۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

شاخص همچنان در مسیر کاهش/ خبر افزایش نرخ، روز خودرویی‌ها را ساخت

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 322501
شاخص همچنان در مسیر کاهش/ خبر افزایش نرخ، روز خودرویی‌ها را ساخت

شاخص بورس تهران امروز هم مانند روزهای گذشته حرکتی الاکلنگی در پیش گرفت به طوری که رشد حدوداً 340 واحدی آن در ابتدای معاملات کم‌کم جای خود را به کاهشی تقریباً 800 واحدی داد.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ دنبال شدن معاملات امروز نیز در محدوده منفی قیمت، مشکلی بود که دامن بسیاری از نمادهای تاثیر گذار بر شاخص را گرفت و موجب شد تا سهامداران این نمادها نتوانند امروز را نیز با آرامش خاطر و امیدواری نسبت به جهت‌گیری قیمت‌ها سپری کنند.


شنیده‌ها از افزایش نرخ، خودرویی‌ها را سبزپوش کرد

نمادهای حاضر در گروه خودرویی که به واسطه اخبار منتشر شده در خصوص افزایش میانگین نرخ 70 درصدی روز مناسبی را طی می‌کنند، با افزایش قیمت خوبی در اکثر نمادها مواجه شده‌اند به طوریکه دو لیدر این گروه یعنی «خودرو» و «خساپا» با افزایشی نزدیک به چهار درصدی قیمت مواجه شده‌اند. گفتنی است، این افزایش نرخ همزمان با تن دادن شرکت‌های خودرو ساز به افزایش تولید اعمال شده است.

 

نگاه منفی بازار به فلزی – معدنی‌ها

آنچه که از ابتدای داد و ستد‌ها در دو گروه فلزات اساسی استخراج کانه‌های فلزی به چشم می‌آید، وضعیت ناخوشایند معاملات در نمادهای این دو گروه است به طوریکه حاصل فعالیت امروز سهامداران این دو صنعت مهم و شاخص ساز بازار تا این لحظه به کاهش حدودا یک درصدی قیمت سهام این نمادها منتهی شده است. این در حالی است که هم فلزات اساسی و هم کانه‌های فلزی روز نسبتاً آرامی را در بازارهای جهانی طی می کنند. شنیده ها حاکی از آن است که  امروز هم بازار بیلت در «تیانجین» چین با افزایش تقاضا رو به رو بوده و  هم ادامه دار شدن  افت صادرات بندر Hedland استرالیا، برای دومین ماه متوالی، توانسته قیمت سنگ آهن را در شرق آسیا افزایش دهد. گفتنی است معاملات این دو صنعت تا کنون ارزشی بالغ بر 88 میلیارد تومان به همراه داشته است.

 

بانکی‌ها همچنان در گیر و دار شایعه

صنعت بانکداری که تمامی نوسانات و افت و خیزهای قیمتی خود در چند هفته اخیر را وامدار شایعات مربوط به تسعیر ارز و حواشی مربوط به چند و چون آن بوده، امروز معاملات خود را منفی پی گرفت و با معاملاتی 33 میلیارد تومانی که حاصل تبادل 23 میلیون سهم از تمامی نمادهای این گروه است، روزی بهتر از حال و روز شاخص نداشتند.

 

درجا زدن پتروپالایشی‌ها و ناخوشی نفت در بازارهای جهانی

نمادهای پتروپالایشی که با دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی شناخته می‌شوند، امروز را هم مانند روزهای قبل بر مدار کاهش گذراندند؛ کاهشی که اگرچه شیبی تند و تیز نداشت اما ادامه دار بودن آن منجر به کلافگی سهامداران خرد در این دو گروه مهم بازار شد. قیمت نفت در بازارهای جهانی که ریزشی چشمگیر را در هفته های اخیر پشت سر گذاشته، همچنان در محدود 60 دلاری در حال استراحت است و طولانی شدن استراحت آن مزید بر علت شده تا فعالان بازارهای محصولات پتروشیمی نتوانند تصویری امیدوار کننده برای آینده این محصولات پیش بینی کنند.

 

آمار و ارقام بازار

 بنا بر آنچه که پیش‌تر گفته شد و به موجب تمامی عوامل موثر بر معاملات در روز جاری، شاخص بورس تهران کاهشی در حدود 897 واحدی را تجربه کرده است. 

مجموع معاملات بورس و فرابورس تاکنون حدوداً ارزشی بالغ بر 740 میلیارد تومان داشته و کل معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه حجمی حدود  دو  میلیارد و 163 میلیون سهمی را شکل داده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «تاپیکو» بیشترین نقش مثبت و نمادهای «فخوز»، «فولاد» و «کگل» بیشترین نقش منفی را در حرکت امروز شاخص داشته‌اند. شاخص آیفکس نیز که تا کنون 18.82 واحد کاهش را تجربه کرده است تحت تاثیر نمادهایی همچون «ذوب»، «کگهر» قراردارد.