۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند؛

مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 300158
مروری بر معاملات بورس کالا در هفته گذشته

از آزادسازی سقف رقابت محصولات فولادی گرفته تا تکذیب خبر خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا، تنها برخی از مهمترین اتفاقات تالار نقره‌ای در هفته گذشته بود.

اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛ طی هفته گذشته مجموع تالارهای بورس کالا ارزشی حدود 1.7 هزار میلیارد تومان داشت که در دو هزار و 134 قرارداد منعقد شد و 1.3 هزار میلیارد آن به رینگ داخلی اختصاص داشت. همچنین، تالار فراورده های نفتی با حدود 464 میلیارد تومان بیشترین ارزش را در تالارهای موجود به خود اختصاص داد.  

آزادسازی سقف رقابت محصولات فولادی گرفته و تکذیب خبر خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا تنها برخی از رخ دادهای هفته گذشته بود که بر این بازار اثر گذاشت. در ادامه معاملات انجام شده در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

افزایش ۱۳ درصدی قیمت وکیوم باتوم (شبندر) در روز شنبه

در نخستین روز از هفته گذشته کل معاملات بورس‌کالا در مجموع ارزشی حدود 349 میلیارد تومان داشتند. از این میزان حدود 189 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار کالای صادراتی کیش نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 160 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این روز بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندر‌عباس به میزان حدودی ۶۰ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود ۱۲.۷ درصد افزایش قیمت داشت و با قیمت کیلویی ۱۳۳۵ تومان (۱۷۸.۸ درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شد. 

تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز تنها شاهد معامله شش هزار تن آهن اسفنجی بود.گفتنی است، شرکت‌های «فولاد سیرجان»، «توسعه آهن و فولاد گل گهر» و «فولاد سیرجان ایرانیان» نیز آهن اسفنجی خود (حدود 110 هزار تن) را در این تالار عرضه کردند اما به دلیل نبود تقاضا فقط محصول شرکت «فولاد سیرجان» معامله شد.

«فولاد سیرجان» دراین روز 50 هزار تن آهن اسفنجی را با قیمت پایه یک هزار و 195 تومان عرضه کرد که تنها شش هزار تن از این محصول معامله شد. این معامله با ارزش حدود هفت میلیارد تومان به طور نقدی انجام شد و نسبت به معامله قبلی خود 0.5 درصد با کاهش قیمت مواجه بود. شایان ذکر است، کارشناسان دلیل کم استقبالی از تالار صنعتی (آهن اسفنجی) را اجبار خریداران به عرضه 75 درصد از محصول خود طی سه هفته پس از معامله در بورس کالا اعلام کردند.

 

کاهش ۴.۵ درصدی تختال «هرمز» و افزایش ۴.۳ درصدی قیمت وکیوم باتوم «شپنا» در روز یکشنبه

یکشنبه (18مرداد)، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع ارزشی حدود 392 میلیارد تومان داشتند. از این میزان حدود 363 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 194 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «تختال» شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) به میزان حدود 124 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه دو هزار و 184 تومان در حجم 57 هزار تن به طور سلف معامله شد. محصول حاضر نسبت به معامله قبلی خود 4.5 درصد با کاهش قیمت مواجه بود.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به «وکیوم باتوم» شرکت «پالایش نفت اصفهان» به میزان حدودی 39 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با میانگین قیمتی کیلویی سه هزار و 902 تومان با 206.96 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، در حجم10 هزار تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (14 مرداد) 4.3 درصد افزایش قیمت داشت. این محصول با قیمت کیلویی 1271 تومان عرضه شده بود. 

 

رشد ۲ درصدی قیمت کاتد «فملی» در روز دوشنبه

دوشنبه گذشته هم ارزش کل معاملات امروز بورس کالا حدود 416 میلیارد تومان داشتند. از این میزان حدود 274 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 156 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این روز بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «کاتد مس» شرکت «صنایع ملی مس ایران» به میزان حدود ۱۳۲ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه ۴۳ هزار و ۹۸۹ تومان در حجم سه هزار تن به طور نقدی معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود ۲ درصد افزایش قیمت داشت.

شایان ذکر است، طی معاملات این روز، تیر آهن و میلگرد به دلیل نبود تقاضا در تالار صنعتی لغو شد. همچنین، عرضه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن فولاد گل گهر هم به دلیل نبود تقاضا انجام نشد و این محصول تنها به عرضه کنندگی شرکت «جهان فولاد سیرجان» به قیمت پایه کیلویی یک هزار و 195 تومان در حجم 50 هزار تن معامله شد. 

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی هم به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی 36 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایه کیلویی چهار هزار و 19 تومان ( 201 درصد بالاتر از قیمت پایه قبل)، فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (17 شهریور) 4.3 تغییر قیمتی نداشت و در حالی به حجم 9 هزار تن عرضه و معامله شد که با 28 هزار تن تقاضا مواجه بود. 

کنسلی عرضه محصولات فولادی به دنبال خبر آزاد شدن سقف رقابت در روز سه شنبه

 سه شنبه گذشته نیز ارزش کل معاملات بورس کالا حدود 410 میلیارد تومان داشتند. از این میزان حدود 302 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 220 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این روز بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول امروز عرضه خصوصی (برای سه مشتری) داشت که با قیمت پایه کیلویی سه هزار و ۶۴۸ تومان (۱۸۷ درصد بالاتر از قیمت پایه قبل) فروخته شد.

شایان ذکر است، سه شنبه به دنبال انتشار خبر آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی، عرضه آهن اسفنجی، تختال و سبد میلگرد مخلوط در این تالار کنسل و تنها معاملات کنستانتره فلزات گرانبهای شرکت ملی مس ایران (فملی) طی سه عرضه معامله شد.

بیشترین ارزش این معاملات هم به کنستانتره فلزات گرانبها با ارزش 1.4 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت پایانی کیلویی 473 هزار و 788 تومان در حجم سه تن » داد و ستد شد. 

 

کاهش شدید قیمت «وکیوم باتوم» در تالار پتروشیمی در روز چهارشنبه

اما روز گذشته، چهار‌شنبه (14 شهریور)، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع ارزشی حدود 183 میلیارد تومان داشتند. از این میزان حدود 170 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار پتروشیمی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 87.6 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا طی این روز به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی ۳۵ میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و ۹۴۷ تومان و ۲۶.۶۷ درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در معامله شد.

دیگر محصول پر ارزش این تالار، «وکیوم باتوم» پالایش نفت اصفهان (شپنا) به میزان حدودی 28 میلیارد تومان بود. این محصول نیز به قیمت پایه کیلویی یک هزار و 271 تومان ( برابر با قیمت پایه قبل) عرضه شده بود که امروز با قیمت میانگین کیلویی دو هزار و 781 تومان و 28.73 درصد پایینتر از قیمت میانگین قبلی در حجم 10 هزار تن معامله شد. 

شایان ذکر است، با وجود اعلام آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی (در روز گذشته) اما تالار صادراتی بورس کالا، در این روز شاهد عرضه و معامله این محصولات نبود. 

همچنین، در این روز شایعاتی مبنی بر خروج پتروشیمی ها از بورس کالا در رسانه ها شنیده میشد که البته این خبر تکذیب شد.