۰ نفر

مدیرعامل تامین سرمایه نوین تشریح کرد؛

مزایای تامین‌مالی بنگاه‌ها از مسیر بورس‌کالا/ امکان پیش فروش کالا با سرعت و هزینه کمتر نسبت به سیستم بانکی

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 322498
مزایای تامین‌مالی بنگاه‌ها از مسیر بورس‌کالا/ امکان پیش فروش کالا با سرعت و هزینه کمتر نسبت به سیستم بانکی

مدیر‌عامل تامین سرمایه نوین: بورس‌کالا به مدد ابزارهای مالی مانند اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه می‌تواند به نخستین، بهترین و جذابترین گزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ولی نادی قمی ضمن تشریح مهمترین مزیت‌های تامین مالی از مسیر بورس‌کالا و بررسی ابزارهای تامین مالی در این بازار، راهکارهایی را برای سهولت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه برای صنایع ارائه کرد.

او ضمن ارزیابی ابزارهای تامین مالی در بورس کالا از حیث  جذابیت و تنوع گفت: در حال حاضر یکی از ابزارهای تامین مالی مهم در بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است که این امکان را برای فروشندگان کالا در بورس کالا ایجاد کرده تا بتوانند از طریق پیش فروش کالا و با سرعت و هزینه کمتر به نسبت سیستم بانکی تامین مالی کنند.

نادی قمی گفت: با استفاده از اوراق سلف موازی امکان تامین مالی شرکت‌ها از طریق پیش فروش کالاهای تولیدی و تحویل کالاها در آینده امکان پذیر می‌شود که این یکی از مزیت‌های تامین مالی در مسیر بورس کالا است.

این فعال بازارسرمایه همچنین به گواهی های سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، گواهی سپرده کالایی نیز به عنوان ابزاری جهت تبدیل موجودی انبار شرکت به قبوض انبار در فرآیند تامین مالی شرکتها از طریق وثیقه کردن این قبوض نزد بانکها برای اخذ تسهیلات کمک شایانی کرده است.

نادی قمی به ابزار اختیار خرید و فروش نیز اشاره کرد و گفت: با تعریف اختیار خرید و فروش برای ابزارهایی همچون سلف موازی استاندارد، امکان متضرر شدن خریدار و فروشنده اوراق مرتفع شده و از سوی دیگر برای این بازار، معاملات ثانویه راه‌اندازی شده است.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین امکان تامین مالی و دسترسی به منابع سرمایه گذارن خرد با هزینه کمتر و حجم بالاتر خارج از سیستم بانکی را هم  از دیگر مزیت های تامین مالی در بورس کالا دانست و افزود: تامین مالی از طریق گواهی سپرده کالایی باعث می شود تا کالاهای راکد با استفاده از این گواهی ها  امکان تبدیل به نقدینگی را داشته باشند.

او در خصوص استفاده از گواهی سپرده کالایی به عنوان وثیقه در زمان جذب منابع تامین مالی در بازار پول و سرمایه افزود:  با این وجود بازار سرمایه برای توسعه نقش خود در تامین مالی بخش مولد باید راهکارهایی را طراحی و تدوین کند تا از همه ظرفیت های این بازار برای تامین مالی استفاده شود.

نادی با تاکید بر اینکه امروزه، کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است،گفت:  طراحی و معرفی بیشتر ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا و ایجاد سهولت در جذب منابع از این بازار، می تواند جایگاه بورس کالا را ارتقا دهد.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین در ادامه افزایش میزان سطح آشنایی عرضه کنندگان با این ابزارها و الزامات موردنظر بورس کالا را هم مورد توجه قرار داد و افزود: افزایش میزان آشنایی فعالان صنایع با ابزارهای بورس کالا در زمان انتشار اوراق سلف موازی نیز باعث فراهم شدن زیرساختهای لازم برای انتشار اوراق در مدت زمان کمتر خواهد شد.

او در پایان گفت: متنوع کردن ابزارهای تامین مالی، روان سازی صدور مجوزهای تامین مالی و فرهنگ سازی جهت استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی راهکار رونق تامین مالی از بورس کالاست.