۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / سرانجام معاملات «فولاد مبارکه» سرگرفت

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 323227
مروری بر معاملات بورس‌کالا در هفته گذشته / سرانجام معاملات «فولاد مبارکه» سرگرفت

انجام معاملات ورق‌های فولاد مبارکه بعد از دو مرتبه تایید نشدن از اتفاقات مهم هفته گذشته در بورس‌کالا بود. این معاملات سرانجام با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌‌ای انجام شدند. در این هفته،حجم معاملات وکیوم باتوم به عنوان یکی از پرتقاضاترین محصولات تالار نفتی کاهش زیادی داشت و معاملات پلیمری هم با وجود افزایش نرخ قیمت میانگین پایه با رشد تقاضا مواجه بود.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته (24 تا 28 آذر) مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 1.2 هزار میلیارد تومان داشت که در یک هزار و 546 قرارداد منعقد شدند. از این میزان حدود یک هزار میلیارد آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات صنعتی با حدود 493 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

گفتنی است، طی هفته گذشته عرضه‌های تالار صنعتی عمدتا کم تقاضا بود؛ یکی از اتفاقات مهم در این تالار انجام معاملات ورق‌های فولاد مبارکه بعد از دومرتبه تایید نشدن معاملات بود. این معاملات سرانجام در روز سه شنبه با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌‌ای انجام شدند؛ در این میان، بیشترین کاهش قیمت نیز به محصول پرتقاضای ورق گرم B در حدود 13 درصد تعلق داشت.

در هفته‌ای که گذشت، حجم معاملات وکیوم باتوم به عنوان یکی از پرتقاضاترین محصولات تالار نفتی بسیار کاهش داشت. همچنین، رشد تقاضا در معاملات پلیمری با وجود افزایش نرخ قیمت میانگین پایه این محصولات (اعلام شده در روز یکشنبه) مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت.  

 

روز شنبه معاملات فلزی، بدون تقاضا بود و «وکیوم باتوم» مچینگی شد

در نخستین روز از هفته گذشته (24 آذر) کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 130 میلیارد تومان داشتند که در 197 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 73 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار صادراتی کیش نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 57 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

طی این روز همه معاملات تالار پتروشیمی به قیمت پایه انجام شدند. بیشترین ارزش معاملات بورس کالا نیز به «استایرن بوتادین رابر روشن 1502» پتروشیمی بندر امام (شبندر) به میزان حدودی 4.5 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی 12096 تومان در حجم 378 تن داد و ستد شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در 17 آذر، حدود یک درصد(0.82 درصد) افت قیمت داشت. 

گفتنی است، طی روز شنبه وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز (شبریز) به قیمت پایه کیلویی 2447 تومان در تالار فرآورده‌های نفتی معامله شد. این محصول در حجم 10 هزار تن عرضه شده بود که تنها 60 تن آن فروخته شد. همچنین، وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز و پالایش نفت اصفهان هم در این روز به دلیل نبود تقاضا مورد معامله قرار نگرفت. 

همچنین، در این روز سه هزار و 300 تن سبد میلگرد مخلوط و دو هزار تن سیمان تیپ یک در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد که به دلیل نداشتن تقاضا از تابلوی معاملات حذف شد.
 

معامله «پلی پروپیلن فیلم ۵۲۵» نوید زرشیمی با ۴۴ درصد رقابت در روز دوشنبه

دو‌شنبه گذشته (26 آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 67 میلیارد تومان داشتند که در 101 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 44 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار صادراتی کیش نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 22.5 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به محصول «پلی پروپیلن فیلم 525» نوید زرشیمی به میزان حدودی 16.6 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی 13706 تومان و 44 درصد رشد نسبت به قیمت پایه در حجم 1218 تن داد و ستد شد و نسبت به معامله قبلی خود در 19 آذر، حدود 3.2 درصد افت قیمت داشت. 

گفتنی است، تنها معاملات انجام شده در تالار صنعتی نیز به داد و ستد سه محصول کنسانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) اختصاص داشت. این شرکت امروز، 2000 تن کاتد مس 2 را هم با قیمت پایه هر کیلوگرم 56774 تومان در بورس کالا عرضه کرد که البته این معامله به دلیل نپذیرفتن قیمت پایه توسط خریدار به فروش نرفت.

 

کاهش قیمت ۱۳ درصدی ورق گرم B روز سه‌شنبه

روز سه‌شنبه (27 آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 655 میلیارد تومان داشتند که در 694 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 650 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 416 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

گفتنی است، معاملات انواع محصولات فولادی در این روز (و بعد از دوبار ابطال معاملات قبلی) در بورس کالای ایران در شرایطی دنبال شد که فولاد مبارکه اصفهان با کاهش نرخ پایه محصول ورق گرم B تولیدی خود، نیاز مصرف‌کنندگان را پاسخ داد. این کاهش قیمت متناسب با نیاز بازار و همسو با کاهش نرخ شمش فولاد که در تولید میلگرد و تیرآهن و همچنان تختال که در تولید ورق کاربرد دارد انجام شد.

همچنین، بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به ورق گرم B  شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی 130.6 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت پایه کیلویی 3997 تومان و 10 درصد پایینتر از قیمت پایه قبل (اعلام شده در ابتدای بازار) به طور سلف و در حجم 3267 تن معامله شد.

 

رقابت ۶۰ درصدی «نرمال بوتانول» شاراک بعد از 2 سال غیبت در روز چهارشنبه

روز گذشته، چهار‌شنبه (28 آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود 108 میلیارد تومان داشتند که در 245 قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود 103 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 77.5 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. 

طی این روز همه معالات تالار صنعتی (سولفور مولیبیدن) شرکت ملی مس ایران با قیمت پایه و بدون رقابت انجام شد و برخی عرضه‌ها شامل «روی» و «آهن اسفنجی» به دلیل نداشتن متقاضی از تابلوی این تالار حذف شدند. همچنین، اغلب معاملات در تالار پترشیمی هم به جز برخی محصولات با قیمت پایه انجام شد. 

در میان معاملات این روز بورس کالا، پر‌ارزشترین معامله به محصول «نرمال بوتانول» شرکت «پتروشیمی شازند» به میزان حدودی 11.6 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی 11 هزار و 651 تومان و 60.6 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 1001 تن معامله شد. آخرین معامله این محصول در تاریخ 4/12/95 و به قیمت کیلویی 3271 تومان انجام شده بود. گفتنی است، در این روز محصولاتی مانند شمش روی و آهن اسفنجی هم در این تالار عرضه شده بودند که به دلیل نداشتن متقاضی از روی تابلو حذف شدند.