۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

روز آرام بورس در سایه آرامش بازارهای جهانی

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲
کد خبر: 324665
روز آرام بورس در سایه آرامش بازارهای جهانی

در آخرین روزمعاملاتی هفته نماگر اصلی بازار سرمایه حرکتی رو به رشد را آغاز کرد و توانست قیمتی از کاهش خود در روز گذشته را جبران کند. شاخص بورس تهران که روز گذشته را در واکنش به کاهش قیمت نفت برنت تا حوالی 50 دلار، منفی سپری کرده بود امروز و پس از آنکه سایه سنگین افت قیمت‌ها در بازار جهانی به واسطه تعطیلات سال نوی میلادی از سر بازار سرمایه برداشته شد، توانست رشد امیدوار کننده‌ای را آغاز کند؛ رشدی که اگرچه ورود نقدینگی تازه را نشان نمی‌دهد اما در این روزها و پس از ریزش‌های سنگین بازار باز از هیچ بهتر است.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ معاملات امروز در حالی آغاز شد که نماد معاملاتی بانک ملت صف خرید 558 میلیونی داشت. نمادهای حاظر در صنعت بانکداری که دیروز روزی بسیار خوب را پشت سر گذاشتند در روز جاری با اقبالی به خوبی معاملات روز گذشته رو به رو نشدند و از این رو رفته رفته از میزان تقاضا برایشان کاسته شد. در ادامه معاملات صف «وملت» هم برچیده شد تا با متعادل شدن عرضه و تقاضا در آن و تبادل بیش از 480 میلیون سهم این بانک در طی یک روز، بازار از خوشبینی‌ خود بر معاملات نمادهای این گروه در هفته پیش رو بکاهد.

در گروه فلزات اساسی امروز روز بهتری را در روند معاملات سهم های گروه شاهدهستیم. این نمادها که بیش از هر چیز تحت تاثیر اخبار و روند معاملات بازارهای جهانی قرار دارند، در این روزها همزمان با کمتر شدن میزان معاملات به دلیل تعطیلی بیشتر کشورهای مطرح، اخبار منفی کمتری را متحمل می‌شوند. البته باید خاطر نشان کرد که نمادهای این گروه هم در ماه‌های اخیر کاهش قیمت بسیاری را تجربه کرده‌اند و انتظار ریزش‌های سنگین بیشتری حداقل در شرایط فعلی زیاد انتظار معاقولی نخواده بود. گفتنی است، در این گروه تا این لحظه 128 میلیون سهم به ارزش 39 میلیارد تومان معامله شده است.

بیشتر نمادها در گروه خودرویی که روز گذشته را با قیمت‌های منفی سپری کرده‌اند؛ امروز درحالی به معاملات خود ادامه می‌دهند که با افزایش تقاضا مواجه شده و اغلب در محدوده یک تا دو درصد مثبت معامله ‌می‌شوند. به نظر می‌رسد این نمادها که در کنار نمادهای پالایشی افت قیمت بسیاری را تجربه کرده‌اند در حالی معاملات امروز خود را در شرایطی امیدوارانه پی گرفتنه‌اند که همچنان احتمال مثبت نبودن گزارش 9 ماهه بعضی از نمادهای حاضر در این صنایع دور از انتظار نخواده بود.

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران تاکنون رشدی هزار و 344 واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر هزار و 216 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود سه میلیارد  و 632 میلیون سهمی را شکل داده است. در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «پارس»، «وبملت» و «جم» بیشترین نقش مثبت را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 14.6 واحد رشد را تجربه کرده است  و تحت تاثیر نمادهایی همچون «دماوند» و «زاگرس» قراردارد.