۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت اندک شاخص در برابر سقوط آزاد نفت/ روز خوش کوچکترهای بازار

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 316634
افت اندک شاخص در برابر سقوط آزاد نفت/ روز خوش کوچکترهای بازار

معاملات امروز بورس تهران در حالی پیگیری شد که بر خلاف انتظار فعالان بورسی مبنی بر ریزش شدید شاخص‌ها به تبعیت از سقوط آزاد قیمت نفت، نماگرهای بازار افت قابل توجهی را ثبت نکردند. این در حالی است که به دلیل اقبال معامله‌گران به سهام کوچکتر بازار از جمله خودرویی، بانکی و غذایی، شاهد رشد 187 واحدی شاخص هم‌وزن بودیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات امروز بورس تهران درحالی شروع به کار کرد که در گمانه زنی ها پیش از شروع بازار به سقوط شاخص‌ها می انجامید. چراکه شب گذشته و در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش 1.6 میلیون بشکه ای نفت از سوی لیبی، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به کمترین میزان خود در یک سال اخیر سقوط کرد. همین امر سبب شد تا فعالان بورسی امروز کمی محتاطانه وارد بازار شوند. اما روند کلی معاملات امروز ناشن می دهد که بازار سرمایه روزهای قبل افت قیمت نفت را هضم کرده و قیمت های جدید را در چشم انداز خود لحاظ نموده است. از این رو امروز قیمت سهام شرکت ها در بورس تهران نشان از جو منفی و هراس سهامداران نداشت. این در حالی بو که به دلیل اقبال معامله‌گران به سهام کوچکتر بازار از جمله خودرویی، بانکی و غذایی، شاهد رشد 187 واحدی شاخص هم‌وزن بودیم.

 

بازار به کدام سو می رود؟

به عقیده کارشناسان، انتشار گزارش‌های ماهانه در هفته آینده می تواند روزهای سرنوشت سازی برای بورس رقم زند چراکه این گزارش‌ها حاوی تازه‌ترین اطلاعات از آمار تولید و فروش شرکت‌ها پس از شروع دور جدید تحریم ها هستند. ازاین روز فعالان بازار با حساسیت بیشتری به تحلیل و بررسی این گزارش‌ها می‌پردازند و اگر فعالان بازار به این جمع‌بندی دست یابند که آمار تولید و فروش شرکت‌های صاداراتی و دلار محور کمتر از حد انتظار کاهش یافته باشد، از آن پس باید شاهد جدا شدن مسیر سهام بنیادی و با ارزش از سایر شرکت‌ها باشیم. از این رو دیگر شاهد صعود یک دست و دسته جمعی بازار نخواهیم بود. از سویی دیگر هرچه به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم، نگاه فعالان و معامله گران به سمت سهام با DPS بالاتر جلب می شود.

اما نکته قابل توجه که می تواند جای امیدواری برای ادامه روند روزهای خوش بازار داشته باشد، ثبات آمار گمرک و صادرات است که حاکی از تاثیر اندک اجرایی شدن تحریم ها بر صادرات است. برای مثال در گروه محصولات پتروشیمی، آمارها نشان از افت صادرات متانول در ماه گذشته ندارد.

 

فاز کلی بازار تغییر پیدا کرده است

اما باید این نکته را در نظر گرفت که فاز کلی بازار نسبت به سه ماه گذشته تغییر کرده و دیگر انتشار اخبار مثبت تاثیر چند برابری بر معاملات بورس ندارد چراکه در ماه های گذشته شاهد آن بودیم که اخبار مثبت هرچند کم اهمیت، تاثیر بسزایی در افزایش قیمت ها داشت. در آن روزها هرخبر مثبتی هرچند اندک بازار را مستعد رشد می کرد چراکه نرخ ارز و قیمت های جهانی  هر دو روندی صعودی را طی می کردند. در این بین همچنین خبری از تحریم ها و محدود شدن حجم تولید و فروش شرکت ها نیز نبود. اما باید گفت که دیگر خبری از آن روزها نیست و احتمالا جای تاثیرگذاری اخبار مثبت و منفی عوض خواهد شد. بدین ترتیب که در روزهای آتی انتشار هر خبر منفی هرچند کم اهمیت می تواند تاثیر قابل توجهی بر کلیت بازار داشته باشد.

 

فاکتورهای تاثیرگذار بر جو کلی بازارچگونه تغییر خواهند کرد؟

در بین متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر سمت و سوی بورس تهران می توان به قیمت جهانی فلزات، آمار اقتصادی جهان و نرخ ارز اشاره کرد. از این رو بررسی تغییرات این فاکتورها می تواند دید روشنی برای تحلیل بازار سهام بوجود آورد. 

 

همبستگی قیمت کامودیتی‌ها با قیمت نفت

در گام اول باید گفت که قیمت کامودیتی ها در دنیا همبستگی قوی با قیمت جهانی نفت دارد. در نتیجه با ادامه ریزش های زنجیره های بهای نفت در روزهای اتی نباید انتظار رشد قیمتی در بین مواد اولیه را داشته باشیم. از سوی دیگر همچنین یکی دیگر از عواملی که می تواند قیمت بهای فلزات را در ماه های آتی تحت فشار قرار دهد، آغاز فصل سرما و افت قابل توجه ساخت و ساز و تقاضای این محصولات در سطح دنیا به خصوص چین است.

 

تاثیر اقتصاد جهانی بر بازار سهام

فاکتور دیگر آمارها و گزارش ها از اقتصاد جهانی است که این روزها افت اندکی را نشان می دهد. با تداوم روند منفی در گزارش دهی اقتصاد کشورهای بزرگ نمی توان به افزایش نرخ کامودیتی ها در نیا خوشبین بود. از سویی دیگر همچنین روزهای اخیر شاهد تقویت شاخص دلار تا محدوده 97 بودیم که این خود یک عامل تاثیرگذار بر افت قیمت مواد اولیه در دنیا است.

 

نرخ ارز، بازیگر اصلی بورس تهران

متغیر تاثیرگذار نهایی بر روند بازار سهام، نرخ ارز است. در ماه های اخیر اصلی ترین دلیل رشد شارپی شاخص افزایش سه برابری نرخ ارز بود که به رشد سودآوری شرکت های دلاری و صادرات محور انجامید. پس از آن بود که این رشد به سایر گروه های کوچک بازار نیز سرایت کرد. اما در حال حاضر با تثبیت نسبی نرخ ارز، این متغیر دیگر نمی تواند همچون گذشته در این بازار نقش بازی کند.

در مجموع باید گفت فاز کلی بازار تغییر کرده چراکه تحریم ها رسما عملیاتی شده اند، دلار از تب و تاب افتاده و فعالان دیگر امیدوار نیستند نرخ ارز تاثیر چندانی بر رشد سودآوری شرکت ها داشته باشد. از این رو رفته رفته گزارش های ماهانه شرکت ها نقش پُررنگ تری در تصمیم گیری سهامداران خواهد داشت و مسیر سهام بنیادی تر از سایرین جدا می شود.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع 38 گروه حاضر در بازار، روز جاری 24 صنعت بزدهی مثبت را ثبت کردند. این در حالی است که بازدهی گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز دستخوش تغییرات منفی شد که البته درصد این تغییرات نگران کننده نبود.

در نتیجه شاخص اصلی نیز واکنش شدیدی به افت فیمت نفت نشان نداد و با عقبگرد 745 واحدی به رقم 175 هزار و 713 واحد بازگشت. در این میان اما اقبال به گروه های کوچک بازار سبب شد تا شاخص هم وزن روز مثبتی را پشت سر بگذارد و با رشد 187 واحدی به پله 28 هزار و 164 واحد رسید. دراین بین بیش از یک میلیارد و 844 میلیون ورقه بهادار به ارزش 592 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان 470 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت که در محدوده میانگین هفت روز کاری گذشته قرار دارد و به نظر می‌رسد این افت ارزش معاملات نسبت به ماه‌های گذشته، با شتاب کمتری ادامه یابد.

 

ترین‌های بورسی

اما همانطور که انتظار می‌رفت با افت قیمت نفت به کمترین میزان در یک سال اخیر، تمام نمادهای گروه فرآروده‌های نفتی امروز در محدوده‌های منفی معامله شدند و بازدهی منفی 3.2 درصدی را برجای گذاشت.

 از سویی دیگر اما گروه غذایی، بانکی و خودرویی بیش از سایرین در کانون توجه معامله گران قرار گرفته و اغلب نمادهای این گروه روز سبزی را پشت سر گذاشتند.

همچنین در بین گروه ها با ارزش بالای معاملاتی نیز، بانک و فرآورده های نفتی و خودرویی بیشترین ارزش معاملاتی را داشتند. همچنین در مجموع بیشترین تاثیر منفی را نمادهای «شپنا»، «کگل»، «شبندر» و «شتران» بر شاخص تحمیل کردند که البته معاملات مثبت و پُرحجم در نمادهای «وبملت»، «رمپنا» و «وبصادر» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 

کوتاه از فرابورس

در فرابورس نیز آیفکس ریزش مختصری را تجربه کرد و با عقب نشینی هفت واحدی به رقم 1907 واحد رسید. در این میان 660 میلیون ورقه بهادار به ارزش 388 میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شد که از این میزان 179 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «زاگرس»، «میدکو» و «شراز» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند. از سویی دیگر «کگهر» و «مارون» تا حدی جلوی این ریزش را گرفتند. همچنین گفتنی است امروز نماد سهم تازه عرضه اولیه «کگهر» به دلیل نوسان بیش ز 20 درصد متوقف شد.