۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

واردات 3000 راس بز توسط «زمگسا»/ «ثنوسا» خبر از تعدیل منفی داد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 300652
واردات 3000 راس بز توسط «زمگسا»/ «ثنوسا» خبر از تعدیل منفی داد

در نخستین روز از هفته جاری رونق ادامه دار معاملات در بازار سرمایه به توقف 51 نماد و بازگشایی 48 نماد دیگر منجر شد که اغلب ناشی از افزایش قیمت های متوالی در روزهای اخیر بود.

اقتصادآنلاین - محمدامین خدابخش؛ آخرین روزهای تابستان 97 همچنان با رونق و جنب و جوش در تمامی نمادها ادامه دارد. امروز نیز مانند روزهای قبل شاخص به طی مسیر سبز خود ادامه داد تا بتواند سه هزار و 58 واحد دیگر بر شاخص بورس تهران بیفزاید و به سطح 158 هزار و 199 واحد دست یابد. در این روز اگرچه رشد شاخص بورس تهران ادامه یافت اما همچون روزهای گذشته دیگر خبری از ازدحام سرمایه گذاران در نمادهای فلزی- معدنی نبود و تقاضا برای خرید جای خود را به نمادهای صنعت پتروشیمی داده بود. به هر ترتیب در پیام های ناظران بورس و فرابورس نیز از تعداد توقف ها نسبت به روز معاملاتی قبل کاسته شده بود و تعداد بیشتری از نمادها در ستون بازگشایی جدول امروز قرار گرفتند.

 

بورس: 
 
«غمارگ» از زیان خالص کاست: شرکت مارگارین زیان خالص پیش‌بینی‌شده ۱۴ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومانی را به هشت میلیارد و ۵۹۷ میلیارد تومان کاهش داد. دلیل این کاهش زیان این است که در بودجه تعدیلی ۱۷ درصد افزایش نرخ فروش از ۱۹ شهریور تا پایان سال مالی لحاظ شده است. همچنین تخفیفات مورد نیاز فروش براساس شرایط بازار و کانال‌های پخش لحاظ شده و برنامه شرکت جهت کاهش تخفیفات در ماه‌های پایانی سال مالی است. با توجه به اینکه در مرداد ماه صادرات روغن نباتی ممنوع شده، در پیش‌بینی بودجه تعدیلی مقدار آن به فروش داخلی اضافه شده است. تامین مواد اولیه روغن خام به جز روغن کلزا به طور کامل از محل واردات فرض شده و نرخ روغن خام براساس نرخ‌های جهانی در شهریور ماه ۹۷ در بودجه لحاظ شده است. همچنین نرخ ارز خرید روغن خام و ورق حلب براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی و نرخ ارز خرید سایر مواد بسته‌بندی و شیمیایی براساس دلار بازار ثانویه در نظر گرفته شده است. هزینه‌های عملیاتی و اداری و فروش براساس اطلاعات واقعی هشت ماهه اول به طور متوسط و با افزایش تورم سالانه در نظر گرفته شده است.   
مزایده «ولغدر» برای فروش خودروی سنگین: شرکت لیزینگ خودرو غدیر (شغدیر) خبر از برگزاری مزایده فروش تعدادی خودروی سنگین داد. از ۱۳ دستگاه خودروی موجود در مزایده٬ هفت دستگاه خودرو جمعا به مبلغ 674 میلیون تومان به فروش رسید و مبلغ مذکور در حساب اقساط معوق مشتریان لحاظ شد. لازم به ذکر است مزایده انجام شده به دلیل اینکه سود اقساط مشتریان در سررسید آنها در سنوات گذشته شناسایی شده بود٬ آثار سود و زیانی نداشته است.
ادامه ورود دام به «زمگسا»: شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال (زمگسا) در یک اطلاعیه شفاف‌سازی اعلام کرد که شرکت در راستای برنامه‌های توسعه اقدام به خرید و واردات ۲۰۰۰ راس بز از کشور اسپانیا کرده است. برنامه شرکت واردات ۱۰۰۰ راس بز دیگر از اسپانیا است که به محض واردات اطلاع ‌رسانی خواهد شد. هدف شرکت از واردات دام‌های فوق٬ تولید شیر بز به صورت برآوردی معادل ۲۵۰۰ تن در سال عنوان شده است. یکی دیگر از اهداف واردات دام‌های فوق فروش بزغاله است.
«ثنوسا» تعدیل منفی داد: نماد معاملاتی شرکت نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا) به دلیل لزوم شفاف سازی متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که به دلیل عملیاتی نشدن انتقال سهم اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در پروژه ظفر به شرکت و عدم تحقق پیش فروش بخش عمده‌ای از متراژ باقیمانده پروژه ظفر منعکس در بودجه سال مالی جاری اقدام به اعلام این تعدیل منفی کرده است. گفتنی است به موجب این تغییر پیش بینی٬ سود شرکت از پنج میلیارد و 23 میلیون تومان به زیانی 22 میلیارد تومانی تبدیل شده است. 
 
 
فرابورس:
 
«کپرور» خبر از افزایش نرخ داد: نماد معاملاتی شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) به علت افزایش نرخ کنسانتره زغال سنگ از 540 هزار تومان به 673 هزار تومان متوقف شد. طی این توقف شرکت اعلام کرد که به موجب مجوز وزارت صمت٬ نرخ فروش کنسانتره را افزایش داده است. کل درآمدهای عملیاتی این شرکت حاصل از فروش محصول کنسانتره زغالسنگ است، از این رو ۱۰۰ درصد درآمد عملیاتی این شرکت از محل فروش محصول است و همچنین نرخ‌های فروش براساس نرخ محاسباتی بوده که در آن جرائم و پاداش پارامترهای زغال لحاظ شده است.
«وملت» و دعوی حقوقی: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری ملت (وملت) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص درخواست وجه التزام و خسارت تاخیر براساس متمم مبایعه نامه جعلی، متوقف شد. این شرکت اعلام کرد که براساس رأی غیرقانونی و خلاف واقع به پرداخت وجه التزام به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان و خسارت روزانه ۱۰۰ میلیون تومان محکوم شد، که شرکت نسبت به مبلغ وجه التزام در دادگاه تجدید نظر اعتراض و درخصوص خسارت تقاضای اعمال ماده 477 کرده است. طبق آخرین اخبار و گزارش وکیل شرکت در این پرونده، پرونده در شعبه 24 دادگاه تجدید نظر به جهت نقص و عدم پرداخت هزینه دادرسی توسط خریدار (شرکت تعاونی سرمایه گذاری ایثارگران خراسان رضوی) در مراحل قبل، به دادگاه بدوی عودت داده شده است.
«نوین» برنده مناقصه: نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین (نوین) به دلیل لزوم ارائه توضیحات درخصوص نتایج مناقصه عمومی بیمه کارکنان درمان گروهی کارکنان بانک ملی ایران در بخش بستری، متوقف شد. طی این شفاف سازی شرکت اعلام کرد که در این مناقصه که از سوی بانک ملی ایران برگزار شده است٬ برنده شده و مبلغ مورد توافق 196 میلیارد تومان است. همچنین یادآور شده است که در کلیه مواردی که در این قرارداد ذکری به میان نیامده٬ طبق شرایط عمومی بیمه درمان (مصوب شورایعالی بیمه ) که جز لاینفک این قرارداد است، عمل خواهد شد.
«هرمز» توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) به منظور ارائه توضیحات درخصوص برداشته شدن سقف رقابت قیمتی محصولات فولاد در بورس کالا متوقف شد. این شرکت اعلام کرد که با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص تعیین قیمت های پایه و همچنین سقف رقابت در معاملات موارد ابلاغ شده، توجه به موارد پیش رو ضروری است:1- از این به بعد قیمت های پایه محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در چهار عرضه آخر بورس کالا خواهد بود.2- سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولادی باز است. در نتیجه تصمیمات ذکر شده، احتمال افزایش نرخ فروش محصولات و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه به تناسب افزایش نرخ فروش وجود دارد و آثار مالی ناشی از تغییرات نرخ فروش شرکت و مبالغ ریالی آن در طی دوره مالی سال 1397 در صورت‌های مالی شرکت منعکس می‌شود.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

13970624