۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

تغییر قیمت شیرخام، دلیل توقف «زمگسا»/ «های وب» مجوز خدمات صوت دریافت کرد

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 323916
تغییر قیمت شیرخام، دلیل توقف «زمگسا»/ «های وب» مجوز خدمات صوت دریافت کرد

روز سبز شاخص درحالی سپری می‌شود که در این روز پنج نماد متوقف و سه نماد بازگشایی شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ شاخص بورس تهران امروز طی یک جهش امیدوارکننده دو هزار و 141 واحد رشد کرد و توانست با بازپس‌گیری کانال 156 هزار واحد در سطح 156 هزار و 692 واحدی این شاخص به انتظار معاملات در روز آتی بنشیند؛ رشد یادشده را می‌توان تا حدود زیادی ناشی از نشست شب گذشته مدیرعامل بورس تهران با صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت دانست. این نشست که به منظور حمایت از بازار انجام شده بود، در نهایت منجر به حمایت حقوقی‌ها از نمادهای ارزنده بازار شد و توانست بسیاری از نمادهای مطرح بازار را پس از مدت‌ها سبزپوش کند.

در این روز همزمان با تغییر جهت شاخص‌های مطرح در بازار سهام، پیام‌های ناظران بورس و فرابورس نیز از حجم کمتر برخوردار بودند، به طوریکه در این روز تنها پنج نماد متوقف شدند که تنها دوتا از آنها به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت به سامانه کدال بودند. دیگر نمادهای متوقف شده بورس «ثشرق» و از فرابورس «خصدرا» و «بپاس» بودند که از میان آنها «ثشرق» به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه و «بپاس» به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شدند؛ دلیل توقف «خصدرا» نیز شفاف سازی در خصوص شایعات ایجاد شده، بوده است.

دو بازگشایی مهم امروز نیز یکی متعلق به «چکارن» و دیگری متعلق به نماد «وتجارت» بود. نمادمعاملاتی شرکت کارتن‌ ایران‌ که به دلیل ارائه اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود، امروز در حالی باز شد که اقبال خریداران به این نماد قیمت هر سهم آن را در بالاترین قیمت به هزار و 163 تومان رساند. این نماد در حال معاملات خود در روز جاری را به پایان برد که قیمت پایانی آن افزایشی 9.79 درصدی داشت. 

دیگر نمادی که طی این روز به تابلوی معاملات بازگشت و با اقبال خریداران مواجه شد «وتجارت» بود که پس از استرداد سهام واگذار شده یک شرکت به بانک تجارت مورد توجه بازار قرار گرفت. این نماد معاملات امروز را درحالی به پایان برد که با جابه جایی هشت میلیارد سهم ارزش معاملاتی 9 میلیارد و 273 میلیون تومانی را رقم زده بود.

«های وب» و مجوز خدمات صوت: نماد معاملاتی شرکت (های وب) که امروز و قبل از شروع معاملات در روزجاری متوقف شده بود، در ساعات ابتدایی معاملات امروز بازگشایی شد. دلیل توقف این نماد دریافت مجوز ارائه خدمات صوت (همراه و ثابت) عنوان شده است. متن اضافه شده به قرار داد قبلی آمده است که شرکت اجازه دارد نسبت به ارایه خدمات صوت (ثابت و همراه) بدون محدودیت در فناوری مورد استفاده و مطابق با تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در مناطق تحت پوشش شبکه USO اقدام کند. همچنین ارایه خدمات رومینگ صوت (در صورت ارایه این سرویس) و دیتا بر اساس تایید کارفرما به دارندگان پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مناطق تحت پوشش شبکه USO جزء تعهدات قراردادی اپراتور است و تعرفه این خدمات بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین می‌شود. گفتنی است بنا بر آنچه که شرکت اعلام کرده است که بر اساس رویه‌های موجود در قراردادهای USO برای ماه گذشته دو میلیارد تومان درآمد از این محل شناسایی کرده است.

افزایش قیمت شیرخام «زمگسا» را متوقف کرد: دیگر نماد متوقف شده در روز جاری نماد معاملاتی شرکت کشاورزی و دامپروری (زمگسا) متعلق به شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال بود. این نماد که دلیل توقف آن تغییر نرخ فروش شیرخام توسط انجمن های صنفی کارفرمایی عنوان شده است، طی ارائه نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که نرخ محاسبه شده شیر خام توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم به دو هزار تومان افزایش یافته است. شرکت اعلام کرده است که این افزایش قیمت اعلام شده، منجربه اعمال هیچ نوع تغییر با اهمیتی در برآوردهای عملیاتی شرکت نخواهد شد. گفتنی است این تغییر نرخ تنها مختص شیر 2.3 درصد چربی بوده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13971002