۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه ای گزارش می دهد؛

شاخص سبز اما کم‌رنگ/ کوچکترها به حاشیه رانده شدند

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 306566
شاخص سبز اما کم‌رنگ/ کوچکترها به حاشیه رانده شدند

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز شاهد افزایش 570 وحدی شاخص کل هستیم. این در حالی است که شاخص هم وزن به دلیل اصلاح عمیق نمادهای کم وزن بازار افت قابل توجه 1.6 درصدی را تجربه می کند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در ابتدای معاملات آخرین روز بورسی هفته شاهد رشد کم توان شاخص اصلی بازار هستیم. این در حالی است که اصلاح قیمتی ادامه دار در گروه های کوچک بازار از جمله بانکی، دارویی، سیمانی، ساختمانی و خودرویی سبب تداوم روند نزولی شاخص هم وزن شده است.

در این بین تا کنون افزایش فشار عرضه در گروه های فلزی و شیمیایی توان رشد بیشتر را از شاخص کل گرفته است. البته به نظر می رسد حقوقی ها نقش اصلی را در جلوگیری از رشد بیشتر شاخص داشته اند. اما نکته جالب توجه بازار امروز اقبال حقیقی ها به گروه رایانه و به خصوص نمادهای «اوان»، «سپ» و «های وب» است. 

اما در بین گروه های بزرگ بورسی نیز، فراورده های نفتی بیشترین بازدهی را کسب کرده است. در این گروه تا کنون بیش از 79 میلیون سهم به ارزش 57 میلیارد تومان دادوستد شده است که بازدهی 2.3 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است. بعد از آن گروه استخراج کانه های فلزی و محصولات شیمیایی در بین پُربازده ترین گروه های بورسی قرار دارند.

از آن سو اما کمبود نقدینگی در گروه خودرو سبب افت بازدهی این گروه به میزان 4.3 درصد شده است. گفتنی است از ابتدای بازار تا کنون بیش 280 میلیون ورقه بهادار به ارزش 37.6 میلیارد تومان در این گروه دادوستد شده است.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با رشد اندک 608 واحدی (معادل 0.38 درصد) مجددا به کانال 181 هزار واحد بازگشته است. شاخص هم وزن اما به دلایل بالا با افت 500 واحدی به ارتفاع 29 هزار واحد رسیده است. در فرابورس نیز ایفکس با افت 15 واحدی به رقم 2016 واحدی رسیده است.

همچنین تاکنون بیش از 3.5 میلیارد ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 500 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان یک هزار میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. 

در بین گروه های با ارزش امروز نیز گروه فراورده‌های نفتی، شیمیایی و بانکی در صدر جدول پُرارزشترین ها قرار گرفته اند. اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی نیز «شپنا»، «کچاد» و «پارس» بیشترین تاثیر را در مثبت کردن شاخص داشتند. در فرابورس اما معاملات منفی «ذوب»، «دماوند» و «سمگا» بیشترین نقش را در افت آیفکس داشتند.