۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

رشد خوب شاخص در سایه حمایت حقوقی‌ها/ نشستی که بازارساز شد

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 323849
رشد خوب شاخص در سایه حمایت حقوقی‌ها/ نشستی که بازارساز شد

بعد از مدت‌ها ریزش ادامه دار، امروز بورس تهران بالاخره روی خوش رشد را هم دید و توانست با جهشی قابل توجه کانال 155 هزار واحد را دوباره پس بگیرد. این رشد که هم اکنون با همراهی قابل توجه شاخص‌های فرابورس و هم‌وزن همراهی می‌شود، پس از آن روی داد که شب گذشته، مدیر عامل بورس تهران علی صحرایی طی یک نشست با مدیران 23 صندوق درآمد ثابت، از حمایت «فیکس اینکام»ها از بازار سهام خبر دادند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز گفته شده بود، طی روزهایی که پشت سر گذاشتیم بازار همواره منتظر شنیدن اخبار مثبت بود. سرانجام دیشب انتظارات به پایان رسید و خبر حمایت صندوق‌های درآمد ثابت بهانه‌ای شد تا بازار جانی تازه بگیرد و در صدد رشد برآید.

پتروپالایشی‌ها بعد از مدت‌ها سبز شدند

نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی که روزهای گذشته را اغلب در منفی ترین قیمت‌های ممکن طی کردند، روز جاری را در حالی آغاز کردند که خبر حمایت صندوق‌های درآمد ثابت از بازار آنها را هم اندکی تکان داد و توانستند پس از روزها قرمزپوشی، افزایش قیمت را تجربه کنند. گفتنی است، در حال حاضر گل سر سبد این رشد «شپنا» است که از اوج قیمت خود در اواخر تابستان خود تا کنون بیش از نیمی از قیمت خود را از دست داده بود. این صنعت که در بسیاری از روزهای پر فراز و نشیب بازار نقشی عمده در جابه‌جایی شاخص داشته است، هم اکنون درحالی کاهش روزهای اخیر را اصلاح می‌کند که حجم 42 میلیونی معاملات سهام در آن ارزشی بالغ بر36 میلیارد تومان را شامل می‌شود.

در گروه شیمیایی هم وضعیت نمادها کم و بیش همچون گروه فرآورده‌های نفتی خوب است، نمادهای این صنعت که در ما‌ه‌های اخیر نسبت به پالایشی‌ها کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که درحال حاضر دلیل کمتری از سوی معامله‌گران برای بالا رفتن قیمت دارند. گفتنی است حجم معاملات این گروه نیز هم اکنون 64 میلیون سهم است که ارزشی حدود 35 میلیارد تومان را داراست.

سبزپوشی «وتجارت» پس از بازگشایی/ معاملات گروه بانکی امروز هم پر رونق بود

نمادهای گروه بانکی امروز نیز مانند روز قبل خوش درخشیدند تا رشد زمستانه خود را ادامه دار کرده باشند. نمادهای این گروه که به نظر می‌رسد بیش از سایر نمادها از اخبار داخلی تاثیر می‌پذیرند، خبر جلسه دیروز مدیرعامل بورس تهران با مسئولین صندوق‌های «فیکس اینکام» را به فال نیک گرفتند تا با لحاظ کردن آن در کنار خوشبینی موجود در مورد وضعیت ارزی بانک‌ها دلیل مجکم برای به پیش بردن قیمت‌ها بر روی تابلوی معاملات داشته باشند. در این گروه امروز «وتجارت» که به دلیل شفاف سازی در خصوص استرداد سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس متوقف شده بود پس از بازگشایی توانست رشد خوبی را تجربه کند و با معامله شدن در قیمت 145 تومان و حجم معاملات 354 میلیون سهمی به ارزش 50 میلیارد تومان، رکوردی قابل توجه در معاملات امروز گروه بانکی به ثبت برساند.

 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود دو هزار و 158 واحدی را تجربه کرده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 870 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود دو میلیارد سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، نمادهای «فولاد»، «کگل» و «وتجارت» بیشترین نقش مثبت را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 38 واحد رشد را تجربه کرده است  و تحت تاثیر نمادهایی همچون «کگهر» و «زاگرس» قراردارد.