۰ نفر

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

«پارسان» قرمز بازگشت/ «شکربن» و «وپترو» همچنان ناکام از فروش «شدوص»

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 292057
«پارسان» قرمز بازگشت/ «شکربن» و «وپترو» همچنان ناکام از فروش «شدوص»

اولین روز هفته مصادف بود با رفت و آمدهای اندک نمادهای بازار؛ در این روز تنها هفت نماد متوقف و هشت نماد بازگشایی شدند و به جز سه شفاف سازی اتفاق مهم دیگری نیفتاد.

اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش؛ بیستمین روز از مردادماه 1397 با کاهش ادامه‌دار شاخص بورس تهران همراه بود. در این روز شاخص با کاهشی 2507.85 واحدی به سطح 129 هزار و 13 واحد بازگشت. همزمان با این ریزش نسبتا تند٬ پیام‌های ناظران بورس و فرابورس برخلاف جریان تند بازار به آرامی پیش رفت و برخلاف روزهای آغازین ماه شاهد توقف ها و بازگشایی های زیادی نبود٬ به طوری که در این روز تنها هفت نماد متوقف و هشت نماد بازگشایی شدند. در این روز «سمگا» خبر از فروش سهام 26 درصد از زیر مجموعه خود داد، «پارسان» با کاهش قیمتی شدید بازگشایی شد و «شکربن» و «شدوص» همچنان چشم به راه خریدار برای سهام «شدوص» ماندند.

بورس:

•    «شدوص» فروش نرفت: نماد معاملاتی شرکت‌های کربن ایران (شکربن) و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، به دلیل شفاف سازی درباره واگذاری شرکت دوده صنعتی پارس (شدوص) متوقف شدند. این دو شرکت بورسی طی اطلاعیه های جداگانه ای که در سایت کدال منتشر کردند، اعلام کردند که به علت عدم مشارکت سرمایه گذاران، مزایده مذکور منتج به فروش و واگذاری سهام نشد؛ از این رو برگزاری مجدد مزایده سهام شرکت دوده صنعتی پارس در دست بررسی و اقدام است که متعاقبا زمان و شرایط آن اعلام خواهد شد.

•    بازگشت‌های بورسی: در روز جاری همزمان باز ریزش شاخص بورس تهران٬ نمادهای «پارسان» و «حفاری» بازگشایی شدند. نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) که در روزهای قبل افزایش مناسبی را تجربه کرده بود٬ بعد از بازگشایی با کاهش چشمگیری رو به رو شد به گونه ای که در میانه معاملات تا قیمت 350 تومان به ازای هر سهم نیز رسید و در نهایت با افتی 8.41 درصدی در قیمت 354 تومان و 9 ریال به روز خود پایان داد. اما نماد «حفاری» متعلق به حفاری شمال توانست پس از بازگشایی افزایش چشمگیری را تجربه کند٬ به طوری که در بالاترین قیمت موفق شد تا 10.23 درصد رشد کند و به قیمت 294 تومان و دو ریال برسد. این نماد در نهایت با قیمت پایانی 293 تومان و سه ریال، به انتظار معاملات خود در روز آتی نشست.

فرابورس:

•    تمایل «سمگا» به فروش شرکت زیرمجموعه: نماد معاملاتی شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص واگذاری 26 درصد از سهام زیرمجموعه خود، متوقف شد. مدیریت شرکت به منظور اصلاح ساختار مالی در جهت بهبود نسبت های مالی و نیز در راستای اجرای تکالیف مجمع عمومی صاحبان سهام مبنی بر تسویه تسهیلات مالی گروه در نظر دارد معادل 26.1 درصد از سهام شرکت نگین افق نیایش (سهامی خاص) به قیمت هر سهم 4255 ریال (در مجموع 389 میلیارد و 338 میلیون تومان) به فروش برساند. لازم به توضیح است در سال مالی جاری میزان 81 میلیارد و 951 میلیون تومان از بابت هزینه های مالی تسهیلات مالی مربوطه در دفاتر شرکت منعکس شده است.   

سایر رفت و آمدهای امروز بازار سرمایه ایران در جدول زیر آمده است:

13970520