبب تشکیل صف خرید 500 میلیون سهمی در ابتدای زمان پیش گشایش در این نماد شد. در سایر نمادهای بانکی نیز معاملات مثبتی را شاهد بودیم که البته این روند در نماد بانک صادرات معکوس بود این نماد نتوانست در محدوده مثبت به کار خود در این هفته پایان دهد.

همچنین در گروه خودوریی نیز روز چهارشنبه شاهد تحرکات قابل توجه در معاملات «خساپا»و «خودرو» بودیم که نشان از اخبار مثبت هفته آتی در این گروه داشت. گفتنی است شب گذشته سایپا بطور رسمی قیمت پنج محصول خود را افزایش داد از این رو به نظر می رسد هفته پیش رو هفته داغی برای گروه خودرو باشد.

از سویی دیگر از روز گذشته با توجه به نیمه تعطیل بودن بازارهای جهانی بازهم شاهد جهش هفت درصدی قیمت نفت در آستانه سال نوی میلادی بودیم. گفتنی است روزگذشته برخلاف جو نیمه تعطیل بازارهای جهانی، قیمت نفت نوسانات نسبتا شدیدی را در دادوستدهای امروز تجربه کرد. در ابتدای امروز، معاملات نفت برنت کار خود را با افت نیم درصدی آغاز کرد و به عدد 50 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. اما پس از انتشار اخباری مبنی بر ناآرامی در سوریه و هدف قرار دادن مواضع دمشق توسط اسرائیل سبب شد تا نگرانی ها از افزایش تنش در خاورمیانه، زمینه را برای صعود قیمت نفت آماده کند. از سویی دیگر رشد 2.3 درصدی شاخص داوجونز باعث شد تا کمی از افت قیمت نفت در روزهای اخیر ترمیم شود.

از این رو در میانه‌های بازار شاهد تغییر جهت قیمت طلای سیاه بودیم به نحوی که در این لحظه هر بشکه نفت برنت با رشد 5.02 درصدی (معادل 65 دلار و 15 سنت) به رقم  53 دلار و 70 سنت افزایش یافت.

همچنین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با جهش 7.4 درصدی (معادل 6 دلار و 70 سنت) به عدد 45 دلار و 41 سنت رسید. این در حالی است که هر بشکه نفت وست تگزاس در روز جمعه گذشته در محدوده 47 دلار و 33 سنت بود که در کمترین قیمت به 42 دلار در روز گذشته رسید. همچنین هر بشکه نفت برنت در این هفته کار خود را با عدد 56 دلار و60 سنت در هر بشکه آغاز کرد که تا روز گذشته بیش از 11 درصد از قیمت خود را از دست داده بود.

به نظر می‌رسد رشد شاخص سهام دربازارهای آمریکا از یک سو وهمچنین افزایش تنش‌های نظامی‌ منطقه‌ای در سوریه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر جهش قابل ملاحظه قیمت نفت در روز جاری باشد. از این رو در صورت تداوم روند افزایشی قیمت نفت در روزهای آتی می توان انتظار داشت تا بازار سهام نیز با رونق بیشتری کار خود را در هفته آتی شروع کند.

 

پُربازده ترین گروه‌های هفته

در این هفته گروه های محصولات کاغذی،انتشار چاپ و تکثیر و بانکی به ترتیب با رشد بازدهی 17.5، 14.8 و 13درصدی روبرو شدند. همچنین در بین گروه های با اهمیت بازار، گروه خودرو و فلزات اساسی به ترتیب بازدهی مثبت 5.3 و 2 درصد را به ثبت رساندند. از سویی دیگر اما گروه محصولات شیمیایی با افت بازدهی 1.9 درصدی در این هفته مواجه شد.

 

کدام گروه‌ها بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند؟

در سوی منفی های بازار اما گروه استخراج زغالسنگ و محصولات شیمیایی با افت بازدهی 11.2 و1.9 درصدی مواجه شدند. 

 

خرید اشخاص حقیقی در کدام گروه ها بیشتر بود؟

در مجموع پنج روز کاری هفته، حقیقی ها در گروه های بانکی،خودرویی و کانه های غیر فلزی در نقش خریدار ظاهر شدند که مجموعا بیش از 125میلیارد تومان خالص خرید در این گروه ها صورت پذیرفته است. از سویی دیگر حقوقی ها در گروه های استخراج کانه های فلزی، فراورده های نفتی و محصولات شیمیایی اقدام به خرید سهام کردند.