۰ نفر

یک کارشناس بورس‌کالا تصریح کرد؛

آموزش؛ بخش مغفول بازار کالایی / تمرکز بر شناساندن ابزارهای نوین لازم است

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 306009
آموزش؛ بخش مغفول بازار کالایی / تمرکز بر شناساندن ابزارهای نوین لازم است

کارشناس بورس‌کالا: کارکرد ابزارهای قبلی به درستی آموزش داده نشده است، بنابراین ایجاد ابزارهای جدید چندان مفید واقع نمی‌شود. پس برای رسیدن به دستاوردهای پایدار ابزارهای موجود بهتر است به آموزش امکانات کنونی این بازار توجه و تمرکز شود.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ امیر مسعود پرور، ضمن اشاره به رشد بورس کالا طی عمر یازده ساله آن به مغفول ماندن برخی ابزارهای موجود در این بازار کالایی پرداخت و گفت: ابزارهایی مانند اوراق سلف و اوراق سپرده همچنان در بورس کالا مورد غفلت هستند. براین اساس و برای شناساندن بیشتر این ابزارها باید موضوع آموزش به خصوص آموزش مستقیم به فعالان بازار در این بورس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. 

این کارشناس بورس کالا افزود: برخی شرکت‌ها هنوز برای تامین مالی خود از ابزارهای بورس کالا (مانند خرید به طور سلف و یا استفاده از ابزار سلف) استفاده نمی‌کنند و برای استفاده از مدل‌های خرید موجود در بورس کالا مقاومت‌هایی دارند. این در حالیست که به خصوص در شرایط کنونی که سقف رقابتی در اغلب معاملات بورس کالا باز شده است، فعالان این بازار نیاز دارند تا این بازار را بهتر بشناسند و بتوانند تحلیل بهتری برای انجام معاملاتشان داشته باشند. 

پرور در ادامه به فعالیت مناسب بخش آموزش بورس کالا اشاره کرد و گفت: آموزش در این خصوص توسط بورس ‌کالا انجام می‌شود، اما باید توجه کنیم این کافی نیست و باید بیشتر بدان پرداخت. در نظر داشته باشید که برای فعالان بازار در بخش مشتری هنوز جای خالی آموزش حس می‌شود؛ به طوریکه اغلب کارگزاران به دنبال مشتریان حاضری هستند و به آموزش به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه نگاه نمی‌شود. 

او تصریح کرد: بهتر است از ابزارهای موجود در بورس کالا به خوبی استفاده شود. می‌توان گفت کارکرد ابزارهای قبلی به درستی آموزش داده نشده است، بنابراین ایجاد ابزارهای جدید چندان مفید واقع نمی‌شود. پس برای رسیدن به دستاوردهای پایدار ابزارهای موجود بهتر است به آموزش امکانات کنونی این بازار توجه و تمرکز شود. 

این کارشناس بازار کالایی در پاسخ به این پرسش که با فرض در نظر گرفتن این موضوع و توسعه بخش آموزش، جای خالی چه ابزارهایی در این بازار حس می‌شود؟ عنوان کرد: به نظر من ابزارهای مشتقه، بر اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ابزارهای از این دست باید توسعه پیدا کنند. 

پرور همچنین به تعطیل شدن یکباره بازار آتی سکه در بورس کالا اشاره و عنوان کرد: بسته شدن این بازار خلا بزرگی ایجاد کرده است، در حالیکه هنوز دلیل آن مشخص نیست. هرچند که ابزارها باید در خدمت توسعه و بالندگی اقتصاد ملی باشند و این بازار باید کنترل شود اما برخوردهای قهری به نفع بورس کالا نیست. 

او در پایان گفت: امیدوارم در سال دوازدهم از تاسیس بورس کالا، این بازار با توسعه واقعی بورس کالا همراه باشد.