۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بانکی‌ها سبزترین گروه بازار/ تضعیف چشم‌انداز اقتصاد جهانی چگونه بر بورس تهران اثر گذاشت؟

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 324464
بانکی‌ها سبزترین گروه بازار/ تضعیف چشم‌انداز اقتصاد جهانی چگونه بر بورس تهران اثر گذاشت؟

قیمت نفت که چند وقتی به مهم ترین عامل انگیزش سرمایه گذاران در بازار سهام کشور تبدیل شده است امروز نیز به مانند هفته‌های اخیر سر ناسازگاری با فعالان بازار گذاشت و طی یک کاهش شش درصدی بسیاری از نمادهای مطرح بازار را قرمز پوش کرد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازارهای جهانی درحالی دیروز، آخرین روز کاری سال 2018 را به پایان بردند که قیمت هر بشکه نفت برنت در نزدیکی 50 دلار متوقف شد. این کاهش که ناشی از تیره‌تر شدن چشم انداز رشد اقتصادی در کشورهایی نظیر ایالات متحده و چین است در حالی ادامه دار شده که در روزهای اخیر بگو مگو‌ها بر سر افزایش نرخ بهره در آمریکا بالا گرفته است. آنچه که از فراز و فرودهای به وجود آمده در شاخص‌ها و قیمت‌های مطرح بازارهای مالی بین المللی می‌توان نتیجه گرفت این است که در پی بالا گرفتن جدال پیش آمده میان دونالد ترامپ و تصمیم سازان پولی آمریکا در فدرال رزرو بر سر دو نوبت افزایش نرخ بهره در سال میلادی پیش رو، نبود اتفاق نظر میان دولت به عنوان تدوین کننده سیاست‌های مالی و فدرال رزرو به عنوان سیاست گذار پولی، بازارهای آمریکا را با ترس‌هایی جدی رو به رو کرده است. از یک سو ترس مداخله ترامپ و تضعیف استقلال سیاست‌گذار پولی که می‌تواند حیات اقتصادی آمریکا را به طور جدی تهدید کند و از سویی دیگر ترس از اینکه مبادا فدرال رزرو تاثیرات بالقوه‌ جنگ تجاری ایجاد شده میان چین و آمریکا را در ملاحظات خود برای تغییرات پیش روی نرخ بهره لحاظ نکرده باشد. همه این‌ها به کنار، تعطیل شدن بخشی از دولت به دلیل عدم توافق دموکرات‌ها بر سر ساخت دیوار در مرز مکزیک حالا مزید بر علت شده است.

به هر روی روز گذشته بازارهای جهانی همه این ریسک‌ها را دیدند و آن را در قیمت‌های خود لحاظ کردند. بازار سرمایه کشور هم که هیچ‌ گاه از این بازارها جدا نبوده، فشار قیمت‌ها در بازارهای جهانی را تحمل نکرد و با کاهشی 533 واحدی روز خود را به پایان برد.

 

 پتروپالایشی‌ها قرمز پوش شدند

نماد اغلب شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی امروز در حالی در قیمت های منفی داد و ستد می‌شد که کاهش قیمت جهانی نفت در روز کاری گذشته باعث شده بود تا فعلان بازار دلیلی برای حمایت از این نمادها در روز جاری نداشته باشند. بازار سهام این روزها در حالی به انتشار گزارش‌های نه ماهه این نمادهای پتروشیمی نزدیک می‌شود که تاثیر جدی تحریم‌های آمریکا در کنار تعلل و بی تصمیمی اتحادیه اروپا دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت مقداری فروش و مبلغ حاصل از آن را به طور جد دچار مشکل کنند. پالایشی‌ها هم که نگران تاثیرات خود بر کم شدن «کرک اسپرد» به نوعی دیگر از این تلاطم نفتی اثر پذیرفته‌اند. تمامی این عوامل باعث شد تا روز جاری حجم معاملات گروه فرآورده‌های نفتی از 30 میلیون سهم به ارزش 23 میلیارد تومان فراتر نرود.  حجم معاملات گروه شیمیایی که در بردارنده نمادهای پتروشیمی است امروز از 57 میلیون سهم فراتر رفت و باعث شد تا ارزش معاملات این گروه به 26 میلیاردو 400 میلیون تومان برسد.

 

بانکی‌ها، سبزترین گروه بازار

نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که بر خلاف دلاری‌‌ها تاثیر چندانی از تغییرات قیمت در بازارهای جهانی نمی‌پذیرند، امروز روز خوبی را در مقایسه با سایر نمادهای بازار سپری کردند. این نمادها که چند وقتی است بازار شایعه‌ها تسعیر ارزی شان داغ است، امروز نیز تحت تاثیر خوشبینی‌هایی که در روزهای اخیر و تحت تاثیر صف خرید شدن «وتجارت» ایجاد شد با افزایش قیمت‌های حداکثری رو به رو شدند. پر طرفدارترین نماد این صنعت امروز «وبملت» بود که صف خریدش 190 میلیونی شد و با حجم معاملات 140 میلیون سهمی، 34 میلیارد تومان از معاملات 124 میلیارد تومانی گروه بانکی را از آن خود کرد. گفتنی است حجم معاملات انجام شده در گروه بانکی 762 میلیون سهم بوده است.

 

خودرویی‌ها همچنان چشم انتظار افزایش رسمی قیمت

در گروه خودرو و ساخت قطعات که چند وقتی برپایه اما و اگرها بر سر افزایش نرخ محصولات دستخوش تغییر می‌شود، امروز هم نحوه معاملات نشان ‌دهنده نوعی از بی تصمیمی و انتظار بود، انتظاری که به نظر نمی‌رسد تا قبل از قطعی شدن افزایش قیمت محصولات خودرو سازان منجر به رشد قیمتی مهمی در نمادهای این گروه شود. استراحت قیمت نمادهای این گروه باعث شد تا نمادهایی نظیر «خودرو» و «سایپا» امروز را در محدوه‌های یک تا دو درصد منفی سپری کنند. امروز در مجموع 152 میلیون سهم در این صنعت معامله شد که ارزش داد و ستدهای ان را به 27 میلیارد و 200 میلیون تومان رساند.

 

 آمار و ارقام بازار

 کاهش 533 واحدی امروز شاخص که با همراهی هشت واحدی شاخص هموزن به وقوع پیوست حاکی از عدم همراهی نمادهای کوچکتر بازار با کاهش قیمت‌ها در نمادهای پتروپالایشی و فلزی معدنی است. طی این کاهش شاخص باز هم کانال 157 واحد را از دست داد و به سطح 156 هزار و 950 واحد رسید. 

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص با «وبملت» و «فارس» بود؛ «فولاد»، «فملی» و «شپنا» نیز بزرگترین مانع برای صعود بازار بودند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که به پیروی از شاخص بورس با کاهش مواجه شد. این شاخص که طی روز جاری 6.19 کاهش را تجربه کرد، بیشترین تاثیر منفی را از «شراز» و «شاوان» و بیشترین تاثیر مثبت را از «دماوند» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز 434 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز 535 میلیون سهم بود.