۰ نفر

طی معاملات بورس کالا در نخستین روز از هفته رخ داد؛

افزایش 13 درصدی قیمت وکیوم باتوم (شبندر) / آهن اسفنجی متقاضی ندارد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 299027
افزایش 13 درصدی قیمت وکیوم باتوم (شبندر) / آهن اسفنجی متقاضی ندارد

روز گذشته بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا به «وکیوم باتوم» شرکت پالایش نفت بندر‌عباس به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول نسبت به معامله قبلی خود 12.7 درصد افزایش قیمت داشت و با قیمت کیلویی 1335 تومان (178.8 درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شد.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ روز گذشته شنبه 17مرداد، تالارهای مختلف بورس کالا در مجموع ارزشی حدود 349 میلیارد تومان داشتند. این معاملات در 188 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 189 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار کالای صادراتی کیش نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 160 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا به کالای «وکیوم باتوم» شرکت «پالایش نفت بندر عباس» به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی چهار هزار و 19 تومان با 201 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم شش هزار تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود 12.7 درصد افزایش قیمت داشت و با قیمت کیلویی 1335 تومان (178.8 درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شده بود. 

 

تالار پتروشیمی 

طی این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز سه هزار و 84 تن مواد شیمیایی، پنج هزار و 151 تن مواد پلیمری، 24 هزار و 677 تن قیر، 40 تن آرگون، 500 تن سلاپس واکس، 300 تن گوگرد و 15 هزار تن وکیوم باتوم معامله شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران، نیز شاهد دادوستد 32 هزار و 689 تن قیر و چهار هزار و 500 تن گوگرد بود.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم به «وکیوم باتوم» شرکت «پالایش نفت بندر عباس» به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی چهار هزار و 19 تومان با 201 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، توسط کارگزاری «خبرگان سهام» در حجم شش هزار تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (13 مرداد) 12.7 درصد افزایش قیمت داشت. این محصول با قیمت کیلویی 1335 تومان (178.8 درصد کمتر از قیمت پایه قبل) عرضه شده بود. 

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «آرگون» شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان حدود 34 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی 850 تومان و حجم 40 تن به طور سلف توسط کارگزاری «کالای خاورمیانه» فروخته شد. 

 

تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز تنها شاهد معامله شش هزار تن آهن اسفنجی بود.

گفتنی است، شرکت‌های «فولاد سیرجان»، «توسعه آهن و فولاد گل گهر» و «فولاد سیرجان ایرانیان» دیروز آهن اسفنجی خود (حدود 110 هزار تن) را در این تالار عرضه کردند اما به دلیل نبود تقاضا فقط محصول شرکت «فولاد سیرجان» معامله شد.

«فولاد سیرجان» دراین روز 50 هزار تن آهن اسفنجی را با قیمت پایه یک هزار و 195 تومان عرضه کرد که تنها شش هزار تن از این محصول معامله شد. این معامله با ارزش حدود هفت میلیارد تومان به طور نقدی انجام شد که تحویل آن سه شنبه 20 شهریور انجام می‌شود. محصول حاضر نسبت به معامله قبلی خود 0.5 درصد با کاهش قیمت مواجه بود.

شایان ذکر است، کارشناسان دلیل کم استقبالی از تالار صنعتی (آهن اسفنجی) را اجبار خریداران به عرضه 75 درصد از محصول خود طی سه هفته پس از معامله در بورس کالا اعلام کردند. 

 

تالار کشاورزی

در این روز هفت هزار و 200 تن گندم خوراکی و سه تن زعفران رشته‌ای نیز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

بیشترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «سبد زعفران» خراسان رضوی در حدود 42 میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت گرمی پنج هزار و 600 تومان و حجم 7.5 تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد.    

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «گندم خوراکی» کرمانشاه و آذربایجان غربی هر کدام به میزان حدود 1.1 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول هر کدام در حجم 1200 تن توسط کارگزاری «بانک خاورمیانه» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو 992 تومان بود که توسط «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» عرضه شده بود.